تاریخ انتشار: 04 آگوست 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها

ایران جزو ۱۰کشور نخست پرمصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه ۳ پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می کند که این میزان رقم بالایی است.

پلاستیک با ماندگاری حدود ۳۰۰ سال یک ماده تجزیه‌‌ناپذیر محسوب می‌شود که با کاهش مصرف به تعداد یک کیسه پلاستیکی در هفته می‌توان از مصرف حدود ۸۱۶ میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگیری کرد.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت و گو با شهرنوشت، با تاکید بر اینکه پلاستیک های پایه نفتی با ماندگاری به طور متوسط ۳۰۰ سال یک ماده تجزیه شده هستند که به طبیعت بازمی گردند، ادامه داد: براساس آمارهای ارایه شده هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه ۳ پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می کند که این تعداد رقم بالایی است.
وی با اشاره به مضرات ظروف یکبار مصرف و استفاده بیش از حد برخی شهروندان از این ظروف خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف برای غذاهای داغ سرطان زاست و باید با مشارکت یکدیگر ظروف یکبار مصرف را از زندگیمان حذف کنیم.
علی محمد شاعری با بیان اینکه پلاستیک به ‌راحتی با وزش باد جابجا شده و قادر است آلودگی ناشی از مراکز دفن زباله را تا کیلومترها تغییر دهد، گفت: پلاستیک‌ها، ظروف و انواع دیگر مواد پلیمری دور ریخته شده، جدا از مشکلات زیست‌محیطی، مشکلات بهداشتی و اجتماعی ایجاد کرده و عوارض اقتصادی فراوانی را نیز به ‌همراه دارند.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه با مصرف نکردن یک کیسه پلاستیکی در هفته توسط هر خانواده ایرانی می‌توان از مصرف حدود ۸۱۶ میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگیری کرد، اظهار کرد: در این خصوص اقدامات مفید و متناسبی در فرهنگ خرید و مصرف شهروندان به منظور کنترل، ساماندهی و کاهش مصرف انجام شده است. به طوری که در نهایت، جایگزینی مواد مناسب برای حفظ محیط‌ زیست شهری و بهداشت مردم و نسل‌های آینده که جز ضروریات است، در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش شهرنوشت، هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه ۳ پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می کند که این میزان رقم بالایی را به خود اختصاص می دهد. پلاستیک با ماندگاری حدود ۳۰۰ سال یک ماده تجزیه‌‌ناپذیر محسوب می‌شود که با مصرف نکردن یک کیسه پلاستیکی در هفته توسط هر خانواده ایرانی می‌توان از مصرف حدود ۸۱۶ میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر اینکه مصرف لجام گسیخته و روز افزون کیسه‌های پلاستیکی و ظروف پلیمری مشکلات بهداشتی، زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهد داشت، ادامه داد: دفن گسترده و وسیع کیسه‌های پلاستیکی در مراکز امحاء و دفن زباله شهری و گرایش بیش از حد و روزافزون خانواده‌ها به استفاده غیرمتعارف کیسه‌های پلاستیکی و ظروف پلیمری از معضلات سال های اخیر بوده است.
شاعری عدم اجرای الزامات قانونی و قوانین تدوین شده در زمینه کاهش، کنترل مصرف و بازیافت کیسه‌های پلاستیکی و ظروف پلیمری توسط سازمان‌ها و نهادهای ذیصلاح را دلیل افزایش مصرف پلاستیک دانست و اظهار کرد: عدم وجود سیاست و برنامه مناسب در زمینه کاهش، کنترل مصرف و بازیافت کیسه‌های پلاستیکی و ظروف پلیمری در سطح کشور و شهر تهران مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین به عدم توجه به ارتقاء سطح آگاهی و دانش شهروندان در مورد مضرات بهداشتی و زیست‌محیطی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف پلیمری در سطح وسیع اشاره کرد و گفت: صرف هزینه‌ها و نیروی انسانی زیاد جهت جمع‌آوری، پردازش و دفع این مواد از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.
به گزارش شهرنوشت از جمله معضلات و مشکلات استفاده از کیسه و ظروف پلاستیکی، هزینه بالای خرید و توزیع رایگان آنها برای مراکز خرید، هزینه بالای صرف شده برای نیروی انسانی در مرحله جداسازی کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلیمری در مراکز پردازش و دفن زباله و همچنین هزینه‌ بالایی است که صرف کنترل عوارض زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از استفاده این کیسه‌ها می‌شود.
شاعری همچنین به هزینه‌ بالایی که صرف پاکسازی کیسه و ظروف یکبار مصرف پلیمری از محیط‌ زیست می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: هزینه‌ بالایی که صرف آموزش و اطلاع‌رسانی جهت کاهش مصرف و کاهش گرایش مردم به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی می‌شود و هزینه‌ای که صرف درمان عوارض بهداشتی واصله به شهروندان در اثر استفاده از کیسه و ظروف یکبارمصرف پلیمری می‌شود از موضوعات دیگری است که می توان به آن اشاره کرد.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص هدر رفت مواد نفتی که صرف تولید ظروف یکبار مصرف پلیمری می شود نیز بیان کرد: هزینه‌ای که صرف انتشار آلودگی به خاطر سبک بودن و به تبع آن جابجایی توسط باد می‌شود از جمله مشکلات اجتماعی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف پلیمری است.
وی عرضه رایگان کیسه پلاستیکی در مراکز خرید و درخواست کیسه پلاستیکی بیش از کالای خریداری شده توسط شهروندان را بصورت عادت خواند و ادامه داد: تغییر فرهنگ الگوی مصرف شهروندان از کیسه ‌هایی با قابلیت استفاده مجدد همچون کیسه ‌‌های پارچه ‌ای و پاکت‌ های کاغذی به سوی کیسه ‌های پلاستیکی در هنگام خرید از موضوعاتی است که باید در جهت کاهش آن قدم برداشت.
شاعری افزود: متاسفانه نام کشور ما در بین ۱۰ کشور نخست پر مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دیده می شود. براساس اعلام مسئولان ذیربط تنها در سال ۸۵ ، حدود ۵۷۰ هزار تن ظرف یکبار مصرف پلاستیکی در کشورمان مورد استفاده قرار گرفته که این مسئله بسیار نگران کننده است.
وی ادامه داد: تولید بسیار بالا و سهولت دسترسی کیسه ‌های پلاستیکی در ایران و درنهایت مصرف بیش از حد آن و تمایل فروشندگان کالا در مورد عرضه کیسه به شهروندان برای حمل کالاهای بسته‌بندی شده و اقلامی که به دلیل کوچکی حجم و اندازه نیازی به کیسه برای حمل کالا ندارند، مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مشکلات زیست محیطی و بهداشتی و وجود مواد افزودنی کنترل نشده در ظروف یکبار مصرف پلیمری گفت: بروز سرطان و بیماری ‌های صعب‌ العلاج به دلیل استفاده نادرست از کیسه ‌های پلاستیکی توسط شهروندان به ‌خصوص در مورد خرید نان داغ و حمل آن با کیسه پلاستیکی موضوعی است که لازم است شهروندان بدان توجه لازم را داشته باشند.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.