- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

شوراهای اجتماعی محلات شاه کلید توسعه اجتماعی در حاشیه شهر

هشتمین نشست فصلی شورای اجتماعی محلات منطقه سه؛
برای کاستن از زمان گذار توسعه شهری در مناطق حاشیه شهر، شوراهای اجتماعی محلات نقشی کلیدی بر عهده دارند.حاشیه نشینی یک بیماری به شمار می رود و حاکی از عدم سلامت ساختارهای اقتصادی و اجتماعی است. برای مقابله با چنین پدیده ای، علاوه بر اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی، باید به اصلاح مناطق حاشیه نشین مبادرت ورزید.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه سه، علی یوسف زاده با بیان این مطلب و با تقدیر از حضور پر شور و پررنگ اعضای شورای اجتماعی محلات منطقه در هشتمین نشست فصلی این منطقه یادآور شد: با حضور موثر شما اعضای شوراهای اجتماعی محلات موفق به ایجاد نظمی مناسب در برگزاری مستمر نشست های فصلی شده ایم و در جلسه حاضر به عنوان هشتمین نشست فصلی شورای اجتماعی محلات درپی شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی منطقه گرد هم آمده ایم و بنا داریم راه حل و هدف هایی برای این موضوع هم در حوزه سیستم ها و نهادهای دولتی و هم بخش های عمومی و تشکل های فرهنگی و اجتماعی محلی جامعه در نظر بگیریم. این امر یکی از موضوعاتی است که در سال ۱۳۹۳ در منطقه ســه به صورت مبنایی در دستور کار ما قرار گرفته است و آن را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد که قطعاً حصول آن زمانی میسر خواهد شد که جدیت و عزم شما اعضای شوراهای اجتماعی محلات در حساس سازی و برجسته کردن موضوعات محلی راهگشــای ما در این راه باشد.
سبک زندگی اسلامی و ایرانی در دستور کار فرهنگی منطقه قرار گیرد
وی که در این نشست علاوه بر اعضای شورا میزبان نصیری قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و ابراهیمی رئیس دبیرخانه شوراهای اجتماعی محلات مشهد بود،در خصوص سبک زندگی اسلامی و ایرانی به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های این روزهای شهرداری منطقه سه اشاره نمود و عنوان کرد: در نخستین نشست شورای سیاستگذاری قرآن وعترت منطقه که روز گذشته برگزار گردید، هم در خصوص موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی، که رهبر معظم انقلاب در سفر خود به خراسان شمالی خواستار ترویج و تبیین آن شدند به صورت مبسوط طرح بحث شد. ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی یکی از خواسته های به حق مقام معظم رهبری بوده است. بر طبق فرمایشات ایشان ، بایستی هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، بگونه ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت تر، امکان پذیر باشد و این وظیفه قطعاً و یقیناً بر عهده شهرداری ها به عنوان اصلی ترین متولی شهر است که زمینه این شرایط را فراهم آورند.
وی در ادامه افزود: شهرداری به عنوان یکی از نهادهای خدمت رسان شهر نقش ویژه ای در حوزه های اجتماعی بر عهده دارد، ما در انجام وظایف هیچ گاه فروگذار نمی کنیم و دغدغه ما همواره این بوده است که این موضوعات اجتماعی را با پیشرفت و توسعه همگانی و از طریق همفکری با نخبگان محلی از جمله اعضای شوراهای اجتماعی محلات به سرمنزل مقصود برسانیم چرا که ما معتقدیم شهرداری نهادی است که در کنار شماست و بایستی ضمن پاسخگویی به اقدامات از نظارت اجتماعی گسترده شما شهروندان نیز بهره مند گردد.
