تاریخ انتشار: 28 سپتامبر 2014 - اخبار

بافت فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی دو معضل بزرگ منطقه ۳...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار منطقه سه در نشست با شهروندان محله هاشمی نژاد؛
تنوع محیطی در منطقه ما از شمال به جنوب بسیار زیاد است. به طوری که در بخش های شمالی با معضل سکونت گاه های غیر رسمی و به اصطلاح حاشیه شهر روبرو هستیم و در بخش جنوبی منطقه نیز با بافت فرسوده و متراکم دست به گریبان هستیم که هر دوی این موارد شرایط خدمت رسانی و بازخوردهای فرهنگی و اجتماعی خاص خود را می طلبد.
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، در این نشست که در مسجد الحجه(عج) و در محله هاشمی نژاد برگزار گردید، شهردار منطقه سه مهمترین چالش این محدوده پیرامونی حرم مطهر را بافت فرسوده دانست و در این خصوص تصریح کرد: بر طبق تعاریف قانونی بافت فرسوده، بافت گسترده ای است که از بناها ، راهها ، مجموعه ها ، فضاها ، تاسیسات وتجهیزات شهری و یا ترکیبی از آنها تشکیل شده است اما به یکی از سه دلیل ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری فاقد استحکامات امروزی و اقتضائات زندگی شهری است. این موضوع را در بافت پیرامونی حرم مطهر و در محلات هاشمی نژاد و راه آهن منطقه سه می توان به سهولت رویت نمود.
وی در خصوص جایگاه شهرداری در موضوع بافت فرسوده اعلام داشت: شهرداری ها براساس مستندات قانونی خود در بافت ها مداخله می کنند . دامنه فعالیت شهرداری از نوسازی تا بازسازی را شامل می شود. خصوص آنکه بافت فرسوده علاوه بر معضلات محیطی، به لحاظ اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی نیز دچار مشکل است. در واقع بافت فرسوده از چرخه اقتصادی شهر خارج شده ‌است و اقدامات نوسازی در آن انجام نمی‌شود و در نتیجه سرمایه‌ها از آن خارج می‌شود. از این رو شهرداری در کنار دولت درصدد بر هم زدن این شرایط است اما علاوه بر هزینه های هنگفت این دگرگونی احیاء ، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده اتفاق نمی افتد مگر اینکه این مسئله توسط مردم و با مشارکت آنان صورت پذیرد از این رو تا عدم باور شهروندان در مشارکت و سرمایه گذاری نمی توان به احیای سریع بافتهای فرسوده امید داشت.
علی یوسف زاده در ادامه به تنوع کاری در منطقه سه شهرداری اشاره کرد و گفت: تنوع محیطی در منطقه ما از شمال به جنوب بسیار زیاد است. به طوری که در بخش های شمالی با معضل سکونت گاه های غیر رسمی و به اصطلاح حاشیه شهر روبرو هستیم و در بخش جنوبی منطقه نیز با بافت فرسوده و متراکم دست به گریبان هستیم که هر دوی این موارد شرایط خدمت رسانی و بازخوردهای فرهنگی و اجتماعی خاص خود را می طلبد.
وی همچنین بسیاری از مشکلات مطرح شده در این جلسه را ناشی از همین قرارگرفتن در بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: بسیاری از مسائل و مصائب این منطقه شهری یا ناشی از همین بافت های فرسوده است و یا ناشی از بافت پیرامونی شهر است که هر دوی این ها به دلیل فرسودگی کالبدی وساختار نامناسب از جمله فاضلاب،عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره رو، تأسیسات، خدمات و زیرساخت های شهری آسیب پذیر بوده و نیازمند خدمات رسانی های ویژه ای است. این مهم به جز همراهی و مشارکت شما شهروندان میسر نخواهد شد و همین موضوع ضرورت برگزاری نشست های هفتگی با شما را بیش از پیش آشکار می سازد. از این رو سیاست کاری این منطقه که مبتنی بر افزایش ارتباط دوسویه با ساکنین برای آگاهی از نظرات آنها و تقویت نظارت اجتماعی شهروندان است، با برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ در مساجد سطح محلات منطقه توجیه می گردد و نتیجه آن ضمن برقراری ارتباط رودرو با شهروندان بهره گیری از دیدگاهها، پیشنهادات و رهنمودهای آنان در حوزه مدیریت شهری و همچنین نواقص موجود در کارهاست.

