تاریخ انتشار: 14 جولای 2021 - اخبار

شهرداری اصفهان بار مصرف خود را از شبکه نیروگاهی کاهش داده است...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

افزایش سهم برق خورشیدی در مدار مصرف شهرداری با ۲۸ نیروگاه و ۶۰۰ کیلووات ساعت تولید انرژی خورشیدی

شهرداری اصفهان طی چهار سال اخیر با افزایش توان تولید برق خورشیدی از مراکز خود به ۶۰۰ کیلووات ساعت، بار مصرف خود را از شبکه نیروگاهی کشور کاهش داده و چشم انداز افزایش سهم برق خورشیدی در مدار مصرف زیرمجموعه های خود را تا سال ۱۴۰۰ ترسیم کرده است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، با آغاز موج گرما و افزایش دمای هوا در شهرهای مختلف، بخش های مختلف خانگی، اصناف و صنعت مجبور به تحمل خاموشی هستند تا از پیک مصرف عبور کنند.
در چنین شرایطی تامین برق گرچه جزو وظایف ذاتی وزارت نیرو با حضور سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی است اما بخش های خدماتی و اصناف می توانند با روش های جدید به مدار تولید برق کشور بپیوندند و با استفاده از شیوه هایی همچون تولید انرژی خورشیدی با احداث نیروگاه خورشیدی، در این شرایط ویژه، زمینه تامین بخشی از برق مجموعه های خود را فراهم کنند.
با توجه به هزینه های بالای نصب و خرید تجهیزات نیروگاه های خورشیدی، این روش برای مصرف کنندگان بخش خانگی چندان به صرفه نیست؛ هرچند شهرداری اصفهان در سالهای اخیر شهروندان را به این موضوع ترغیب کرده و نصب تجهیزات خورشیدی در حدود سه هزار آپارتمان شهر از جمله آمار خوشایند محیط زیستی اصفهان است اما بخش های خدماتی و تجاری که توان جبران هزینه برای احداث نیروگاه خورشیدی را در بلندمدت دارند، می توانند در تولید برق از انرژی خورشیدی پیشگام شده و بخشی از بار مصرف کشور را کاهش دهند تا در آینده شاهد کاهش خاموشی ها در زمان اوج مصرف برق باشیم.
شهرداری اصفهان به عنوان یک نهاد خدماتی از سال ها قبل حرکت در این مسیر را آغاز کرده و با خرید و نصب پنل های خورشیدی اقدام به تاسیس نیروگاه خورشیدی کرده است؛ هم اکنون بسیاری از بخش های عمومی شهر، ساختمان شهرداری های مناطق، مرکز اجلاس، مراکز خدماتی و درآمدزا و سایر بخش ها در شهرداری اصفهان اقدام به تامین بخشی از برق مورد نیاز خود با انرژی خورشیدی کرده اند.
*۶۰۰ کیلووات ساعت و ۲۸ نیروگاه؛ سهم شهرداری در تولید انرژی خورشیدی
به گفته حسین امیری، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان احداث نیروگاه ۶۰ کیلوواتی منطقه ۱۵، ۱۰ کیلوواتی منطقه هشت و سه نیروگاه ۱۰ کیلوواتی در مناطق دو، ۹ و۱۳ در مدار بهره برداری قرار گرفته و در روزهای اخیر هم نیروگاه ۲۶۰ کیلوواتی میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهرداری اصفهان به بهره برداری رسید.
وی گفت: با احداث این نیروگاه‌ها ظرفیت تولید انرژی از ۲۳۰ کیلووات در ابتدای این دوره از مدیریت شهری به ۶۰۰ کیلووات ساعت رسیده است که اقدامی مهم و تأثیرگذار در کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و همچنین گازهای گلخانه‌ای است.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان در خصوص ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: از ۲۸ نیروگاه تولید انرژی خورشیدی شهر اصفهان هم اکنون تمامی آنها به صورت کامل و با ظرفیت اسمی در حال انجام فعالیت است.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی مدیریت شهری در خصوص توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، حرکت به سمت اجرایی شدن این موضوع از اهداف اولویت دار شهرداری اصفهان است.
