- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

حفظ و گسترش فضای سبز شرق اصفهان با مدیریت بهینه منابع آب

شهردار اصفهان در بازدید از پروژه بزرگ پارک طبیعی شرق:
ابتدا باید شهری پایدار داشته باشیم، سپس شهری هوشمند
حفظ و گسترش فضای سبز شرق اصفهان با مدیریت بهینه منابع آب

شهردار اصفهان و چند تن از معاونین و مدیران شهری، از پارک بزرگ طبیعی شرق اصفهان بازدید و جلسه کمیته عالی این مدیریت، تشکیل شد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه فعالیت در عرصه فضای سبز نوعی معماری، خلق زیبایی و ایجاد امید در میان شهروندان است،‌ اظهار کرد: فضای سبز می تواند باعث افزایش امید و ایجاد آرامش برای زندگی مردم باشد.
قدرت اله نوروزی شهر را موجودی زنده ذکر کرد و افزود: این موجود زنده یک کالبد، ساختار و فیزیکی دارد که روح دمیده شده در این کالبد، سیما و منظر شهری و حیات شهر است که باعث امید به زندگی و شادابی می شود، با افزایش نشاط و امید به زندگی در شهر، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه در شهر اصفهان نیاز به ایجاد راهبرد منسجم در حوزه فضای سبز به شدت احساس می‌شود، گفت: با آغاز مدیریت جدید طی سه سال گذشته، در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است و توسعه بر اساس ظرفیت‌های اقلیم و زیست بومی انجام شده است.
میراث پارک طبیعی شرق باید برای نسل های آینده حفظ شود
شهردار اصفهان ادامه داد: انتظار می‌رود اصفهان در آینده بتواند فضای سبزی مبتنی بر شرایط موجود طراحی و اجرا کند و قطعا با مدیریت بهینه منابع آبی، شاهد حفظ و گسترش فضای سبز خواهیم بود.
وی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط معاونت خدمات شهری، مدیریت پروژه پارک طبیعی شرق، منطقه ۴ شهرداری و سازمان پارکها و فضای سبز در خصوص حفظ هویت اراضی و فضای سبز شرق و توسعه آن با توجه به شرایط کم آبی و کاشت گونه های متناسب با اقلیم شرق، افزود: این سرمایه عظیم، امانت و میراثی است که باید برای نسل های آینده به خوبی حفظ و نگهداری و توسعه داده شود.

