شهردارمنطقه3 در نشست با شهروندان محله دروی؛

تقویت سرمایه های اجتماعی یعنی تسریع در پروسه شهروندسازی...

تاریخ انتشار: 14 سپتامبر 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

نگرش ناهمگون برخی از اهالی و ویژگی های منحصر به فرد بافتی و زیستی منطقه، باعث می گردد تا بخش اعظمی از اقدامات اجرایی شهری در این محدوده ها نادیده گرفته شود. از این رو بایستی با پذیرش کاستی ها، در تقویت سرمایه های اجتماعی یعنی پروسه شهروندسازی گام های اساسی برداریم که این امر جز با انعطاف پذیری و مشارکت جویی هرچه بیشتر شهروندان حاصل نخواهد شد.
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، علی یوسف زاده در ادامه سلسله نشست های مردمی خود با شهروندان محلات منطقه سه، این هفته در محله دروی و مسجد پیغمبر(ص) حضور یافته بود با ارائه شمایی کل از وضعیت منطقه سه گفت: کار در یکی از پیچیده ترین مناطق شهری به لحاظ ساختار و زیست بوم ساکنان آن، علاوه بر آنکه یک افتخار محسوب می شود، در عین حال ویژگی های خدمت رسانی به ساکنان آن را با دشواری و تنوع روبرو می سازد که این امر نیز خود بر صعوبت کار در این محدوده می افزاید.
شهردار منطقه سه مشهد، به موارد متعدد مسائل و مشکلات شهری پرداخت و گفت: بی نظمی در ساختار معابر فرسوده و فشرده شهری، الگوی پیچیده توسعه شهری، عدم مشارکت شهروندان در توسعه مناسبات شهروندی، توسعه بی رویه ساخت و سازها در حریم شهر و نابودی باغ ها و زمین های کشاورزی، مشکلات عدیده منازل قولنامه ای و بدون سند در کنار عدم تمرکز مدیریت شهری همگی از جمله مسائلی است که شهرداری مشهد را به صورت روزمره مشغول به خود ساخته است.
وی در ادامه افزود: مجموعه شرایط فوق و نگرش ناهمگون برخی از اهالی این گستره وسیع اجتماعی باعث می گردد تا بخش اعظمی از اقدامات اجرایی شهری در این محدوده ها نادیده گرفته شود و یا با توجه به دایره وسیع کاستی ها چندان راهگشا به نظر نرسد. از این رو بایستی با پذیرش کاستی ها در تقویت سرمایه های اجتماعی یعنی پروسه شهروندسازی گام های اساسی برداریم که این امر جز با انعطاف پذیری و مشارکت جویی هرچه بیشتر شما شهروندان حاصل نخواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به ویژگی های نشست های مردمی در مساجد گفت: لزوم پاسخگویی منطقی و عقلانی به مردم و پاسخ درست شنیدن حق مردم است. کیفیت پاسخگویی مسئولان با توجه به گستردگی جامعه و استفاده زیاد از وسایل ارتباط جمعی بستگی به نوع پاسخگویی مسئولان دارد همینطور به سطح مخاطبان آنها بستگی دارد یعنی گاهی اوقات پاسخی برای عوام می‏دهند و گاهی به خواص جامعه باید پاسخ دهند که این دو، دو کیفیت متفاوت را موجب می‏شود. به هر ترتیب باید پاسخ‏های مسئولان به گوش افراد ذی حق برسد و آنها از پاسخهای آنان مطلع شوند.
وی افزایش آگاهی شهروندان از مسائل مدیریت شهری را زمینه ساز توسعه شهری عنوان کرد وگفت: نظارت اجتماعی آگاهانه شهروندان می تواند از طریق اثرگذاری به نهادهای تصمیم ساز راهگشای تحقق مدیریت یکپارچه شهری باشد. از این روسیاست کاری این منطقه افزایش ارتباط دوسویه با ساکنین برای آگاهی از نظرات آنها و تقویت نظارت اجتماعی شهروندان است، این امر محقق نمی شود مگر با حضور واقعی در بین شهروندان و بهره مندی از دیدگاهها، پیشنهادات و رهنمودهای آنان در حوزه مدیریت شهری و تلاش ما در منطقه سه نیز رسیدن به این رویکرد عملی است.
عمده تلاش شهرداری منطقه سه، تغییر سطح مطالبات ورزشی شهروندان است
یوسف زاده در بخش دیگری از این نشست به یکی دیگر از دغدغه های شهروندان در خصوص مسایل ورزش همگانی پاسخ داد و گفت: ما در منطقه سه تلاش داریم سطح مطالبات مردمی را تغییر دهیم، تا چندی قبل که سالن ورزشی در این منطقه احداث نشده بود دغدغه شهروندان راه اندازی حداقل یک سالن ورزشی بود ولی امروز و پس از راه اندازی ۴ سالن ورزشی در منطقه سطح مطالبات تغییر یافته و شهروندان دیگر راجع به نبود سالن بحثی ندارند بلکه در خصوص فاصله آن با محل زندگی شان و احداث سالن در هریک از محلات به صورت مجزا خواسته های شان را مطرح می کنند, با این همه موضوع مطرح شده از سوی شما قابل قبول است و ما نیز همان طور که بارها اعلام کرده ایم آمادگی خرید زمین جهت ساخت فضای ورزشی در این محدوده را داریم مشروط به آنکه زمین مورد بحث هم دارای مالک مشخص باشد و هم فرد مورد نظر آمادگی واگذاری آن را داشته باشد.
وی در همین خصوص افزود: مساجد نیز در منطقه اگر فضای مناسبی جهت ورزش های همگانی در اختیار داشته باشند آماده هستیم تا آن فضاها را جهت بهره مندی همه شهروندان تجهیز نماییم تا هم به سارنه فضای ورزشی منطقه افزوده شود و هم تحرک و شادابی در بین شهروندان افزایش یابد.
توسعه فضای سبز در حاشیه کال دروی اهداف امنیتی داشته است
شهردار منطقه سه، در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد فضای سبز در این محدوده توضیح داد: البته اینکه در این محدوده کمبود فضای سبز وجود دارد کاملاً پذیرفتنی است. اما باید این واقعیت را هم شما شهروندان بپذیرید که این محدوده نسبت به چندسال گذشته شاهد توسعه بسیار گسترده ای بوده است که نمونه بارز آن همین فضای سبز در حاشیه کال دروی است که سالها محل تجمع معتادان و اراذل و اوباش و انواع بیمارهای میکروبی بود ولی امروزه تبدیل به مکانی برای تفرج و جایی شایسته زیستن شما شهروندان شده است که نقش امنیتی آن نیز بسیار پررنگ و درخور توجه است. از این جهت تلاش ما در این حوزه به صورت شبانه روزی است و اگر بعضاً تعلل یا تاخیری در برخی اقدامات ملاحظه می شود به منابع مالی و امکانات ما باز می گردد که بایستی تامین اعتبارهای لازم دیده شود تا پروژه ها با سرعت بیشتری تکمیل شود.
راستگردهای پل نوغان در انتظار همکاری مغازه داران است
وی در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت راستگرد پل نوغان تصریح کرد: برای اولین بار است که در مشهد پس از تملک یک مکان در میدان بار نوغان جایگزین آن در همان محدوده تعبیه شده است و میدان بار ولیعصر(عج)با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در محدوده میدان پرتردد امام حسین(ع) راه اندازی شده است. تلاش های اخیر ما در زمینه راستگردهای میدان بار نوغان این نوید را می دهد که به زودی و با طی مراحل قانونی این مسئله مرتفع خواهد شد، تا از این روزن رشد و توسعه ی بیشتری را در این محدوده شاهد باشیم.