وی سپس به تبیین جایگاه شهرداری در بسترسازی های اجتماعی پرداخت و اذعان کرد: نقش شهرداری ایجاد و فراهم سازی بستر برای این موضوعات است. به هیچ عنوان شهرداری بنا ندارد پا جای پای سایر نهادهای فعال این حوزه بگذارد و بنای شهرداری منطقه سه بالابردن توانمندی های اجتماعی شهروندان با یاری جستن از آموزه های قرآنی است چراکه متاسفانه بخش اعظمی از حقوق و تکالیف شهروندی امروز جامعه ما برآمده از فرهنگ غربی است و از این رو نمی توان آن را راهکار مناسبی برای جامعه اسلامی دانست و چه راهکاری بهتر از اینکه مشی قرآنی را در نهادینه سازی فرهنگ شهروندی پیاده سازی نماییم. اگر این موضوعات انشاالله انجام شود توسعه ی اجتماعی در این محدوده را تداوم می دهیم.
وی در خصوص اقدامات شاخص مدیریت شهری در برندسازی شاخصه هایی در مناطق مختلف شهری به میدان امام حسین(ع) اشاره نمود و گفت: میدان امام حسین (ع) میدانی است که هر کس وارد شهر مشهد می شود به عنوان یکی از یادمان های ماندگارشهری مشهد بعد از حرم مطهر رضوی از آن یاد می کند. شهرداری مشهد نزدیک به ۸۰ میلیارد ریال برای ایجاد این یادمان و نشانه ی برجسته شهری سرمایه گذاری نموده است و این سازه زمانی می تواند چنین وجهه ای یابد که انعکاس رضایتمندی شهروندان در آن به چشم آید.
وی تمرکز شهرداری را در سه حوزه توصیف کرد و گفت: توجه شهرداری منطقه سه به سه حوزه خانه، مسجد و مدرسه است که ما بر این باور هستیم که اگر با کمک شهروندان انشالله این سه حوزه را به صورت جدی پیگیری کنیم نتایج مثبت آن در آتیه نزدیک نمایانگر خواهد شد.
شوراهای اجتماعی محلات تسهیل گر توسعه شهری هستند
وی با اشاره به نقش شوراهای اجتماعی محلات به عنوان نهاد توانمند مدیریت فردای شهر گفت: حاشیه نشینی یک بیماری به شمار می رود و حاکی از عدم سلامت ساختارهای اقتصادی و اجتماعی است. برای مقابله با چنین پدیده ای، علاوه بر اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی، باید بی درنگ از گسترش آن ممانعت به عمل آورد و سپس به اصلاح مناطق حاشیه نشین مبادرت ورزید. باتوجه به راهبردهای گوناگون، توانمندسازی و به سازی، بهترین راهبردی است که می تواند با حفظ اصل کرامت انسانی و عدالت اجتماعی، به رشد توانمندی ها و ارتقای سطح زندگی آنها منجر شود. به اعتقاد ما، ساماندهی و توان بخشی مناطق حاشیه نشین، بدون وجود تشکیلات و سازمان خاصی که بتواند نقش شهرداری را در این مناطق ایفا نماید، امکان پذیر نخواهد بود. چنین سازمانی باید عمدتاً بر پایه مشارکت حاشیه نشینان استوار باشد و در عین حال از کمک های بخش دولتی و سازمان های مذهبی و مؤسسات خیریه نیز برخوردار شود.از این رو برای کاستن از زمان گذار توسعه شهری در مناطق حاشیه شهر، شوراهای اجتماعی محلات می توانند نقش تسهیل گر و به نوعی میان بر را بر عهده داشته باشند.
شهردار منطقه سه در ادامه سخنانش تصریح کرد: موضوعی که در شورای اجتماعی محلات است، بحث برنامه ریزی های کلان در حوزه شهری را انشالله به دنبال خواهد داشت. باید به کمک هم دیگر نسخه های شفابخش برای این موضوعات داشته باشیم. از این حیث درخواست من از شما اعضای شوراهای اجتماعی محلات مشرف به این موضوع است که شهرداری چه نقشی را در کاستن از آسیب های اجتماعی می تواند عهده دار شود؟
وی در پایان خاطرنشان ساخت: مجموعه مدیریت شهری چه در شهرداری و چه در شورای اسلامی شهر این فضا را فراهم کرده اند تا عرصه ای واحد و یکپارچه جهت خدمت به شهروندان وجود داشته باشد و ما نیز با علم به محدودیت زمانی که در جهت خدمت رسانی به مردم داریم تمام تلاش خود را در ارائه با کیفیت ترین خدمات به کار گرفته ایم.