طرح کاپ(کاهش پسماند) “نماد مشارکت اجتماعی” است
شهردار منطقه21

طرح کاپ(کاهش پسماند) “نماد مشارکت اجتماعی” است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - اخبار, اخبار شهرداری ها, اختصاصی
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار منطقه۲۱ در بررسی طرح کاپ با حضور معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران؛
طرح کاپ(کاهش پسماند) “نماد مشارکت اجتماعی” است
طرح کاپ یا کاهش پسماند نماد مشارکت اجتماعی بوده و نیازمند اعتماد شهروندان است.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۲۱، حسن رحمانی شهردار منطقه۲۱ به همراه دیگر معاونان و شهرداران نواحی میزبان معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران بود، با اشاره به آموزش و فرهنگ سازی به عنوان مهم ترین مشکل در اجرای طرح کاپ گفت: زمانی که طرح تفکیک پسماند آغاز شد با توجه به تاثیر رفتار بچه ها در اداره خانواده ها، آموزش از طریق آنها به خانواده ها منتقل می شد؛ این در حالی است که اکنون با عدم حضور دانش آموزان در مدارس این نوع انتقال مفاهیم امکان پذیر نیست و حالا باید از ظرفیت فضاهای مجازی و رسانه ملی برای آگاه سازی و فرهنگ سازی طرح کاپ استفاده کرد.
وی شروع طرح در منطقه۲۱ را یک شهامت عنوان و افزود: تغییر فرهنگ همیشه با دشواری هایی روبه رو بوده است. با این حال ما به این طرح اعتقاد داریم چون اعتقاد داریم پس مصمم به عملیاتی کردن آن هستیم.
رحمانی از معاون خدمات شهری خواست برای عملیاتی کردن طرح در همه محله ها، به تامین زیر ساخت ها در منطقه کمک و سه ماه زمان اختصاص بدهند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران:
“اجرای طرح کاپ برای اولین بار در کشور”؛ یک برند برای منطقه۲۱ است
اجرای طرح کاپ برای اولین بار در کشور و در منطقه۲۱ به دنبال موفقیت مدیریت شهری این منطقه در موضوع مسئولیت اجتماعی(CSR)، به یک برند برای ورودی غربی پایتخت تبدیل خواهد شد.
مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران که با هدف بررسی طرح کاپ به منطقه آمده بود در جمع مدیران شهری با تقدیر از اقدامات منطقه در اجرای این طرح گفت: منطقه۲۱ از تجربه نابی که در مشارکت اجتماعی با صنایع به دست آورده به عنوان پایه ای قوی در مشارکت با مردم نیز استفاده کند.
وی به کارنامه خوب منطقه۲۱ در بخش های آب، احداث مخازن، مکانیزاسیون فضای سبز و آبگرفتگی ها اشاره و افزود: با این همه، اجرای طرح کاپ و بازتاب آن به یک برند برای منطقه تبدیل خواهد شد.
یزدانی به نقش کلیدی شهرداران نواحی اشاره و گفت: تنها در تماس چهره به چهره با شهروندان و اختصاص زمان است که آنها در جریان قرار گرفته و از عواقب طرح آگاهی پیدا می کنند. ۶۰درصد بافت مسکونی منطقه را شهرک های نظامی و صنعتی به خود اختصاص داده که در صورت توجه به نظرات و انتقادات شهروندان همکاری آنها را در تفکیک پسماند از مبدا به دنبال خواهد داشت.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در طرح کاپ یا کاهش پسماند از اختصاص ۱۰میلیارد تومان برای اجرای طرح خبر داد و افزود: امکانات زیر ساختی از جمله مخازن و ماشین آلات فرآهم شده که علاوه بر این به زیرساخت های آموزشی و فرهنگ سازی نیاز داریم. در این راستا با صدا و سیما ارتباط گرفته تا با ساخت برنامه هایی، آمادگی منطقه۲۱ و اقدامات آن در طرح کاپ به تصویر کشیده شود. در اجرای طرح از بسیج صنایع نیز استفاده خواهد شد.
وی در پایان افزود: به زودی از رئیس شورای شهر تهران و کمیسیون خدمات شهری شورای شهر برای بازدید از طرح کاپ در منطقه۲۱ دعوت می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر اجرای طرح کاپ:
آمادگی و عزم منطقه ۲۱ در اجرای طرح کاپ ستودنی است
آمادگی و تلاش مدیریت شهری منطقه ۲۱ در اجرای طرح کاپ قابل توجه و ستودنی است.
صدر الدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان این مطلب افزود: راه دیگری به جز کاهش پسماند از مبدا وجود ندارد و همه ما باید برای تحقق این امر تلاش کنیم. بیشترین تلاش مان را در منطقه۲۱ انجام می دهیم که آمادگی و عزم بیشتری برای اجرای طرح وجود دارد. وی از راه انداری شنبه های بدون پسماند خبر داد و گفت:در این طرح با ایجاد بخش جوایز، شهروندان منطقه ۲۱ در منفعت پسماند خشک شریک می شوند تا انگیزه ای برای آنها باشد. در شنبه های بدون پسماند تلاش می شود بیشترین پسماند خشک جمع آوری شود.
علیپور با ابراز خرسندی از حضور «هایده شیرزادی» فعال محیط زیست او را الگوی طرح کاپ و یک برند جهانی دانست که در این طرح همراه معاونت خدمات شهری و از تجربیات ارزشمند و راهکارهای او در اجرای طرح استفاده می شود.

