منطقه ۱۲ در پروژه‌های کوچک‌مقیاس پیشگام بوده است
سالاری در بازدید از منطقه قلب طهران:

منطقه ۱۲ در پروژه‌های کوچک‌مقیاس پیشگام بوده است

تاریخ انتشار: 22 اکتبر 2020 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در خلال بازدید از این منطقه به همراه حبیب‌زاده رئیس کمیته نظارت این شورا از ضرورت تفویض اختیار به مناطق در مدیریت شهری سخن گفت و تأکید کرد: منطقه ۱۲ در پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی از پیشگامان بوده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، صبح امروز، ۳۰ مهرماه، محمد سالاری عضو و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران و افشین حبیب‌زاده عضو و رئیس کمیته نظارت این شورا به همراه علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه، معاونان، اعضای شورایاری و مدیران شهری به بازدید از سطح منطقه پرداختند.

بر اساس این گزارش، این بازدید که با ملاقات با کارکنان منطقه شروع شد، با برگزاری جلسه با دبیران کارگروه‌های شورایاری محلات ادامه یافت. در این جلسه نخست گزارشی را مصطفی حسینی کومله معاون برنامه‌ریزی و امور شورا در مورد اقدامات منطقه ارائه داد که شامل توضیحاتی در مورد پروژه‌های کوچک‌مقیاس منطقه بود. وی در این گزارش ضمن بیان این نکته که منطقه ۱۲ از نظر تخصیص اعتبار به این پروژ‌ها دومین منطقه بین مناطق ۲۲ گانه است، تصریح کرد: تعداد پروژه‌های ابلاغ‌شده در نوبت اول ۳۸ مورد بوده که اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه‌ها ۵۴ میلیارد تومان است و محله سنگلج با ۶ مورد بیشترین تعداد این پروژه‌ها را به خود اختصاص داده است.

حبیب‌زاده نیز پس از شنیدن سخنان دبیران کارگروه‌های تخصصی شورایای محلات، با بیان این نکته که منطقه ۱۲ با مسائل و ویژگی‌های خاصی که شبیه هیچ‌کجای تهران نیست، نگاه خاصی را می‌طلبد، این موضوعات را شامل بافت تاریخی، وجود بازار، ساختمان‌های ناایمن و بافت فرسوده برشمرد و گفت: خوشبختانه در گزارش‌ ارائه‌شده از سوی منطقه، دیدیم که این نگاه خاص وجود دارد و با توجه به بضاعت شهرداری در شرایط اقتصادی فعلی جامعه، می‌شود گفت که شهرداری منطقه کارنامه قابل قبولی در مورد این منطقه ارائه داده است.

وی ضمن آنکه خواستار تسریع پروژه‌های عمرانی منطقه شد، با اشاره به پروژه سردر بازار ادامه داد: اگرچه موانعی همچون اخذ مجوز از میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع کار در این منطقه وجود دارد، انتظار داریم با تدابیر بهتری، این پروژه‌ها سرعت گیرند.

حبیب‌زاده سپس به موضوعات ایمنی منطقه پرداخت و گفت: عمده حوادثی که در بازار رخ می‌دهد، مسائل مربوط به آتش‌سوزی، تأسیسات برق، مکانیکی است که اگرچه کارهای خوبی در این زمینه‌ها در منطقه انجام شده، این موضوعات نیاز به تسریع و اهتمام بیشتری است.

وی به عنوان راهکار برای بهتر پیش‌بردن پروژه‌های عمرانی از واگذاری امور به مردم سخن گفت و ادامه داد: در حوزه‌های مختلف برای بالابردن سرعت کار می‌توان مردم را پای کار آورد که البته خود مردم نشان داده‌اند از انجام مشارکت حتی با هزینه‌های خود استقبال می‌کنند و می‌توان با یک مدیریت بالادستی در یک سال آینده، نتایج رضایت‌بخشی در زمینه این پروژه‌ها به دست آورد.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با ابراز رضایت‌مندی از اجرای پروژه‌هایی نظیر زیرگذر گلوبندک و بوستان زندگی بیان کرد: با وجود همه اینها انتظارات ما که بر اساس مطالبات به‌حق مردم است، از این منطقه بیشتر است و امیدواریم به نتایج مطلوب بیشتری در این منطقه برسیم.

