مطالعات شبکه راه های اضطراری و امن تهران
تاریخ انتشار: 18 آگوست 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها, اختصاصی

مطالعات شبکه راه های اضطراری و امن تهران

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: شناسایی شبکه راه های اضطراری یکی از مهمترین برنامه های ستاد مدیریت بحران شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار “تهران سما” ، تفاهمنامه همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درخصوص استفاده از زیرساخت های حوزه حمل و نقل عمومی در صورت بروز هر گونه حادثه ای در پایتخت منعقد شد.

احمد صادقی با بیان این مطلب افزود: براین اساس طور کامل معابر و سازه های شهری مانند پلها، تونل ها و… مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود در صورت وقوع حادثه و ایجاد بحران در شهر کدام یک از راه ها می تواند به عنوان شبکه راه های اضطراری مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی ادامه داد: فضاهای زیادی در شهر وجود دارد که می توان از آنها استفاده های چند جانبه کرد. به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا، روسیه، آلمان، انگلیس و… از فضاهای عمومی مانند پارکینگ ها، ایستگاهای مترو و…. برای خدمات و اسکان اضطراری استفاده می‌کنند.

به گفته صادقی؛ ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز در تلاش است تا بتواند با همکاری معاونت حمل و نقل این مکان ها را مجهز و برای مواقع بحران آماده سازی کنیم تا به عنوان مکانهای ایمن امکان خدمات اضطراری و اسکان اضطراری فراهم شود.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران در ادامه صحبت های خود بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های ستاد تهیه نقشه کاملی از وضعیت تمامی محلات و آسیب های تهدید کننده محله های شهر تهران است.

وی یادآور شد:عمده ترین حادثه ای که شهر تهران را تهدید می‌کند موضوع زلزله است و ما با تهیه سند مخاطرات شهر تهران به دنبال آن هستیم خطرهایی که هر محله را تهدید می‌کند به طور جداگانه مشخص شود چرا که حادثه هر نقطه در تهران با نقاط دیگر می تواند متفاوت باشد.

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه موضوع اسکان اضطراری از دیگر محورهای مهم در دستور کار ستاد مدیریت بحران است، تاکید کرد: بر اساس آن زیرساخت های مناسب برای اسکان اضطراری در شهر شناسایی شده و در همین راستا نیز تفاهمنامه یا با معاونت حمل و نقل منعقد کرده ایم.

به گفته وی؛ تمامی مکانهای عمومی از پارک ها گرفته تا اماکن ورزشی می توانند برای خدمات و اسکان اضطراری مناسب سازی شوند و تا در صورت وقوع زلزله بتوانیم از این مکان ها برای خدمات رسانی به شهروندان استفاده کنیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه شناسایی شبکه راه های اضطراری یکی از مهمترین برنامه های ستاد مدیریت بحران شهر تهران است، افزود:براین اساس طور کامل معابر و سازه های شهری مانند پلها، تونل ها و… مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود در صورت وقوع حادثه و ایجاد بحران در شهر کدام یک از راه ها می تواند به عنوان شبکه راه های اضطراری مورد بهره برداری قرار گیرند.

مطالعات شبکه راههای اضطراری و امن تهران

در ادامه این جلسه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حوادث طبیعی به خودی خود بحران نیستند و زمانی بحران ایجاد می‌شود که ما آمادگی کامل مقابله با آن را نداشته باشیم، بیان کرد: از این رو در شهری با وسعت و جمعیت تهران باید خود را برای هر گونه حادثه و بحرانی آماده کنیم و از امکانات و تاسیسات موجود به خوبی استفاده کنیم.

سید جعفر تشکری هاشمی گفت: در سده اخیر کشور بیش از ۱۰۰ حادثه بزرگ را به خود دیده است و این نشان می‌دهد که شهرهای مختلف استعداد حادثه خیزی را دارند. در این میان باید خود را برای هرگونه حادثه ای آماده کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهایی که با مشارکت ستاد بحران در دست اجرا داریم تهیه و آماده کردن بانک اطلاعاتی از زیربناها و نیازمندی های شهر است، افزود: با استفاده از این بانک اطلاعاتی می توانیم نقاط آسیب پذیر و ایمن را شناسایی و برای بحران خود را آماده کنیم.

به گفته تشکری هاشمی، مطالعات شبکه راههای اضطراری و امن تهران انجام شده و ما در تلاشیم تا شهر را برای مقابله با هر حادثه ای آماده کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: باید بدانیم کدام یک از بزر گراهها، خیابانها و معابر در صورت وقوع حوادث مختلف از جمله زلزله دچار آسیب می‌شوند و همچنین خطوط مواصلاتی و نقاط ایمن کدام هستند و مترو نیز تا چجه حد می تواند به اجرای ماموریت های ستاد مدیریت بحران کمنک کند.

وی با اشاره به ظرفیت های حمل و نقل عمومی در مدیریت بحران پایتخت یادآور شد: مجموعه های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه ها و شرکت کنترل ترافیک نیز در مواقع وقوع بحران می توانند تاثیرگذار و نقش آفرین باشند چنانچه مرکز کنترل ترافیک با وجود دوربینهای نظارتی می تواند نقش بسیار مهمی در مدیریت بحران داشته باشد .

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.