تاریخ انتشار: 03 سپتامبر 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها

دومین نشست شورای سیاستگذاری قرآن و عترت شهرداری منطقه ۳ مشهد برگزار شد...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

دومین نشست شورای سیاستگذاری قرآن و عترت شهرداری منطقه ۳ مشهد در راستای هم‌اندیشی در حوزه دینی و توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته در سالن جلسات شهرداری منطقه ۳ برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دومین نشست شورای سیاستگذاری قرآن وعترت شهرداری منطقه ۳ مشهد در راستای هم‌اندیشی در حوزه دینی و توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته، ۹ شهریورماه در سالن جلسات شهرداری منطقه ۳ برگزار شد.
سیدمحمدجواد گرجی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۳ مشهد در ابتدا این نشست اظهار کرد: این نشست‌ها و جلسات در راستای تدوین برنامه‌های محله‌ای برای ترویج قرآن و عترت به‌وی‍ژه سبک زندگی اسلامی که مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب برای ترویج سبک زندگی اسلامی ۲۰ مؤلفه را مطرح کردند، ابراز کرد: عزم و تلاش ما این است که سخنان و فرمایشات امام خامنه‌ای را جامعه عمل بپوشانیم.
عبدالله نصیری، رئیس حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه متأسفانه ما هم‌اکنون در حوزه تلاوت و عمل به قرآن بسیار عقب هستیم، به سخنی از رهبر معظم انقلاب اشاره و عنوان کرد: ایشان می‌فرمایند قرآن در کشور ما بسیار مهجور است.
وی با اشاره به این مطلب که تا چند سال اخیر قرآن جزو دروس رسمی حوزه‌های علمیه نبوده است، تأکید کرد: متأسفانه بعضی از افراد در حوزه‌های علمیه به درجه اجتهاد می‌رسند اما نمی‌توانند قرآن قرائت کنند.
نصیری به افتتاح فرهنگسرا قرآن و عترت مشهد نیز اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در هفته آینده بزرگترین فرهنگسرا قرآن و عترت کشور در شهرداری منطقه ۳ مشهد افتتاح خواهد شد که در راستای سفر رئیس‌جمهور به همراه هیئت دولت خواستار افتتاح این مجموعه قرآنی به دست شخص اول اجرایی کشور شدیم که امیدواریم این امر محقق شود.
رئیس حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه مشهد از حیث داشته‌های قرآنی در سطح بالایی قرار دارد، گفت: باید برای ترویج فرهنگ قرآنی در سطح شهر و محلات از شخصیت‌های برتر قرآنی شهرمان بهره‌مند شویم و جایگاه قرآنی اسن شهر را ترویج بدهیم.
وی با اشاره به خواسته رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود ۱۰ میلیون حافظ در کشور، عنوان کرد: هم‌اکنون مشاهده می‌شود که در کشورهای اسلامی مسئله حفظ قرآن کریم در اولویت تمام اقداماتشان قرار گرفته است، به طوری که شرط اول امام جماعت شدن در یک کشوراسلامی حفظ بودن کل قرآن کریم است.
علی یوسف‌زاده، شهردار منطقه ۳ مشهد نیز در این جلسه با اشاره به وظیفه اصلی شهرداری‌ها، بیان کرد: خدمات شهری، شهرسازی و عمران شهری مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها به شمار می‌رود که خوشبختانه در این راستا موفق عمل کرده و خدمات خوبی ارائه شده است.
وی ادامه داد: اما متأسفانه ما بعضی زیرساخت‌های دیگر همچون فرهنگ کم توجهی کرده‌ایم، درحالی موضوع فرهنگ بسیار مهم و جدی بوده اما امروز مسائل اقتصادی و تحریم‌ها اولویت و دغدغه اصلی مردم و مسئولان ما محسوب می‌شود.
یوسف‌زاده گفت: تا کی قرار است که خدمات شهری و عمرانی را برای مردم ارئه کنیم، شاید بهتر باشد شهروندان را به سوی مسائل فرهنگی و اجتماعی همچون آموزش قرآن کریم سوق بدهیم.
حجت‌الاسلام حسن نظافت، امام جماعت مسجد چهارده معصوم و نماینده ائمه جماعات محله گاز نیز به عنوان سخنران بعدی این نشست با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر از مهجوریت درآوردن قرآن کریم، اظهار کرد: متأسفانه هم‌اکنون برخی از مردم ما تنها در ماه رمضان و محرم قرآن تلاوت می‌کنند و در ماه‌های دیگر سال این قرآن در طاقچه خانه‌ها گرد و خاک می‌خورد.
وی تأکید کرد: به اندازه‌ای که امروز مردم یک فوتبالیست را می‌شناسند یک استاد قرآن را نمی‌شناسند، بنابراین شناسایی و شناساندن اساتید قرآنی به مردم یک وظیفه اصلی و اساسی است که باید انجام بگیرد.
حجت‌الاسلام نظافت با بیان اینکه ترویج فرهنگ قرآنی باید از خانواده‌ها شروع شود، ابراز کرد: در برخی کشورهای همچون مالزی در شب‌های عروسی یک ختم قرآن می‌خوانند در حالیکه در کشور اسلامی و مسلمان ما ابزارهای گناه آماده می‌شود، بنابراین می‌توانیم با فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها گامی مؤثر در این راستا برداریم.
نماینده ائمه جماعات محله گاز بیان کرد: باید زمینه حضور جوانان را در مساجد فراهم کنیم تا از این طریق فرهنگ قرآنی در آن‌ها نهادینه و سبب ترغیب شدن به سوی قرآن کریم شوند.
محمد مقومی، کارشناس امور قرآنی معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی نیز در این نشست به سخنی از رهبرمعظم انقلاب در دیدار با متسابقان قرآن کریم، گفت: ایشان می‌فرمایند امروز به برکت جمهوری اسلامی جوانان، زنان و مردان ما به سمت قرآن گرایش نشان می‌دهند.
وی یادآو شد: سال گذشته پیشنهادی را به شهرداری مشهد برای برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطح محله‌ای با همکاری ادراه کل اوقاف را دادیم تا بحث مسابقات و ترویج قرآن را از دل محلات و مردم شروع کنیم و سپس به مراحل بالاتر استانی و کشوری برسیم.
مقومی گفت: مسابقات را در سال گذشته آغاز کردیم و خوشبختانه این مسابقات امسال نیز در سطح محله‌های مشهد مقدس برگزار شد، برنامه ما این است که در شهرداری‌های منطقه‌ای هر محله دارای یک پایگاه ثبت نام متسابقان باشد.
یادآور می‌شود سومین نشست شورای سیاستگذاری قرآن و عترت شهرداری منطقه ۳ مشهد یک‌شنبه ۱۴ مهرماه در سالن جلسات شهرداری منطقه ۳ برگزار خواهد شد.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.