شیرزادی؛ فعال محیط زیست در جلسه بررسی طرح کاپ در منطقه۲۱
کاپ، هسته ای که به تمام ایران سرایت می کند
به عنوان یک محیط زیستی آرزویم اجرای طرحی بوده که بسیار دقیق و با معنا نامش را کاپ گذاشته اند. این را« هایده شیرزادی» گفت که سه دهه است در حوزه تفکیک پسماند تلاش می کند و نامی آشنا برای دوستداران این حوزه و محیط زیست است.
وی که در نشست بررسی طرح کاپ با حضور معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و مدیران شهری منطقه حضور داشت از مدیریت شهری منطقه به خاطر تلاش در جهت اجرای این طرح قدردانی و از آنها خواست به رغم مشکلاتی که در اجرای این طرح وجود دارد اما با تلاش شان افتخار آن را در تاریخ به نام خود ثبت کنند. چرا که کاپ هسته ای است که بعد از منطقه ۲۱ در همه مناطق و سپس به تمام ایران سرایت می کند.
شیرزادی اما در ادامه به تشریح برنامه های پیشنهادی پرداخت و آنها را لازمه تحقق طرح کاپ عنوان کرد و افزود: اولین گام شناسایی محل و استخراج شناسنامه خانوار است. با این کار مخاطبان شناسایی شده و براساس آنها آموزش ها و برنامه ها از جمله روش های تفکیک پسماند را از طریق فضای مجازی به آنها منتقل می کنیم. بعد از این می توانیم مخازن را در آپارتمان ها مستقر کنیم. وی هزینه هر مخزن تا رسیدن آن به دست خانواده را یک میلیون تومان عنوان و گفت: شهروندان باید مطلع باشند که این هزینه ای است که برعهده خانوار است ولی شهرداری پرداخت می کند.
او به ضرورت حساس سازی و توجه شهروندان به موضوع پسماند اشاره و افزود: با شیوع بیماری کرونا ترس از مرگ و بیمار شدن مهم ترین دغدغه شهروندان است. باید با آموزش به آنها گفت که در آفت زباله گردی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن سهیم هستند و این به دلیل عدم مشارکت آنها در تفکیک زباله و تولید زیاد زباله است.
این فعال محیط زیست در ادامه گفت: نظریه مسئولیت اجتماعی اگر چه در سال ۱۹۰۵ مطرح شده اما در سه چهار دهه اخیر بیشتر نمود پیدا کرده و به این نتیجه رسیدند تا وقتی سرمایه اجتماعی یا مشارکت مردم نباشد آبادانی فیزیکی شهرها بدون پشتوانه است. شیرزادی افزود: مهم ترین گام اعتماد سازی است و توسعه اجتماعی زمان بر است. ما باید طرح کاپ را از طریق مردم انجام دهیم.

انتشار بیست و دومین شماره نشریه الکترونیکی “تهران۲۱”
بیست و دومین شماره از نشریه “تهران۲۱” با محوریت موضوعی مهمترین رویدادهای ورودی غربی پایتخت در هفته ای که گذشت، همزمان با یازدهمین روز از مرداد ماه۹۹ منتشر شد.

چاپ چاپ