- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

ارتقای فرهنگ شهروندی؛ رسالت فرهنگی شهرداری‌ها

در سی‌ونهمین نشست کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران مطرح شد:
ارتقای فرهنگ شهروندی؛ رسالت فرهنگی شهرداری‌ها

سی‌ونهمین نشست کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، به میزبانی شیراز برگزار شد.
به گزارش کرمان‌‌آنلاین،در ابتدای سی‌ونهمین نشست کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که بیست‌وششم شهریورماه به میزبانی شیراز برگزار شد، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: ایران عزیز در وانفسای همه‌گیری یک ویروس خطرناک، در آزمونی بزرگ قرار گرفت که سیاست، اقتصاد، ورزش و گردشگری را به چالش کشید و بیش از همه، فرهنگ و هنر و مبانی اجتماعی را نشانه گرفت.
مرتضی جعفری افزود: در این میان، کلان‌شهرها با جغرافیایی وسیع‌تر و گستردگی اجتماعی‌ که دارند، بیش از سایر بخش‌ها در معرض آزمون دشوار و تکرارنشدنیِ کرونا قرار گفتند.
وی خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا دو راه در پیشِ رو داشتیم؛ یا باید دست‌ روی ‌دست می‌گذاشتیم و در انتظار رفتنِ سایۀ شوم کرونا می‌نشستیم و یا آستینِ همت بالا می‌زدیم و از راهی دیگر به مردمانی که چشم‌ امیدشان به ما بود، خدمت می‌کردیم.
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی‌، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: ما در شهر شیراز راه دوم را در پیش گرفتیم و با استفاده از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های مردمی، رویدادهایی را رقم زدیم که در خور نام و پیشینۀ شیراز باشد.
جعفری با اشاره به اینکه توسعۀ زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شیراز بر پایۀ اصول انسان‌دوستی و مهرورزی است، یادآور شد: شیراز با تاریخ هفت‌هزارسالۀ خود، بر تارک ایران می‌درخشد و شیرازی‌ها پیشینۀ تکرارنشدنی را چراغ راه خود قرار داده‌اند تا آینده‌ای درخشان‌تر رقم بزنند.
وی بیان کرد: شهر شیراز امسال پایتخت کتاب ایران است و نامزدی خود برای پایتخت کتاب جهان را با شعار «خواندن برای احترام به تفاوت‌ها» اعلام کرده تا در عرصه‌های بین‌المللی نیز همچون «حافظ» و «سعدی»، نماد تساهل و مدارا باشد.

ضرورت وجود مدیران و نیروی انسانی کارآمد در سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌ها
سپس رییس شورای اسلامی شهر شیراز صحبت کرد و با اشاره به در پیش بودن هفتۀ گرامی‌داشت دفاع مقدس، گفت: نوع رفتار و برخورد سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌های کشور با موضوع دفاع مقدس، شهدا و ایثارگران مهم و تعیین‌کننده است.
سیدعبدالرزاق موسوی، با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ هشت‌سال دفاع مقدس نیاز داریم، افزود: باید مصادیق ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را مشخص کنیم؛ امروز معضلاتی ازجمله فقر، فساد و تبعیض دغدغۀ همۀ مردم است و اینکه سازمان‌های متولی فرهنگ و جامعه آن هم در شهرداری‌ها، چگونه با این مسایل برخورد کنند، بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مسایلی که در حال حاضر شهرداری‌ها از آن رنج می‌برند و شوراها با آن درگیر هستند، مسئلۀ نیروی انسانی شهرداری‌ها به‌ویژه در حوزۀ سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌هاست.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه نیروی انسانی باید متناسب و مرتبط با تخصص‌های حوزه‌های مختلف باشد، ادامه داد: وضعیت نیروی انسانی در همۀ شهرداری‌ها به‌ویژه کلان‌شهرها با مشکل جدی روبه‌روست و لازم است رؤسای سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌های کشور توجه ویژه‌ای به رفع مشکل نیروهای جوانی که تحت عنوان نیروهای شرکتی به‌کار گرفته شده‌اند، داشته باشند تا سازمان آن‌ها پویاتر شود.
موسوی تأکید کرد: اگر در یک سازمان مجموعۀ امکانات مورد نیاز وجود داشته باشد، اما مدیر و نیروی انسانی متخصص، کارآ و پویا نداشته باشیم، کیفیت کار مطلوب نخواهد بود و برعکس، مدیر و نیروی انسانی کارآمد می‌تواند از امکانات حداقل، استفادۀ بهینه و حداکثری داشته باشند.
وی مشکل دیگر کلان‌شهرهای کشور را اولویت‌ ندادن به امور و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: معتقدم هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت دولت و مجلس برای تحقق اهداف شهرداری‌ها استفاده کنیم؛ دولت هرجا با مشکل روبه‌رو می‌شود، پای شهرداری‌ها را به میان می‌کشد.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: دولت وظایف خود را بر عهدۀ شهرداری‌ها می‌گذارد و خود فقط نظاره‌گر است و متأسفانه این رویکرد در مجلس هم وجود دارد که بخش اعظم تکالیف را به شهرداری‌ها می‌سپارند.

