حادثه پلاسکو، نقطه عطفی در مباحث ایمنی و حقوق عمومی شد
تاریخ انتشار: 20 ژانویه 2021 - اخبار شهرداری ها

حادثه پلاسکو، نقطه عطفی در مباحث ایمنی و حقوق عمومی شد

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

‌‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک:

حادثه پلاسکو، نقطه عطفی در مباحث ایمنی و حقوق عمومی شد

حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو به یمن خون شهدای آتش نشان، نقطه عطفی در مباحث ایمنی و توجه به حقوق عمومی در کشور شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک با محوریت ساختمان ایمن که با حضور مدیران شهری تهران و دیگر مسئولان، سه شنبه ۳۰ دی ماه در مرکز همایش های بین المللی رایزن آغاز شد، ضمن بیان مطلب فوق افزود: حادثه ساختمان پلاسکو نظام شهرسازی و معماری شهر تهران و کل کشور را متحول کرد و رویکردی انسان محور را در مقابل روحیه سوداگری و بارگذاری حداکثری در این جغرافیا مطرح نمود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مباحث ایمنی پس از حادثه پلاسکو گفت: پس از این حادثه دلخراش، بودجه مناسبی برای سازمان آتش نشانی در نظر گرفته شد و علاوه بر این، ماموریت های نرم افزاری را مورد توجه قرار دادیم و سامانه برخط پایش ساختمان ها راه اندازی شد که در آن بانک اطلاعاتی خوبی از ساختمان های شهر جمع آوری شده است.

سالاری خاطر نشان کرد: هم اکنون در ساختمان های در حال ساخت خوشبختانه همه الزامات ایمنی رعایت می شود اما مشکل در ساختمان های قبلا ساخته شده است که طی بررسی صورت گرفته ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی و از نظر میزان خطر مورد رده بندی قرار گرفته اند.

وی بیان داشت: نهضتی در ایمن سازی ساختمان ها به راه افتاده است و طی آن از ساختمان هایی در مقیاس ساختمان پلاسکو از جمله ساختمان آلومینیوم و ساختمان ۲۰۱ در خیابان انقلاب بازدید و در زمینه ایمن سازی آن ها هزینه های لازم انجام شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر گفت: برای اولین بار در این دوره مدیریت شهری، پهنه های گسلی و حریم های آن ها در شهر تهران احصا و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است که طی ابلاغ به شهرداران مناطق متذکر شده ایم در این پهنه ها ساختمان های حساس و با اهمیت ساخته نشود. البته هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ پارسل روی پهنه های گسلی ساخته شده که ساختمان های با اهمیتی چون وزارتخانه ها، بیمارستان ها، مدارس، ایستگاه‌های آتش نشانی، برج ها، پمپ بنزین و … را شامل می شود و گودهای پرخطر سطح شهر نیز شناسایی شده و تا پایان سال تعیین تکلیف خواهند شد.

سید حمید موسوی ‌‌شهردار منطقه یک نیزایمنی ساختمان ها را اولویت مطالبه مردم از مالکین و بهره برداران ندانست و گفت: مردم برای خرید یک خودرو آن را علاوه بر ظاهر از نظر فنی و ایمنی هم بررسی می کنند اما برای خرید یک ملک با وجود پرداختی چند برابر قیمت یک خودرو، مطالبه ایمنی و فنی از مالک ندارند که نیز است به عنوان یک مطالبه عمومی فرهنگ سازی شود.

وی تصریح کرد:امروزه توجه به ایمنی در ساختمان های کوتاه به نسبت ساختمان های بلند مرتبه که ملزم به رعایت موارد ایمنی هستند بسیار کم تر است و اتفاق ساختمان سینا مهر شمیران در چهار طبقه رخ داد که ابعاد سنگینی را برجا گذاشت که نیاز است با اتمام ساختمان ها و صدور پایان کار، پرونده فنی ساختمان بسته نشود و مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که بر نگهداشت، بازرسی و نظارت دوره ای ساختمان ها تاکید دارد به عنوان مطالبه عمومی مردم قرار گیرد و لازم الاجرا شود.

شهردار منطقه یک رتبه بندی ایمنی ساختمان های نو ساز، الزام ساختمان های فرسوده به بیمه حوادث، دور شدن از بیمه رایگان که اطمینان خاطر کاذب برای مالکین و بهره برداران ایجاد می کند که بدون پرداختی، دولت در حوادث جور آنها را می کشد را لازمه حرکت به سمت افزایش مطالبه گری عمومی ایمنی از سوی شهروندان در جامعه دانست.

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این گردهمایی افزود: در حادثه پلاسکو زنجیره ای از کاستی ها و ناکارآمدی ها دخیل بود از تغییر کاربری و عدم توجه به مسائل ابتدایی ایمنی گرفته تا عدم اعمال قانون؛ که قطع ارتباط این زنجیره ها در کاهش حوادث اینچنینی بسیار تاثیر گذار است.

وی گفت: در میان ۱۲۰۰ ساختمان مرتفع شهر تهران، ۲۷۵ مورد آن ها در معابری هستند که از عرض مناسبی برخوردار نیستند.

شکرچی زاده به اقدامات جدید در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ارتباط با مباحث ایمنی اشاره کرد و گفت: بخش آتش مرکز تحقیقات گسترش پیدا کرده و مطالعاتی در خصوص محصولات جدید که مقاومت بیشتری در مقابل آتش داشته باشند در دست انجام است.

وی افزود: حادثه پلاسکو در تدوین قانون جدید مدیریت بحران بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد ما رویکرد فعال و پیشگیرانه ای را به خصوص در بند ۱۴ آن نسبت به موضوع زلزله و آتش بگنجانیم.

مهدی داوری رییس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز این دوره مدیریت شهری تهران را یکى از بهترین دوران هاى مدیریتی از نظر حمایت از موضوع آتش نشانى و خرید تجهیزات دانست و گفت : در چند سال اخیر علیرغم همه ى مشکلات با قیمت هاى گزافى که تجهیزات آتش نشانی داشت توانستیم با حمایت مدیریت شهری کنونی تجهیزات را افزایش دهیم و سازمانی در شأن مردم تهران باشیم.

داوری روز ۳۰ دى را نقطه ى عطفى در تاریخ کشور دانست و گفت: اتفاق بسیار تلخی بود اما قرار است که حوادث براى ما درسهایی را داشته باشند که هیچوقت نباید فراموش کنیم.

گفتنی است در پایان سخنرانی ها از کمپین “ساختمان ایمن، شهر ایمن” توسط مسئولان و مدیران شهری رونمایی به عمل آمد

چاپ چاپ