در ادامه سالاری ضمن اعلام این مطلب که منطقه ۱۲، قلب طهران است و از این نظر بسیار منطقه مهمی است، گفت: در حوزه شهری، یکی از مهم‌ترین مسائل ما بحث تاب‌آوری است. اساساً تهران دچار مشکلات جدی از جنبه گسل‌های زلزله، بافت فرسوده و ناپایدار با قدمت بیش از یک صده، رعایت‌نکردن استانداردهای ایمنی و وجود ساختمان‌های ناایمنی در مناطق مرکزی، نبود شبکه‌های انتقال نیرو که بیشتر اوقات دفعی و سنتی است، می‌باشد.

وی ضمن بیان این نکته که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از مدیریت شهری، توجه به حوزه شهرسازی و معماری به عنوان رویکرد اولویت‌دار بوده، بر ضرورت تهیه طرح تفصیلی خاص برای منطقه ۱۲ تأکید کرد، ادامه داد: برای این منطقه با وجود مجموعه درخور توجه بناهای تاریخی و به دنبال آن مجموعه‌ای از معابر نفوذناپذیر، همچنین وجود بازار تهران و تخلیه سکونت‌گاه‌ها، نمی‌توانیم همان نسخه طرح تفصیلی‌ای را که برای بقیه شهر پیچیده‌ایم، در نظر بگیریم؛ برای مثال با وجود این نوع معابر در این منطقه، نمی‌توانیم در نوسازی‌ها، بر ضرورت تأمین پارکینگ تأکید‌ کنیم و در عوض باید مسأله حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران همچنین به مسأله ساختمان‌های ناایمن پرداخت و گفت: باید با نظارت همگانی و مطالبه‌گری شهروندان، صاحبان این ساختمان‌ها و هیأت امنای آنان، نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند که البته مجموعه اقدامات خوبی در مناطق با مشارکت مردم و کسبه در حال انجام است و منطقه ۱۲ هم در این زمینه پیشتاز بوده و باید این مسأله به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل و پیگیری شود.

وی در نهایت بر ضرورت تفویض اختیار تأکید کرد و با اشاره به پروژه‌های کوچک‌مقیاس گفت: باید در زمینه مدیریت شهری، تمرکززدایی صورت گیرد تا مناطق بهتر بتوانند به انجام امور محوله خود بپردازند؛ برای مثال پروژه‌های کوچک‌مقیاس مجموعه‌ای از مأموریت‌های مدیریت شهری را در خود دارد که خوشبختانه همه آنها مبتنی بر نیاز واقعی کف محلات است که رضایت شهروندان را به همراه دارد و منطقه ۱۲ در این پروژه‌ها جزو مناطق پیشگام بوده است.

در پایان سعادتی نیز ضمن قدردانی از حضور اعضای شورای اسلامی شهر در منطقه اظهار داشت: ما در حوزه پروژه‌های کوچک‌مقیاس حتماً تلاشمان را ان‌شاءالله مضاعف خواهیم کرد؛ ضمن آنکه با همین شرایط و همین دست خالی هم پروژه‌های خوبی در منطقه ما رقم خورده است.

وی با اشاره به پروژه‌هایی نظیر میدان محمدیه و نصب مجسمه خیام در این میدان، ساماندهی خیابان لاله‌زار، ایجاد پلازای میدان امام خمینی (ره)، بازآفرینی ساختمان بلدیه که عنصری فاخر برای همه شهر تهران به شمار می‌رود، افتتاح بوستان زندگی، زیرگذر گلوبندک و بازشدن ورودی موزه پست پس از ۳۷ سال ادامه داد: جمعه این هفته نیز اولین جمعه‌بازار تمبر کشور در این مجموعه افتتاح خواهد شد.

گفتنی است در ادامه این بازدید، جلسه ملاقات مردمی، بازدید میدانی از سطح منطقه و پروژه‌های شاخص صورت گرفت.

چاپ چاپ