- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

رصدخانه شهری اصفهان به شبکه رصدخانه های شهری می پیوندد/ تحلیل داده های شهر برای تصمیم گیران شهری

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: رصدخانه شهری اصفهان به عنوان زیرمجموعه ای از رصدخانه شهری جهانی وابسته به سازمان ملل و برای تحلیل داده های شهری در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی راه اندازی می شود.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا صادقیان با اشاره به راه اندازی رصدخانه شهری اصفهان، اظهار کرد: رصدخانه شهری، شبکه ذی نفعانی است که مسئول تأمین، تحلیل و انتشار داده ها در مجموعه معناداری از شاخص ها است و در سطوح مختلف محلی، ملی یا منطقه ای عمل می کند. رصدخانه شهری اصفهان قرار است نقطه کانونی برای پایش شهری در سطح محلی باشد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای جهان در حال حاضر برای پاسخ گویی به بحران اطلاعات صحیح و مفید و پایش روندهای شهری اقدام به تاسیس رصدخانه شهری می کنند، گفت: مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد ایده تشکیل این رصدخانه را در شهرها اعلام کرده است و هدف از اجرای چنین طرحی، استفاده از داده های به روز و دقیق برای تصمیم گیری در مورد شهرهاست.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در رصدخانه شهری شاخص ها و داده های مرتبط با خط مشی ها مورد پایش قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه رصدخانه شهری، پروژه تکمیل شده رصدخانه فرهنگی – اجتماعی اصفهان است، تصریح کرد: پیش‌تر و در سال های اخیر رصدخانه شهر اصفهان در حوزه فرهنگی و اجتماعی راه اندازی شد و در این زمینه فعالیت می کرد اما طی تفاهم نامه ای که با دانشگاه اصفهان انجام شده است، این رصدخانه همه حوزه های شهری را دربرخواهد گرفت.
صادقیان افزود: محل استقرار رصدخانه شهری اصفهان در مرکز نوآوری دانشگاه اصفهان در فضایی دو هزار مترمربعی خواهد بود و زیر نظر شهرداری اصفهان فعالیت خواهد داشت.
وی از امضای قرارداد نهایی این کار بین وزارت علوم و شهرداری اصفهان در آینده نزدیک خبر داد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ رصدخانه شهری در بیش از ۵۰ کشور جهان وجود دارد که اکثر آنها در سطح محلی فعالیت می کنند.
وی در مورد رصدخانه شهری اصفهان تصریح کرد: رصدخانه شهری اصفهان برای شناخت دقیق از وضعیت حال و آینده شهر اصفهان، تسریع و تسهیل در دسترسی به اطلاعات شهری، گسترش و تقویت شبکه تعاملی مدیران، نخبگان و مردم و جامعه محلی، ترویج فرهنگ سنجش و پایش و تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات ایجاد می شود.
صادقیان افزود: این رصدخانه اطلاعات به روز و کلیدی را در زمینه های توسعه اجتماعی، اقتصادی، مدیریت شهری، مسائل محیط زیستی و ابعاد فرهنگی برای کمک به سیاست گذاری های آگاهانه تر در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
وی با بیان اینکه بعد از جمع آوری داده ها و شاخص ها و اعتبارسنجی آنها، مرحله تحلیل اطلاعات آغاز می شود، گفت: اطلاعات به دست آمده مستندسازی و بصری سازی شده و برای استفاده در دسترس عموم قرار می گیرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: رصدخانه محصولات خود را به ذی نفعان و مخاطبان در سطوح مختلف از جمله نخبگان و موثران شهری، مراکز علمی داخلی و خارجی، مسئولان حکومتی، رسانه ها و مردم ارائه می کند.