- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

طرح کاهش وقوع جرایم سایبری شهر هوشمند در قم اجرا می‌شود

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم از اجرای یک طرح در راستای کاهش وقوع جرایم سایبری در شهر هوشمند در مردادماه خبرداد.
همایون یزدان‌پناه بیان کرد: طرح پژوهشی «آسیب‌پذیری و مخاطرات امنیت سایبری در شهر هوشمند» در راستای ارائه خدمات شهری در قالب فضای مجازی و هوشمندسازی در قم اجرایی می‌شود.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم افزود: این طرح برای اولین بار در ایران، به درخواست ستاد شهر هوشمند شهرداری قم در نیمه دوم آذرماه ۹۸ با همکاری مرکز تخصصی آپا در دانشگاه قم آغاز شده است و هم اکنون دانشگاه قم گزارش نهایی خود را اعلام کرده و کار به پایان رسیده است و تا پایان مردادماه ۹۹ به اجرا می‌رسد.
یزدان‌پناه بیان کرد: مروری بر مطالعات انجام شده در موضوع امنیت شهر هوشمند و کلیات موضوع، بررسی مخاطرات امنیت در شهر هوشمند اعم از محیط هوشمند، حمل و نقل و انرژی هوشمند، ارائه توصیه‌ها و چک لیست‌های ملاحظات شهر هوشمند در حوزه امنیت، مطالعه میدانی لیست پروژه‌ها و اقدامات موردنیاز جهت بهبود امنیت شهر هوشمند از جمله اهداف کلی این پروژه محسوب می‌شود.
وی گفت: شهر پایدار هوشمند، شهری نوآورانه است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر ابزارها برای بهبود کیفیت زندگی، بهره‌وری از عملکرد و خدمات شهری و رقابت‌پذیری استفاده می‌کند.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم ادامه داد: شهر هوشمند نیازهای نسل‌های حال و آینده را با توجه به جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی برآورده می‌کند از این رو دارای ویژگی‌های متمایزی با سایر دستگاه‌های مرسوم است که نیاز به توجه بیشتر و پررنگ تر به برخی جنبه‌های آن در مقابله با مخاطرات امنیتی دارد.
یزدان‌پناه در خصوص ضرورت اجرای این طرح مطالعاتی، اظهار کرد: با توجه به این امر، مرکز تخصصی آپا به بررسی چالش‌‎های امنیتی در هر یک از دامنه‌های شهر هوشمند و همچنین برخی دامنه‌‎های جزئی تر مانند پارکینگ هوشمند و دوربین‌های هوشمند پرداخته است.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن، در مورد هر یک از دامنه‌های هوشمند‌سازی مواردی شامل لیست مخاطرات امنیتی اختصاصی و حملات محتمل در آن دامنه و همچنین استانداردهای امنیتی آن دامنه بررسی شده است که از طریق بررسی منابع رسمی، استانداردهای مختلفی که برای هوشمندسازی مطرح شده‌اند یافت شده و مستندسازی شدند.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه معماری شهرهای هوشمند شامل دو لایه فیزیکی و سایبری است، گفت: تاثیر حملات سایبری در شهرهای هوشمند نه تنها وسیع‌تر و مخرب‌تر از سایر دستگاه‌ها است بلکه برخلاف بسیاری از سامانه های فناوری اطلاعات، احتمال تخریب فزیکی نیز وجود دارد.
یزدان‌پناه افزود: امکان تخریب فیزیکی در صورت بروز حمله سایبری، تسهیل دسترسی فیزیکی مهاجمین به تجهیزات، انتشار تاثیر حملات، وجود دستگاه‌های آسیب پذیر، تعدد سازمان‌های متولی و… از جمله چالش‌های امن سازی شهر هوشمند می‌باشد که در این طرح پژوهشی به صورت تخصصی به آن پرداخته شده است.
وی تصریح کرد: طیف فعالیت‌های پلیس فتا بسیار گسترده است و در همه حوزه‌های خدمات الکترونیکی و بانکی، خرید و فروش سهام و هک کردن سایت‌های صنعتی و دولتی و… ورود پیدا کرده و در صورت وقوع جرم، سارقان و مجرمان را شناسایی و دستگیر می‌کند اما این پروژه در راستای کاهش وقوع جرایم سایبری در شهر هوشمند اجرایی می‌شود.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم ادامه داد: در راستای کاهش وقوع جرایم سایبری، نمونه‌هایی از حملات سایبری به شهر هوشمند، اهداف حملات سایبری و ابعاد تاثیرگذاری آن به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است.
یزدان‌پناه گفت: در این طرح مطالعاتی، حریم خصوصی شهروندان در یک شهر هوشمند که به دلیل تعامل نزدیک و بالای شهروندان با دستگاه‌های هوشمند، به عنوان یکی از اهداف مهاجمین سایبری تلقی می‌شود مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: لیست برخی اقدامات امنیتی صورت گرفته توسط شهرهای هوشمند در جهان و مروری بر برخی حملات در جهان از جمله خروجی این طرح می‌باشد.