پیاده روسازی نیازمند برنامه ریزی صحیح سایر نهادهای خدمت رسان است!
شهردار منطقه سه سپس در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان در مورد پیاده رو سازی های سطح منطقه تصریح کرد: سعی ما براین است که هر سال یک بار پیاده روها را باسازی کنیم و این امر مستلزم هماهنگی با سایر نهادهای خدمات رسان مانند آب و فاضلاب و مخابرات و… است تا از کنده کاری های بی ضابطه و نامناسب و همچنین اسراف هزینه ها نیز پرهیز شود.
وی تاکید کرد: از این رو تلاش شده است تا با مدیریتی یکپارچه ابتدا به موضوعات زیرساختی مانند طرح اگو پرداخته شود و سپس مبادرت به بازسازی و مرمت پیاده روهای سطح منطقه شود که این امر نیازمند همت جدی تر سایر دستگاههای مسئول در این موضوعات نیز هست
یوسف زاده در خصوص وضعیت فاضلاب های این محدوده نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در سطح منطقه وجود دارد بوی نامطبوعی است که بعضاً در فضا استشمام می شود، البته در خصوص طرح اگو بایستی مسئولان آبفا پاسخگو باشند اما رسالت ما در شهرداری جمع آوری آب های سطحی و نزولات جوی است که متاسفانه در سالهای اخیر، فاضلاب های خانگی و شهری در این مسیل جاری شده است و به هم پیوستن شبکه فاضلاب موجود در کالهای قدیمی شهر به کانال های جمع آوری آبهای سطحی که در راستای جلوگیری از آب افتادگی معابر به دلیل بارش های فصلی، برف و سیل و… است، حجم آب وارد شده بسیار بالا می رود که این امر به مرور فاضلاب های خانگی را وارد آسفالت معابر شهری کرده و بوی نامطبوعی را در فضا بوجود می آورد، برمبنای همین وضعیت با تلاشهای صورت گرفته در این زمینه، از یک سال پیش این موضوع مهار و تا حدی کمتر شده است.

تراکم بیش از حد مانعی برای توسعه فضای سبز
وی در خصوص وضعیت فضای سبز و آسفالت معابر این محله نیز خاطرنشان ساخت: برنامه های جامعی برای این محله در دستور کار است و تمرکز ما برای اهالی سطح منطقه در سه حوزه فضای سبز، پیاده رو سازی و آسفالت معابر تعریف شده است که امیدواریم با جذب اعتبارات مورد نیاز این برنامه های به زودی اجرایی شود.
وی ادامه داد: البته باید بپذیرید که در چنین بافت فرسوده و متراکمی که زمین خالی برای احداث زمین ورزشی یا فضای سبز وجود ندارد کار خدمت رسانی بسیار دشوار است ولی ما مترصد هستیم تا در صورت یافت شدن زمینی با متراژ بالای ۵۰۰ متر را به قیمت عادله خریداری نموده و نسبت به احداث و تجهیز آن به فضای سبز اقدام نماییم. شما شهروندان نیز می توانید در معرفی مالکینی که تمایل به واگذاری املاک خود را دارند با ما همراه شوید تا این پروسه سریعتر به نتیجه برسد.

تشدید برخورد با متخلفان ساختمانی نیازمند ساز و کار قانونی بیشتر است
یوسف زاده همچنین در مورد برخی تخلفات صورت گرفته در حوزه ساخت و ساز بیان کرد: پرونده هایی داریم که بیش از ۱۰ تا ۱۵ بار توسط شهرداری پلمپ و توسط شهروند فک پلمپ شده است که در این موارد پرونده جهت بررسی به مرجع قضایی ارسال می گردد تا طبق رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری که احکام صادره آن برای شهرداری مناطق لازم الاجراست، برخوردهای قانونی را به عمل آوریم. اما باید این واقعیت را پذیرفت که در این موارد نیز به دلیل پایین بودن حد مجازات شهروندان شهرداری ناتوان از برخوردهای جدی و سلبی است.
وی بابیان این مطلب که ساخت وسازها نباید به قدمت بافت این محله صدمه ای وارد نماید، اظهار کرد: ما موافق با هر نوع ساخت و ساز یا مرتفع سازی های رایج نیستیم، چراکه بافت قدیمی و سنتی شهر را از بین می برد و سیمای شهری را ناهمگون می سازد و متاسفانه در سالهای اخیر با گسترش آپارتمان نشینی مشکلات بسیار زیادی در شهرهای ما بوجود آمده است، آپارتمان سازی از فرهنگ غرب وارد شده و اساساً غربی ها به دلیل نوع زندگی و روابط اجتماعی متمایز از سنت ها و عقاید مذهبی مردم ما هستند و همین امر موجب شده است تا امروزه بسیاری از ساکنین محلات خصوصاً قدیمی تر شهر، با مسائل و معضلاتی دست و پنجه نرم کنند که از بنیان محصول غربی هاست و قابلیت پیاده سازی در ایران با این شکل و شمایل را ندارد.
شهردار منطقه سه مشهد مقدس در پایان، به حضور هفتگی در مساجد منطقه اشاره نمود و گفت: یکی از دلایلی که در مساجد حضور پیدا می کنم، افزایش سطح آگاهی و دانش شهری شهروندان است، اهالی منطقه به مرور زمان نسبت به حق و حقوق خودشان اشراف و تسلط بیشتری به دست می آورند و این موجب می شود که حقوقشان کمتر تضییع شود و صد البته مشارکت شهروندان در تصمیم سازی های محلی نیز می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات خودشان در محلات باشد.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.