نوروزی اضافه کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی، سیاست شهرداری کاشت و استفاده از گونه‌های گیاهی با مصرف آب کم است که تدریجا در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و در این میان انتخاب گونه‌هایی متناسب با شرایط اکولوژیک و اکوسیستم اصفهان اهمیت زیادی دارد، بدین ترتیب تلاش شد به تدریج گونه‌های گیاهی و چمنهای مقاوم به خشکی را جایگزین گونههای آب بر شود .
وی با اشاره به احداث و به روز رسانی تصفیه ثانویه و فیلتر املاح و عناصر مضر در آبیاری، تاکید کرد: امروز بهترین راه تأمین آب فضای سبز در بسیاری از کشورها استفاده از پساب تصفیه شده در شهرها است، زیرا در شرایط خشکسالی چاره‌ای غیر از استفاده از این پساب برای آبیاری فضای سبز نیست، تا شهر فعال است، پساب وجود دارد، البته در کنار آن، توسعه، ترمیم و به روزرسانی سیستم آبیاری اهمیت ویژه دارد.
شهردار اصفهان بر لزوم احداث ایستگاه و مرکز آتش نشانی در شرق جهت آموزش پرسنل و جلوگیری از خطرات احتمالی تاکید کرد و افزود: به منظور حفظ حداکثری فضای سبز این محدوده و همچنین تسریع در برنامه ریزی و اجرای فاز۲ پردیس اشراق در منطقه گردشگری در شرق اصفهان واقع در دامنه کوه نخودی، حفظ جدی حریم و اراضی شرق و نهایتا تبدیل این منطقه به قطب گردشگری در شرق الزامی است.
وی ضمن تشکر از کارشناسان، مهندسان و کارکنان خدمات و فضای سبز شهر اصفهان، تصریح کرد: دغدغه‌های ما در عرصه حفظ و نگهداری فضاهای سبز با تلاش این عزیزان مرتفع شده است، به هر طریق ممکن اجازه نخواهیم داد این فضای سبز شهری از بین برود، من به پشتوانه توان شما این صحبت را کردم و شما اثبات کردید که توان هر اقدامی را دارید.
پارک طبیعی شرق جایگزین کوه صفه و قطب گردشگری بین‌المللی
در ادامه این جلسه، معاون خدمات شهری و رییس کمیته عالی شرق، طی سخنانی، در خصوص محدوده این پارک، گفت : حدود ۱۰۰۰ هکتار از ۳۷۰۰ هکتار فضای سبز شهرداری اصفهان در محدوده پارک طبیعی شرق در مناطق ۴، ۶ و ۱۵، میدان میوه و تره بار و باغ رضوان قرار دارد، در واقع محدوده پارک طبیعی شرق، حدود یک چهارم مساحت فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان را شامل می‌شود. این محدوده از کارخانه قند و در حاشیه اتوبان شرق آغاز و تا رودخانه زاینده رود در منطقه فیزادان و سازمان آرامستان ادامه دارد.
حسین امیری تصریح کرد: با توجه به استقبال زیاد شهروندان از کوه صفه، نیاز بود جایگزینی برای آن تعریف شود، در این راستا با برنامه ریزی و فراهم آوری امکانات در شرق اصفهان و همچنین وجود شهربازی رویاها در کنار کوه نخودی، با اجرای طرح گردشگری پردیس اشراق (فاز۲ کوه نخودی۹) در آینده‌ای نزدیک، این محدوده به قطب گردشگری بین‌المللی تبدیل می‌شود.