عمدۀ مشکلات جوامع انسانی ریشه در فرهنگ جامعه دارد
در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: دو بلوک غرب و شرق در پاسخ به دو پرسش اساسی که علت اصلی مشکلات جامعۀ انسانی چیست و مسئول حل این مشکلات کیست؟ دیدگاه‌های مختلفی دارند؛ مطابق فرهنگ کمونیستی شرق، اگر مسایل اقتصادی حل شود، مشکلات جامعه هم حل خواهد شد و مطابق نظر بلوک غرب و نظام سرمایه‌داری، راه‌حل مسایل اجتماعی در سیاست است.
سید احمدرضا دستغیب، با بیان اینکه ما براساس تعالیم اسلام اعتقاد داریم بخش عمدۀ مشکلات جوامع انسانی ریشه در فرهنگ جامعه دارد، افزود: هیچ‌گاه نباید از فرهنگ جوامع غافل بود؛ اگر اقتصاد و سیاست در اولویت قرار گیرد و از فرهنگ غفلت کنیم، مشکلات حل نخواهد شد.
وی یادآور شد: تا امروز تصور غالب بر این بوده که دولت و نهادهای حاکمیتی مسئول هستند، اما دولت‌ها هیچ‌گاه در اقتصاد و فرهنگ موفق عمل نکرده‌اند. شهرداری‌ها هم که نهاد غیردولتی محسوب می‌شوند، راه غلط نهادهای دولتی را در پیش گرفته‌اند.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه براساس قرآن، هیچ جامعه‌ای اصلاح نمی‌شود، مگر اینکه افراد آن جامعه اصلاح شوند، خاطرنشان کرد: اگر هر یک از ما به فکر اصلاح خود و خانواده‌مان باشیم، جامعه و حتی دولت و حکومت اصلاح می‌شود؛ لازمه‌اش این است که از تفکر حکومتی بیرون آییم و به تفکر مردمی برسیم.
دستغیب ادامه داد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌ها نباید فقط به مناسبت‌ها توجه کنند؛ نصب بنرهای مناسبتی خوب است، اما رسالت اصلی سازمان فرهنگی شهرداری‌ها نیست.
وی افزود: رسالت فرهنگی شهرداری‌ها اصلاح ساختار فرهنگ و ارتقای فرهنگ شهروندی جامعه است و این آموزش‌ها را باید از کودکان آغاز کنیم که آینده‌سازان جامعه هستند.

