- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

از «یاد یاران» تا «یادمان ایثار» در منطقه ۱۲

در هفته دفاع مقدس، قلب طهران با سه نمایشگاه ویژه، میزبان مناطق ۲۲گانه خواهد بود:

قلب طهران با برپایی سه نمایشگاه ویژه‌ی «یاد یاران»، «یادمان ایثار» و «هفته دفاع مقدس» به استقبال چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس می‌رود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه در آستانه هفته دفاع مقدس که هر ساله از ۳۱ شهریورماه برابر با سالروز آغاز جنگ تحمیلی آغاز می‌شود و تا ۶ مهرماه ادامه دارد، ضمن گرامیداشت این ایام به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این منطقه پرداخت.

وی درباره این برنامه‌ها که با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اجرا درمی‌آید، با تأکید بر ضرورت حفظ و اشاعه فرهنگ شیعیِ ایثار و شهادت، به‌ویژه برای نسل‌های جوان، نخست به نمایشگاه یاد یاران که هم‌زمان در چند نقطه تهران برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: در منطقه ما، مجتمع فرهنگی-ورزشی یاس سفید واقع در محله تختی، امسال برای دومین‌بار محل برگزاری نمایشگاه عظیم و خاطره‌انگیز یاد یاران است.

شهردار قلب طهران، نمایشگاه یاد یاران را یادآور رشادت‌ها، جانفشانی‌ها و ایستادگی رزمندگان و مردم انقلابی ایران خواند و گفت: رویکرد این نمایشگاه ترکیب هنر و رزم است و نمود‌های وقایع عاشورا را که به‌طور مصداقی در دفاع مقدس بروز و ظهور داشته، به نمایش می‌گذارد.

وی تخصیص فضا و تجهیزات ساختاری و نمایشگاهی را از جمله مشارکت‌های شهرداری در این نمایشگاه برشمرد و ادامه داد: این نمایشگاه که به‌نوعی رسانه‌ای برای آموزش فرهنگ عاشورا و پیام انقلاب اسلامی به نسل‌های بعدی است، با همکاری بسیج ناحیه مقاومت امام (ره) و در قالب ۱۲۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری به اجرا درمی‌آید.

سعادتی سپس به برپایی نمایشگاه «یادمان ایثار» در میدان بهارستان پرداخت و اظهار داشت: نمایشگاه یادشده که در دو خیمه‌گاه بزرگ برپاست، به نمایش وسایل و ادوات جنگی اختصاص دارد و در آن با مشارکت ستاد یادمان ایثار در طول ایام هفته، برنامه‌هایی با موضوع دفاع مقدس اجرا می‌شود.

وی سومین نمایشگاه را، نمایشگاه هفته دفاع مقدس در میدان آیینی امام حسین (ع) معرفی کرد و گفت: مشارکت شهرداری در این نمایشگاه که به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برپا می‌شود، شامل تخصیص فضا، انجام خدمات شهری و فعالیت‌های فرهنگی است.

سعادتی فرصت هفته دفاع مقدس را برای زیارت شهدا، به‌ویژه شهدای گمنام مغتنم برشمرد و با اشاره به ۴ مقبره‌الشهدای موجود در منطقه ۱۲ در محل‌های میدان ارک، میدان امام حسین (ع)، مسجد فائق در خیابان فیاض‌بخش و مدرسه علمیه علوی در ناحیه ۳ تصریح کرد: در این ایام زیارت، عطرافشانی و غبارروبی از این فضاهای معنوی را در دستور کار داریم و همچنین به دیدار خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران خواهیم رفت.

وی در پایان از دیگر برنامه‌های این منطقه که در سطح نواحی شش‌گانه به اجرا درمی‌آید به برگزاری مسابقه دوچرخه‌سواری، فراهم‌کردن امکان زیارت قطعه شهدا در بهشت زهرا (س) برای عموم شهروندان منطقه، برپایی نمایشگاه عکس با موضوع دفاع مقدس، اجرای تئاتر خیابانی، پرفورمنس، معرفی کتاب، پخش سرودهای حماسی در معابر و میادین، اکران فیلم‌های سینمایی با موضوع دفاع مقدس، راه‌اندازی نمادین کاروان‌های اعزام به جبهه‌ها، اجرای زنگ شاهد در مدارس منتخب منطقه و فضاسازی‌های محیطی و… اشاره کرد.