همایون یزدان پناه رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم

کرونا؛ عزمی جدی به هوشمندسازی و رشد خدمات الکترونیکی بخشید...

تاریخ انتشار: 13 آگوست 2020 - اخبار
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

کرونا؛ عزمی جدی به هوشمندسازی و رشد خدمات الکترونیکی بخشید/ هوشمندسازی، مسیر خدمت‌رسانی در مدیریت شهری را هموار می‌کند
چابک سازی سیستم‌های سازمانی و مدیریت شهری در ارائه خدمات بهتر به شهروندان بخشی از هوشمندسازی و حرکت به سمت و سوی شهر هوشمند است، براین اساس مدیریت شهری زمانی موفق می‌شود که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و سیستم‌های تکامل‌یافته در جهت تسهیل امور و مدیریت منابع و تامین زیرساختها به صورت هوشمند و مجازی حرکت کند.
ایجاد شهر هوشمند، یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و بهینه در فرآیند خدمات و ارتقای سلامت اداری است و در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری اهمیت زیادی دارد، ضمن اینکه مدیریت و نظارت را بهبود می‌بخشد و محیط زندگی شهروندان را توسعه می‌دهد.
هوشمندسازی، اگر چه تا حد زیادی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در مدیریت شهری و ارائه خدمات به خوبی نشان داده بود، اما در ماههای اخیر شیوع ویروس کرونا؛ عزمی جدی به هوشمندسازی و رشد خدمات الکترونیکی بخشید، به طوری که فرصت‌های مجازی و سیستم‌ها و سامانه‌های هوشمند، بخش اجتناب‌ناپذیری از زندگی روزمره در این ایام شد، چرا که هوشمندسازی، مسیر خدمت‌رسانی در مدیریت شهری را هموار می‌کند.
با توجه به اهمیت هوشمندسازی، دیدگاهها و نظرات چند تن از مدیران و مسئولان پیرامون جایگاه هوشمندسازی، ضرورت تحقق شهر هوشمند و ارائه خدمات الکترونیکی جویا شدیم که بخش‌هایی از این گفتگو را مرور می‌کنیم.
همایون یزدان پناه رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم هرچند رسیدن تا نقطه مطلوب را زمان‌بر می‌داند اما بر این باور است: با استفاده از ظرفیت مراکز علم و فناوری می‌توان به توسعه شهر الکترونیک و هوشمند دست یافت، به شرط اینکه در جهت هوشمندسازی شهر، همراهی و هم‌افزایی دولت و دستگاههای اجرائی را شاهد باشیم.
وی در خصوص شکل‌گیری ستاد شهر هوشمند در بدنه شهرداری قم، اظهار داشت: شهرداری قم در جهت اهداف تعیین شده در چشم‌انداز مصوب ۱۴۱۴ شهر مقدس قم مبنی بر توسعه شهر خلاق و هوشمند و اجرای سند راهبردی قم ۱۴۰۰ این ستاد را در سال ۹۶ تشکیل داد.
یزدان پناه بیان کرد: همچنین شکل‌گیری کمیته راهبردی شهر هوشمند در استان قم، بستری برای ارائه راهکارهای تخصصی از سوی دستگاههای دولتی، بخش خصوصی و مدیریت شهری در دست یابی به شهر هوشمند به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: زیرساختهای لازم در مسیر تحقق شهر هوشمند به لحاظ فنی و مهندسی و همچنین فرهنگی قابل رشد و توسعه است، ما در استان قم، دارای ظرفیت‌های بومی بسیار مناسبی چه به لحاظ نیروی انسانی و حضوی نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان در رشد و پویایی و چه از نظر فناوری و تجهیزات پیشرفته در ایجاد شهر هوشمند هستیم و باید از این ظرفیت‌ها با نگرشی بهتر و کارآمدتر استفاده کنیم.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با اشاره به تحولات اخیر و تبدیل تهدیدات کرونا به فرصت‌هایی در جهت توسعه و پویایی نیز عنوان کرد: در این ایام، رشد چشمگیری در ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری داشته‌ایم و بسیاری از مردم، بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند را در جریان فعالیت‌های روزمره خود تجربه کردند.
وی تصریح کرد: هوشمندسازی به معنای ساختن شهری خوب برای زندگی بهتر شهروندان است و تنها در توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک خلاصه نمی‌شود و حیطه گسترده‌ای از خدمات را شامل می‌شود، ما باید بتوانیم مدل‌های بومی از شهروند، محیط زیست، حمل و نقل، حاکمیت و دولت، اقتصاد و سبک زندگی به صورت هوشمند ارائه دهیم.
یزدان پناه در مورد برخی از مشکلات و موانع در مسیر هوشمندسازی، گفت: فاصله داشتن تا فرهنگ‌سازی و احساس نیاز در شهروندان، ضعف در آموزش و فقدان مدیریت یکپارچه شهری در مسیر تحقق اهداف از جمله دغدغه‌هایی است که بدون همراهی دستگاهها و سازمان‌ها رفع نمی‌شود.