امیری گفت: این میزان تولید انرژی الکتریکی از محل نیروگاه‌های خورشیدی باعث کنترل و کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به محیط زیست شده است.
جلوگیری از انتشار بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن گازهای گلخانه‌ای یکی از تاثیرات جانبی تاسیس نیروگاه های خورشیدی در شهر اصفهان بوده است.
*شهرداری اصفهان، نهاد برتر در مدیریت مصرف انرژی
همچنین شهرداری در سال های گذشته علاوه بر تولید، روش هایی برای کاهش مصرف را هم در دستور کار قرار داده است که دریافت چندین لوح سپاس و گواهی نامه های استاندارد شاهد این مدعاست.
کسب تندیس نقره ای انرژی های تجدیدپذیر در پنجمین جایزه ملی مدیریت انرژی، کسب عنوان نهاد برتر در بخش بهینه سازی مصرف و کاهش مصرف در تجهیزات و تاسیسات در پنجمین جایزه ملی مدیریت انرژی، انتخاب شهرداری اصفهان به عنوان نهاد برتر در مدیریت مصرف انرژی برای دومین دوره متوالی در جایزه انرژی، دریافت تندیس ساختمان های سبز به دلیل استفاده از انرژی های نو و پاک در شهرداری اصفهان و دریافت گواهی استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ در مدیریت مصرف انرژی بخشی از مستندات اعطا شده به شهرداری برای اقدام در مسیر بهینه کردن مصرف و تولید انرژی در چهار سال گذشته بوده است.
همچنین حدود یک ماه پیش با توجه به اجرای مجموعه اقدامات عملی و علمی در حوزه تامین انرژی در شهرداری این نهاد از سوی استاندار اصفهان و شرکت توزیع برق شهرستان به دلیل اقدام برای تامین برق پایدار برای شهر اصفهان مورد تقدیر قرار گرفت.
معاون خدمات شهری شهرداری در توضیح نقشه راه و مسیر طی شده از سوی شهرداری برای تامین و توزیع برق پایدار در زیرمجموعه های شهری گفت: با توجه به لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی منسجم و اجرای اقدامات موثر در بهینه سازی مصرف انرژی همچنین همسویی با اهداف اقتصاد مقاومتی و دستورالعمل های وزارت نیرو اجرای عملیاتی همچون اصلاح تعرفه خرید انرژی، تناسب دیماندی قراردادی و مصرفی، افزایش بهره وری و نگهداری تاسیسات و تجهیزات شهری، بررسی حقوقی و مالکی اشتراکات، استفاده از فناوری های نوین در بهینه سازی نقاط پر مصرف و انتشار تراز انرژی مصرفی برای اولین بار اقدام شد.
وی افزود: نتیجه این اقدامات منجر به کاهش قیمت تمام شده بهای برق مصرفی در ارائه خدمات به شهروندان و ایجاد روند مثبت رقابتی بین مناطق در کاهش هزینه ها و در حقیقت اداره ارزان شهر با کیفیت مطلوب در این بخش بوده است.
امیری با بیان اینکه شهرداری اصفهان توانست با توسعه بیش از ۱۰ درصدی تاسیسات الکتریکال و مکانیکال کاهش مصرف برق در سال ۹۹ را نسبت به سال ۹۶ به حدود ۱۸ درصد برساند، افزود: استفاده از ظرفیت دیزل ژنراتورهای موجود در شهرداری اصفهان از دیگر دلایل کاهش مصرف انرژی در این نهاد بوده است به طوریکه ظرفیت دیزل ژنراتورها به بیش از ۳ مگاوات رسیده است.
شهرداری اصفهان یک هزار و ۸۰۰ اشتراک برق در حوزه سازمان ها، مناطق پانزده گانه و ناژوان دارد که ضمن برنامه ریزی برای رصد منظم میزان مصرف آنها، در نظر دارد منبع تولید و تامین سه درصد از انرژی مورد نیاز آنها را تا سال ۱۴۰۰ از محل نیروگاه های خورشیدی تامین کند تا وابستگی شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی به ظرفیت نیروگاهی کشور کاهش یابد.
/

چاپ چاپ