- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

استان مرکزی پیشرو در اجرای طرح پایلوت کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری های مشترک در کشور

کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقلین بیماری های مشترک با انسان، یکشنبه ۹ شهریور ماه با حضور مدیرکل هماهنگی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مدیر دفتر امور شهری و شهرداری های استانداری مرکزی، شهردار اراک، معاون خدمات شهری، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اراک، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، مدیر کل دامپزشکی استان، نماینده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان مرکزی، مدیران کل دفتر امور شهری و شورایهای استانداری خراسان رضوی، اسلامشهر و آذربایجان غربی به همراه جمعی از مسوولین مربوطه و اصحاب رسانه در سالن جلسات شهرداری مرکز برگزار شد.
در ابتدای جلسه محمد ابراهیم عباسی شهردار اراک، ضمن عرض خیرمقدم حضور مدعوین، آرزوی طول عمر با عزت برای مقام عظمای ولایت، هفته دولت و دهه کرامت را تبریک گفت و عنوان کرد: مفتخر هستیم که سعادت نزدیکی به حرم مطهر حضرت معصومه (س) را داریم باشد که منش و رفتار این بزرگوار را الگوی زندگی خود قرار دهیم.
شهردار اراک، اظهار داشت: تشکیل این جلسه در راستای کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری های مشترک و ارائه راهکارها و پیشنهادات مسوولین مربوطه جهت بهبود شیوه های جمع آوری آنان است. شهرداری اراک در اجرای این طرح پیشرو بوده و روش های گذشته را منسوخ اعلام کرده است چرا که شیوه های پیشین در مواقعی موجب ایجاد خطراتی برای سلامت جسمی و روحی شهروندان می شد و به دور از انسایت بود. در همین راستا با استفاده از نظرات دست اندرکاران روش موثر و سالم برگزیده شده است که سازمان مدیریت پسماند شهرداری در صدد رفع کاستی های طرح این کارگروه را تشکیل داده و از نقطه نظرات کارشناسان استفاده می نماید.
وی افزود: اجرای این طرح به صورت پایلوت از جانب تعداد زیادی از تشکل های مردم نهاد خارج از کشور حمایت شده و از شهرداری اراک بابت پیشرو بودن در اجرای آن تقدیر صورت گرفته است.
فرخی مدیر دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی، اظهار داشت: از جمله اقدامات صورت گرفته توسط استانداری مرکزی شناسایی کانون های تجمع حیوانات و همچنین آموزش شهروندان و گردش اطلاعات مراکز بهداشت با عموم مردم بوده است که در سال ۹۲ نیز در ۲۲ جلسه با محوریت بررسی بیماری های مشترک انسان و حیوان تشکیل و راهکارهایی در خصوص کنترل جمعیت حیوانات ارائه گردید.
وی ادامه داد: بر اساس آمارو اطلاعات جمع آوری شده هزینه ای که استان بابت حیوان گزیدگی متقبل می شود بسیار بالا بوده و ۴۰ درصد از حیوان گزیدگی ها در شهرستان اراک رخ داده است و همچنان این آمار در حال افزایش می باشد.
مرادعلی عباسی معاون خدمات شهری شهرداری اراک، خاطرنشان ساخت: از آن جا که شهرداری اراک به صورت مجدانه پیگیر سلامت شهروندان بوده و هست، توجه ویژه ای به این مبحث مبذول داشته است.
عباسی تصریح کرد: در سال های گذشته پروسه طولانی در خصوص مهار نمودن سگ های ولگرد انجام شده و مشکلاتی نیز ایجاد نموده است که در نهایت تصمیم مناسب اخذ شد که به موجب آن سگ های ولگرد با استفاده از سلاح بیهوشی، زنده گرفته می شوند و مفاد شیوه نامه در حال انجام می باشد، امیدواریم در آینده نزدیک سایر حیوانات از جمله موش های فاضلابی و صحرایی را نیز پوشش دهیم.
حسین ساده وند مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک عنوان کرد: بر اساس ماده ۷ دستورالعمل، کانون های وفور سگ ها در سه منطقه شهرداری براساس تحقیقات و گزارش های مردمی شناسایی شده و شدت آلودگی سنجیده شده است که طبق آن در مناطقی که مواد غذایی به وفور وجود دارد آلودگی بیشتر و به مراتب تعداد سگ ها نیز بیشتر است که در این مناطق فعالیت های بومی در حال انجام است.
ساده وند اظهار داشت: طبق تفاهم نامه عقیم سازی و نگهداری حیوانات ناقل (سگ های ولگرد) ایجاد پناهگاه موسوم به “حیات”، غذادهی و واکسیناسیون آن ها انجام شده و به بخش خصوصی واگذار گردیده است که تا به حال ۴۸ سگ به صورت آزمایشی عقیم شده است. همچنین بر اساس مشاوره هایی که از کارشناسان دریافت شده است این پناهگاه در یک محوطه ۹۲۰ متری شامل آبشخور، محل نگهداری سگ های نژاد دار، محوطه حیاط ، محل اولیه سگ های ولگرد اتاق رختکن و اتاق جراحی تعبیه شده است.
در ادامه مدیرکل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اذعان داشت: این معضل به صورت جهانی وجود دارد و در کشور نیز با انبوهی از جمعیت حیوانات ناقل بیماری روبرو هستیم که وظیفه تمامی شهرداری هاست تا به طور قانونی دستورالعمل کشوری مبنی بر زنده گیری حیوانات که از سال ۸۹ اجباری شده است را اجرا نماید.
وی عنوان نمود: شایسته است از شهرداری اراک تقدیر و تشکر نمود که در اجرای طرح پایلوت کنترل جمعیت حیوانات ناقلین بیماری پیشرو بوده است و انتظار می رود در اجرای این طرح تمامی ارگان های ذیربط به صورت هماهنگ با یکدیگر همکاری نمایند و تمامی جوانب امر سنجیده شود.
امیر انصاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وجود ۳۳۵ گونه جانوری در استان اظهار داشت: در اجرای این طرح می بایست به ارتباط مابین گونه های جانوری با محیط توجه ویژه نمود چرا که بر یکدیگر تاثیر گذار هستند. سگ های ولگردکارکرد مثبت نیز دارند و موجب جلوگیری از حضور سایر حیوانات وحشی در حاشیه شهرها و روستاها می گردند.
وی افزود: چرخه طبیعت نباید برهم خورد و انتظار می رود با مدیریت دقیق این طرح محقق گردد.
شایان ذکراست در انتهای جلسه از محل نگهداری و کنترل جمعیت سگ های ولگرد واقع در ۸ کیلومتری شهر اراک، منطقه امان آباد، بازدید انجام شد و کلیه نقطه نظرات کارشناسان عنوان و بررسی گردید.