- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

لزوم مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای تردد افراد دارای معلولیت

شهردار کرمان بر لزوم مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای تردد افراد دارای معلولیت تأکید کرد.
به گزارش کرمان‌آنلاین، سیدمهران عالم‌زاده در نشست ستاد مناسب‌سازی معابر شهری ویژۀ افراد دارای معلولیت، با اشاره به اینکه مناسب‌سازی فضای عمومی برای معلولان، یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینۀ احقاق حقوق شهروندی محسوب می‌شود، گفت: طبق بررسی‌ها، بعضی از معابر عمومی برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب نیست؛ بنابراین، شناسایی نقاط مختلف شهر از لحاظ رعایت قوانین مربوط به مناسب‌سازی ویژه افراد دارای معلولیت، در برنامه کاری مجموعه مدیریت شهری قرار دارد و با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود تا با مناسب‌سازی محیط و مبلمان شهری، افراد دارای معلولیت بتوانند از خدمات شهری و امکانات شهر بیشتر بهره‌مند شوند.
وی هدف اصلی از مناسب‌سازی فضاهای شهری را دستیابی افراد دارای معلولیت به استقلال نسبی و تساوی فرصت‌ها، برقراری عدالت اجتماعی و ایجاد اجتماعی بدون مانع برای همگان دانست و افزود: همۀ شهروندان با هر میزان توانایی و هر شرایطی، حق دارند از امکانات و خدمات شهری برخوردار باشند؛ بنابراین، مدیران شهری موظف به احقاق حقوق آن‌ها در این زمینه هستند.
شهردار کرمان با اشاره به اهمیت رفع موانع برای افراد دارای معلولیت جهت دسترسی آسان و تسهیل زندگی در محیط‌های شهری گفت: تسهیل و فراهم کردن زمینۀ حضور افراد دارای معلولیت در اجتماع و ایجاد امکان فعالیت‌های اجتماعی برای آن‌ها، زمینه‌سازی برای کسب مهارت‌های مختلف برای این قشر و تسهیل جهت دستیابی به استقلال افراد دارای معلولیت، زمینۀ رشد و توسعۀ همه‌جانبۀ اجتماع و محیط شهری را فراهم می‌کند.
عالم‌زاده با بیان اینکه طراحی صحیح پیاده‌روها می‌تواند تأثیر بسزایی بر افزایش کاربری، ایمنی و دسترسی عابران پیاده به خصوص افراد کم‌توان و دارای معلولیت داشته باشد، افزود: از معیارهایی که در طراحی صحیح پیاده‌روهای ویژه افراد کم‌توان یا دارای معلولیت باید به آن توجه کرد، می‌توان به مواردی نظیر برخورداری پیاده‌رو از شیب مناسب و عرض کافی و کف‌سازی خوب، هم‌سطح و هموار بودن و لغزنده نبودن اشاره کرد.
شهردار کرمان با اشاره به اینکه توسعۀ عدالت اجتماعی در برخورداری از امکانات شهری از مهم‌ترین مؤلفه‌های مدیریت شهریِ کارآمد محسوب می‌شود، تأکید کرد: مجموعۀ مدیریت شهری باید شرایطی را فراهم کند که هر شهروند بتواند در محیط شهری امور روزمره خود را به سهولت انجام دهد و آسان به هر نقطه از شهر رفت‌وآمد و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.
عالم‌زاده از شهرداران مناطق پنج‌گانه کرمان خواست در اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های عمرانی اصول مناسب‌سازی معابر شهری و فضاهای عمومی را لحاظ کنند.
وی گفت: ایجاد رمپ و مناسب‌سازیِ ورودی پارک‌ها، خیابان‌ها و سایر اماکن عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.
عالم‌زاده با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینۀ رعایت اصول مناسب‌سازی در ساختمان‌ها افزود: ضرورت دارد هیأتی متشکل از سازمان نظام مهندسی ساختمان، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری، انجمن معلولان و بهزیستی، سناریویی برای رعایت اصول مناسب‌سازی در ساختمان‌ها تدوین کنند.
وی افزود: این هیأت باید نسبت به طراحی و اعطای لوگویی برای ساختمان‌های جدیدالتاسیس که اصول و ضوابط مناسب‌سازی ویژۀ افراد دارای معلولیت را رعایت می‌کنند، اقدام کند تا ساختمان‌های مناسب‌سازی‌شده از سایر ساختمان‌ها متمایز شود.
گفتنی است؛ در این نشست، شورش دلپسند، مشاور شهردار در امور معلولان به ارایۀ طرح‌ها و پیشنهادهای انجمن معلولان استان کرمان پیرامون مناسب‌سازی معابر پرداخت.
وی همچنین با اشاره به ۱۲ آذرماه (روز جهانی معلولان)، خواستار برنامه‌ریزی مناسب و در خور شأن برای این روز شد و گفت: امیدواریم در روز جهانی معلولان، با توجه به شیوع ویروس کرونا، بتوانیم برنامه‌ای شایسته برای معلولان تدارک ببینیم.
همچنین شهرداران مناطق پنج‌گانه گزارشی از نحوۀ رعایت اصول مناسب‌سازی در پارک‌ها و معابر شهری ارایه کردند.