وی افزود: عرصه ۲۴۰۰ هکتاری تحت مالکیت شهرداری در شرق اصفهان، شامل پارک خانواده ۲۴۴ هکتار، پارک کوهستانی ۳۵۲هکتار، پارک طبیعی ۹۶۹ هکتار، پارک حفاظتی ۶۱۷ هکتار و پردیس علم و فن-آوری ۲۲۳ هکتار است، در مجموع تاکنون ۷۰۰ هکتار فضای سبز جنگلی فعال احداث و ۴۰هکتار پارک کوهستانی اشراق احداث شده که به عنوان مرکز تفریحی، پیش بینی شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: برای نخستین بار تصویربرداری هوایی با به روزترین تکنولوژی انجام و تعداد ۳۰۱ هزار درخت به همراه گونه های گیاهی، تشتک های خالی، درختان آفت زده و… شناسایی شد که آمار بدست آمده جهت بهره‌برداری و برنامه‌ریزی در محدوده فضای سبز و کاشت گونه‌های متناسب با اقلیم در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز و معاونت برنامه‌ریزی قرار داده شد،
وی گفت: گونه های غالب پارک جنگلی شرق کاج، زیتون، سرونقره ای،‌ زبان گنجشک، عرعر، توت، ارغوان،‌ نوش، اقاقیا، ‌بنه(پسته کوهی)، داغداغان، بلوط زاگرس، اکالیپتوس، انار، انجیر و… است.
امیری در خصوص تأمین منابع آب عرصه، تصریح کرد: تامین منابع آب این عرصه در ابتدا از چاه های شهرداری و شخصی، کانال آب گورت و کانال «جی¬شیر» انجام و سپس با توجه به کاهش آب و ضرورت استفاده پساب از تسویه خانه جنوب، ‌پساب سپاهان شهر از طریق لوله از مسیر پمپاژخانه «فیزادان» تا منبع ژئوممبران در شرق، منتقل و تأمین شده است.
پارک طبیعی شرق اصفهان سپر محافظت از مخاطرات زیست محیطی و از سرمایه¬های استراتژیک محیط زیست اصفهان
در ادامه وحید صلواتی مدیر پروژه پارک شرق، ضمن تشکر از حضور شهردار اصفهان و معاونین در جلسه کمیته عالی، هدف از تشکیل این مدیریت را حفظ اراضی کشاورزی، باغات و فضای سبز موجود و گسترش آن و برنامه ریزی و تأمین منطقه تفریحی و گردشگری عنوان کرد.
صلواتی با بیان اینکه «پارک طبیعی شرق اصفهان» سپر محافظت از مخاطرات زیست محیطی و از سرمایه¬های استراتژیک محیط زیست اصفهان در مرز کویر است،گفت: محرومیت زدایی و ایجاد بستر مناسب جهت بر پایی امکانات تفرجگاهی و گردشگری، جلوگیری از گسترش شهر و پیشرفت کویر و پر کردن اوقات فراغت شهروندان از ویژگی های این پارک است.
وی از جمله اقدامات مدیریت پارک طبیعی شرق را تأکید بر حفظ مالکیت اراضی در شرق اصفهان و جلوگیری از دخل و تصرف ها با حفظ محدوده عنوان کرد و افزود: تشکیل کمیته راهبردی پارک طبیعی شرق به منظور هماهنگی ها و کارشناسی پروژه ها و طرح های در دست اقدام، تملک، آزادسازی اراضی، طراحی و عملیات اجرایی فاز اول پروژه پردیس کوه نخودی، طراحی و احداث باغ تندرستی، اقدامات کاهش منابع آلاینده محیط زیست از طریق توقف فعالیت صنایع آلاینده در این محدوده(معدن شن، آسفالت، ماسه و آهک و…)، احداث و راه اندازی باغ جوان، بررسی و اخذ مصوبات لازم جهت جابجایی نمایشگاه بین المللی اصفهان، از جمله برخی اقدامات انجام شده توسط این مدیریت است.
مدیر پروژه پارک شرق ادامه داد: همچنین بررسی و اخذ مصوبات قانونی جهت احداث شهر رویاها به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تفریحی و شهربازی، بررسی و تصویب جابجایی و تحویل زمین جهت احداث بازار جدید گل و گیاه، همکاری و هماهنگی با سازمان فرهنگی تفریحی جهت اجرای برنامه های شاد و مفرح ورزشی و فرهنگی در پردیس کوه نخودی شامل برگزاری مسابقات لیگ استانی اسکیت آلپاین، برگزاری همایش کوه پیمایی خانوادگی از دیگر اقداماتی است که توسط این مدیریت انجام گرفته است.
جایگاه ویژه پارک جنگلی شرق در محیط زیست شهر اصفهان
وی با بیان اینکه پارک جنگلی شرق جایگاه ویژه ای در محیط زیست شهر اصفهان دارد، تأکید کرد: این پارک نیازمند ساختار، منابع و ساز وکارهای مدیریتی منسجم و قدرتمندی است که بتواند پیش برنده اهداف توسعه پارک شرق باشد؛ بنابراین، در بازنگری ساختار و تشکیلات شهرداری مغتنم خواهد بود در نمودار سازمانی شهرداری، این مدیریت همانند مدیریت ناژوان به صورت مستقل پیش‌بینی شده و اقدامات مقتضی انجام پذیرد.
در ادامه این جلسه شهردار و دیگر مدیران از محدوده پروژه شرق شامل: صحرای انقلاب، باغ تندرستی و محدوده شرق بازدید به عمل آوردند.
گفتنی است معاون شهرسازی و معماری، مدیر منطقه ۴، مدیر منطقه ۱۵، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی، مدیرعامل سازمان طراحی، معاون سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان نیز در این بازدید حضور داشتند.