ضرورت کسب درآمدهای پایدار شهری، با اقتصاد فرهنگ
در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداری‌های ایران گفت: یک نگاه به فرهنگ، انسان‌مدارانه است به این معنی که فرهنگ را محصول انسان‌ها می‌داند و یک رویکرد به فرهنگ، انسان‌وار است که امروزه در جهان قوت گرفته و رویکرد انسان‌مدارانه را کنار گذاشته و معتقد است فرهنگ در زمینۀ بین انسان و چیزها شکل می‌گیرد.
دکتر عیدی ادامه داد: براساس رویکرد انسان‌وار در فرهنگ، همان‌طور که ما شهر را می‌سازیم، شهر ما را می‌سازد؛ همان‌طور که ما تلفن همراه را می‌سازیم، تلفن همراه هم ما را می‌سازد.
وی افزود: «ناصرخسرو»، در همین رابطه معتقد است ما نمی‌توانیم با داشتن نگاه جامع به شهر، انتظار داشته باشیم فرهنگ در یک شهر بالنده باشد.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداری‌های ایران با تأکید بر ضرورت نگاه درون‌سازمانی و بهره‌وری نیروی انسانی در راستای تحقق اهداف فرهنگی، بیان کرد: نگاه برون‌بخشی حاکم بر سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌ها باید اصلاح شود تا معاونت‌های فرهنگی اجتماعی و سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌ها به اهداف‌شان برسند.
عیدی با انتقاد از اینکه شهرداری‌ها هنوز هم خودشان را یک نهاد خدماتی می‌دانند و صرفاً بخش عمرانی خود را تقویت می‌کنند، افزود: هنوز هم شهرداران وقتی می‌خواهند گزارش دهند عموماً تمرکزشان بر گزارش‌های عمرانی است که شاید به قیمت شهرفروشی تمام شود، اما سند افتخارشان است؛ چون باید از این راه درآمد کسب کنند.
وی ادامه داد: درحالی‌که امروز این رویکرد در جهان منسوخ شده و برای کسب درآمدهای پایدار شهری، به سمت اقتصاد فرهنگ رفته‌اند.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداری‌های ایران با تأکید بر اینکه تقویت اقتصاد فرهنگ به تقویت خلاقیت‌های فرهنگی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: کشور آلمان در سال ۲۰۱۸ فقط از صادرات سه شاخۀ صنایع‌دستیِ چاقوسازی، مجسمه‌سازی و سفالگری، ۶۱۲ میلیارد یورو درآمد حاصل کرده است؛ ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.
عیدی با اشاره به بند ششم قانون بلدیه مصوب شورای ملی در سال ۱۳۲۴ هجری‌قمری، خاطرنشان کرد: وظیفۀ شهرداری‌ها براساس نخستین قانون بلدیه، حفظ و ترویج معارف بلدی ذکر شده و در بند نهم آن بر تکثیر معارف تأکید شده است. درواقع در کشور ما از ابتدا اساس درست چیده شده، اما به‌مرور دچار انحراف شده است.
وی ادامه داد: ما امروزه همچنان روی فرهنگ شهروندی کار می‌کنیم و هنوز هم شهرداری‌ها حاضر نیستند برای پروژه‌های عمرانی خود پیوست‌های فرهنگی تعریف کنند.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداری‌های ایران، مشکل دیگر برون‌بخشی شهرداری‌ها در سطح کشور را مربوط به مأموریت‌هایی دانست که وزارت کشور برای شهرداری‌ها تعریف کرده و تصریح کرد: این وظایف به گونه‌ای است که انگار شهرداری‌ها عابربانک هستند و فرایند ساختار معاونت‌های فرهنگی‌اجتماعی اصلاً مطابق با مأموریت‌های آن تعریف نشده است.
عیدی ادامه داد: درواقع ساختار معاونت‌های فرهنگی‌اجتماعی به‌گونه‌ای تعریف شده که ظاهراً موظف به انجام فعالیت‌هایی در حد بَزَک شهر هستند؛ درحالی‌که اهداف وسیعی ازجمله ایجاد نشاط و بهزیستی اجتماعی برای آن تعریف شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته دکتر مقیمی، معاون فرهنگی‌اجتماعی شهرداری قم، اعلام کرد که دولت فقط برای اعتیاد مبلغ بسیار زیادی در چندصد میلیارد مصوب کرده که به استان‌ها بدهد، اما یک ریال آن به شهرداری‌ها تخصیص داده نشد.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداری‌های ایران تأکید کرد: شهرداری‌ها باید به‌گونه‌ای حرکت کنند که از یک نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل شوند؛ ما قرار نیست به نهاد دیگری گزارش دهیم.
سپس، رییس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به انتقادات عیدی، بیان کرد: در طول سه‌سالی که در شورای عالی استان‌ها، مسئول پیگیری طرح‌ها و لوایح شورای عالی در مجلس بودم، هیچ خروجی از دبیرخانۀ کلان‌شهرها در هیچ حوزه‌ای نداشتم.
سیدعبدالرزاق موسوی افزود: لازم است کلان‌شهرها درخصوص همۀ این موارد طرح ارایه دهند. من آمادگی دارم طرح‌ها را به دولت و مجلس منتقل کنم؛ باید طرحی ارائه شود تا از آن دفاع کنیم.
در ادامۀ این نشست، حکم انتصاب «حیدر اسکندرپور»، شهردار شیراز، به‌عنوان «عضو شورای سیاست‌گذاری شهرهای فعال ایران» قرائت شد و به پاس توسعۀ ورزش‌های همگانی در کلان‌شهرهای کشور از وی تقدیر به‌عمل آمد.

برگزاری رویداد فرهنگی‌هنری سالانۀ «شهروارۀ ایران شهر»
در ادامه، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان و مسئول کمیتۀ فرهنگی‌هنری مجمع کلان‌شهرهای کشور بیان کرد: بعد از رسانۀ ملی، شبکۀ شهرداری کلان‌شهرها، بزرگ‌ترین شبکۀ تولید محتواست و جای یک رویداد رقابتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات شهرداری‌ها در این حوزه خالی بود.
محمد جهانشاهی ادامه داد: در این دوره با توجه به گستردگی دامنۀ فعالیت کلان‌شهرها و اهمیت موضوع فرهنگ شهروندی، رویدادی را با عنوان «شهروارۀ ایران شهر» تعریف کردیم که یک فضای رقابتی دارد و از امسال به‌صورت هرساله برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: شهرداری‌ها در قالب رویداد «شهروارۀ ایران شهر»، تولید محتواهایی را که در حوزه‌های مختلف فرهنگ شهروندی دارند، ارائه می‌کنند و این تولیدات به رقابت گذاشته می‌شود تا از تجربیات دیگر کلان‌شهرها بهره ببرند.
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان و مسئول کمیتۀ فرهنگی هنری مجمع کلان‌شهرهای کشور بیان کرد: در این نشست از پوستر رویداد فرهنگی و هنری «شهروارۀ ایران شهر» رونمایی می‌شود و تلاش داریم امسال نخستین دورۀ آن را برگزار کنیم.
در ادامۀ این نشست، از پوستر نخستین رویداد رقابتی تولیدات فرهنگی و هنری شهرداری‌های کلان‌شهرها با عنوان «شهروارۀ ایران شهر» رونمایی شد و اعضای مجمع، این پوستر را به یادگار امضا کردند.
پس از پایان این نشست نیز، پنل‌های تخصصی برگزار شد.