وی در مورد برخی از قابلیت‌های مناسب در ارتباط با هوشمندسازی در ارائه خدمات شهری خاطرنشان کرد: سامانه ۱۳۷ علاوه بر خدمات تلفنی، بیش از ده قابلیت در ارتباط با صدور مجوزها و شهرسازی به صورت الکترونیکی و بارگذاری شده در قم‌یار دارد، همچنین ۲۴ نوع از خدمات هوشمند از طریق اپلیکیشن قم‌یار به شهروندان ارائه می‌شود.
اهتمام به توسعه زیرساختهای خدمات الکترونیکی، از جمله وعده‌های مسئولان در ایام کرونایی بود که تا حدی عملیاتی شد و در این میان تلاش مدیران شهری در مسیر هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری بسیار با ارزش بود.
کورش محمد حسینی رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری قم به ارائه خدمات گسترده از طریق پورتال شهرداری قم اشاره و تصریح کرد: شهروند الکترونیک یک ظرفیت با ارزش در بهره‌گیری از خدمات هوشمند است و برای تربیت شهروند الکترونیک باید به توسعه زیرساختها، سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی پرداخت و شهرداری در سالهای اخیر در این عرصه اقدامات خوبی انجام داده است.
وی پیرامون ارائه خدمات از طریق پورتال شهرداری نیز بیان کرد: بسیاری از خدمات در حوزه عمران، شهرسازی، حمل و نقل، بازیافت، ترافیک، خدمات شهری و … از طریق این پرتال به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود، همچنین یکی از خدمات گسترده به شهروندان، میز خدمت الکترونیکی قم یا قم‌یار است که بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بودجه و ریاست جمهوری تهیه شد و شهروندان می‌توانند بدون مراجعه حضوری از خدمات آن بهره‌مند شوند.
محمد حسینی اظهار داشت: سامانه قمیار پلی ارتباطی در بهره‌مندی از خدماتی همچون صدور پروانه در احداث بنا و ساخت و ساز، پروانه پایان کار، نقل و انتقال، مطالبه‌گری از۱۳۷، نصب بنر، ثبت امتیاز همیار پسماند و جستجوی درگذشتگان و … است، به طور کلی فعالیت‌های شهرداری در جهت خدمات هوشمند بسیار گسترده است و در ایام شیوع کرونا، بیش از ۱۴ هزار شهروند قمی از ۱۱ خدمات ویژه ایام کرونا به صورت کاملا غیرحضوری بهره‌مند شدند.
افزایش چشمگیر تراکنش‌های الکترونیکی در قم توسط دستگاههای اجرای، نشان‌دهنده تحولات خوبی در حوزه هوشمندسازی استف به طوری که به گفته محمدرضا گروسی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، تراکنش‌های الکترونیکی در قم در دوران شیوع کرونا، رشد دو برابری را تجربه کرده و در طول هشت ماه گذشته نیز ۳۹ میلیون و ۲۳۶هزار و ۷۲۷ تراکنش توسط دستگاههای اجرایی در جهت ارائه خدمت ثبت شده است.
وی شکل گیری کارگروه دولت الکترونیک و تأکیدات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا پیرامون افزایش خدمات غیرحضوری را در این رشد چشمگیر اثرگذار دانست و همراهی و همدلی مدیران و مسئولان در سطح استان را بسیار مثبت ارزیابی کرد.
هوشمندسازی امروز یکی از نیازهای مهم در زندگی روزمره شهروندان شده و حتی در مدیریت ترافیکی نیز به کمک مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی آمده است، سرهنگ غلامرضا صدفی رئیس پلیس راهور استان قم در این خصوص عنوان کرد: سازمان ترافیکی شهرداری تلاشهای خوبی در هوشمندسازی در مسیر مدیریت ترافیک داشته و این امر در کاهش تصادفات بسیار اثرگذار است.
وی اظهار داشت: هوشمند سازی در دوربین ثبت تخلف در سطح قم، یکی از مسائل بسیار مهم در مدیریت شهری در کنترل ترافیک و کاهش تصادفات است که در این باره اقداماتی انجام شده است تا بتوان با کنترل سرعت، در روان سازی ترافیک و ایمن‌سازی معابر تلاش کرد.
در چند سال اخیر شورای اسلامی شهر قم نیز با تصویب لوایح مختلف، مسیر را در جهت رشد و توسعه هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیکی هموار کرده است، هر چند این رشد و پویایی تنها در حیطه مدیریت شهری نبوده و بسیاری از خدمات از سوی دستگاههای اجرایی به سمت هوشمندسازی در حرکت است، به ویژه در زمینه فعالیت‌های هنری و فرهنگی و آموزشی نیز بسترسازی‌های خوبی شکل گرفته است و از ایجاد و توسعه برنامه شاد ویژه دانش‌آموزان در ایام کرونایی تا صدور مجوزهای کتاب به صورت الکترونیکی زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت غیرحضوری توسط انجمن‌های هنری هر یک نوید بخش رشد فزاینده هوشمندسازی در زندگی امروز است.

چاپ چاپ