متولی موضوعات امنیتی شهرداری نیست!
وی در مورد انتقادات ساکنین محله در خصوص حوزه امنیتی و نیز درخواست آنها برای راه اندازی طرح نگهبان محله تصریح کرد: تامین امنیت فیزیکی منطقه وظیفه پلیس است و شهرداری با ایجاد توسعه در مناطق شهری در واقع با کاهش عوارض نامناسب اجتماعی در صدد کمک به ارتقای امنیت در محلات است. از این رو بسیاری از درخواست های مطرح شده شما ارتباط مستقیمی به دایره وظایف شهرداری ندارد و همین طرح نگهبان محله نیز نیازمند همیاری شهروندان با نیروی انتظامی و بسیج است و شهرداری نیز می تواند در صورت تمایل در این نشست ها در حوزه وظایف شهری خود همکاری های لازم را داشته باشد.
یوسف زاده در پایان تاکید کرد: شهرداری مسئول اجرا است، مساجدی را می رویم که دچار چالش بیشتری است تا شهروندان بتوانند مشکلاتی که در آن محدوده دارند بهتر به ما منتقل نمایند. از این رو برای خیلی از موضوعات که شهروندان مطرح می کنند، باید بازدیدهای فنی وجود داشته باشد، یعنی حتما باید خیلی از موضوعات از نزدیک دیده شود و از این جهت با بازدیدهای میدانی به اتفاق خود شهروندان در محل در رفع مشکلات اقدامات مورد نیاز به عمل می آید.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.