«نگاه شهروندان» بزرگترین غایب بحران کرونا است
تاریخ انتشار: 24 نوامبر 2020 - اخبار, اخبار شهرداری ها

«نگاه شهروندان» بزرگترین غایب بحران کرونا است

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

«نگاه شهروندان» بزرگترین غایب بحران کرونا است
شهر: کرونا درعین حالی که یک بحران جهانی است اما نوع مدیریت ها در برخی کشورها منجر به کنترل بیماری شده است. از آنجا که در کشور ما نظرات مردم در تصمیم گیری ها غایب است تصمیم هایی گرفته می شود که وجهه کارشناسی ندارد.
به گزارش خبرنگار شهر، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری در نشست خبری نخستین جشنواره «شهر آماده» که صبح دوشنبه- ۳ آذر- به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: با توجه به بحران کرونا و شرایط عمومی کشور زندگی های مردم تغییر کرده و یکی از اتفاقاتی که به صورت طبیعی انجام می‌شود انجام گفتگوهای مجازی است و ارتباطاتی که به صورت آنلاین برقرار می شود.

او در ادامه با طرح این سوال که چرا یک سال است ما از پشت لنز های دوربین همدیگر را می بینیم، گفت: شاید لازم باشد که برای پاسخ به این سوال به تغییر ریل مدیریتی در شهر تهران بپردازیم. با توجه به کاهش سرمایه های زیستی و فرهنگی در شهر ، دیگر امکانات نبود که با ریل قبل تهران مدیریت شود. فروش زمین و آسمان برای اداره شهر و توسعه آن با شکست مواجه شده بود و اغتشاش در ساخت و ساز که امروز در شهر شاهد آن هستیم نتیجه ریل قبلی مدیریت است که به نظر من متعلق به فرد هم نبود بلکه برآمده از یک الگوی مدیریتی بود.

او ادامه داد: با درآمدهای غیر پایدار و سرمایه های زیستی به فکر منافع یک عده بودن مسیر مورد قبول نیست . باید با درآمدهای پایدار به فکر منافع همه مردم باشیم. مردم نیاز دارند شناسنامه های شهر را ببینند وقتی در آن قدم می زنند احساس کنند که در یک شهر فرهنگی، پذیرا و مداراگر راه می روند و عادلانه از قلمرو عمومی بهره می برند.
او افزود: تغییر ریل مدیریت، پاسخگویی به خواسته های مردم و مطالبات آنها بود. لازم است این مسیر دنبال شود و خواسته های مردم در یک ارتباط دو و چند سویه جامه عمل بپوشد در این صورت است که تصمیمات ما مورد توجه و حمایت مردم خواهد بود .

محمدی افزود: در بحران کرونا به نظر من بزرگترین غایب نگاه مردم است. لازم است این سوال را بپرسیم که چرا نتوانستیم بحران کرونا را تخفیف بدهیم؟ درست است این بحران جهانی است و در همه کشورها به وجود آمده است اما در برخی کشورها محدودیت ها و نوع مدیریت ها منجر به کنترل بیماری شده است اما از آنجا که در کشور ما به دلیل غایب بودن نظرات مردم در تصمیم گیری ها از اینرسی بالایی برخوردار هستیم و فشارهایی که باید به سیستم و مدیران وارد شود منجر به تصمیم هایی می شود که وجه کارشناسی ندارد.

محمدی ادامه گفت: وقتی بحران گسترده می شود برای کنترل آن نیاز به علم و نظر کارشناسی است و شهری آمادگی عبور از بحران را دارد که این نکته را در نظر داشته باشد. ما در شهرداری تهران از ابتدای کرونا به این نکته توجه داشتیم و با همین نگاه ستاد مقابله با بحران کرونا در تهران آغاز به کار کرد اما شهرداری تهران هم در واقع جزئی از نظام تصمیم گیری در کشور است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری به جشنواره شهر آماده اشاره کرد و گفت: در این جشنواره قرار است همه نظرات و ایده های مردم دیده شود و از حافظه تاریخی مردم در بحران کرونا استفاده کنیم. وقتی لنز دوربین عکاسان به شکار لحظات چالش برانگیز میرود مسیرهای جدیدی برای مبارزه با این ویروس باعث خواهد شد وقتی از شهر آماده و سامانه مبارزه با بحران زلزله و سیل صحبت می کنیم یعنی از امروز برای آینده شهر هزینه کرده‌ایم. این نگاره ها و تصاویر امیدی به آینده است و کمک می کند که ما درک بهتری از بحران داشته باشیم.

مقابله با بحران بدون حضور شهروندان امکانپذیر نیست

در ادامه این جلسه رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران بحران شهر تهران گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که هر سال با یک بحران جدی مواجه است . در ۱۰۰ سال گذشته هر شش، هفت سال با یک زلزله بزرگ یا سیل‌های مخرب و طوفان های شدید مواجه بودیم و این نشان می دهد که باید شهرهایمان از آمادگی بیشتری برای مقابله با بحران مواجه باشند و این نیازمند حضور مردم است و بدون حضور مردم به نتیجه نخواهیم رسید.

او افزود: در دنیا هم در بخش بزرگی از مدیریت بحران مردم نقش آفرینان اصلی هستند. هم در امدادرسانی و هم در تقویت مالی و اقتصادی و هم در اشاعه فرهنگ مقابله با بحران مردم باید نقش محوری داشته باشند. در ایران گویا فاصله‌ای بین مدیران و جامعه ایجاد شده است و این جشنواره می‌خواهد دیدگاه خالص مردم را نشان دهد؛ محدودیتی هم در نشان دادن عمق فاجعه توسط مردم ندارد. لازم است مردم بدانند که گاهی وقت ها یک عکس در تصمیمات مدیران تاثیر زیادی می گذارد .

کرمی در ادامه به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: بحران کرونا خیلی جدی است و مشکلات زیادی ایجاد کرده است اما در این بحران هم می‌بینیم که مردم نقش خیلی کمی دارند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ما در تهران گروهی ۱۲ هزار نفره از داوطلبان به نام گروه دوام درست کرده ایم که با سازمان هماهنگ هستند و در شرایط بحرانی به کمک سازمان خواهند آمد و هم اکنون هم در حوزه هایی مثل آموزش در مدارس فعال هستند و به پاس خدماتش آن جایزه ویژه ای در این جشنواره برای آنها در نظر گرفتیم.

چاپ چاپ