- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

انتظار داریم منطقه آزاد به کمک شهرداری ها بیاید

رییس شورای اسلامی شهر آبادان در نشست بررسی مشکلات شهرداری ها و ارائه راهکارها با حضور شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرهای آبادان، اروندکنار، چوئبده و مینوشهر گفت: ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در این منطقه وجود دارد بر همگان روشن است ولی اینکه ما چقدر توانسته ایم از این ظرفیت ها و پتانسیل ها استفاده کنیم جای بحث دارد.

حمید حنظل عیدانی ادامه داد: مردم ما مدتهاست با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و در تامین نیازهای اولیه مثل آب و برق و فاضلاب و گاز و… دچار مشکل هستیم و این معضلات هنوز برطرف نشده است.

وی با انتقاد از تخصیص اعتبارات شهر آبادان گفت: با این اعتبارات قطره چکانی که به آبادان داده می شود کماکان دغدغه های مردم پابرجا مانده است و چنانچه شهرداری هم بخواهد خدماتی همچون آسفالت به برخی مناطق شهر بدهد با توجه به نبود شبکه فاضلاب و گاز و مخابرات عملاً این حداقل خدمات با مشکل مواجه می شود و باعث اعتراض شهروندان به شهرداری می گردد.

رییس شورای اسلامی شهر آبادان تصریح کرد: اعتقاد دارم عمده مشکلات ما بعد از سالها بحث مدیریت و برنامه ریزی است و ابزار مهم آن نیز منابع مالی است. بعنوان مثال در حال حاضر درآمدهای جاری شهرداری تنها منابع اجرای پروژه هاست که انتظار داریم برای آبادی و عمران آبادان اعتبارات استانی و منطقه آزاد اروند به کمک شهرداری بیاید.

حنظل عیدانی وجود بافت های فرسوده را یکی دیگر از معضلات شهر آبادان دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم واقعا زیرساخت ها را به معنای واقعی احیا نماییم بایستی فکری اساسی برای این بافت های فرسوده نماییم و این یکی از معضلات بزرگ ماست که نیازمند تامین منابع مالی است.

ایشان خواستار حضور بخش خصوصی در مسیر آبادانی شهر شد و بیان کرد: با بودجه محدود دولتی نمی شود آبادان را ساخت و باید بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری نماییم که این موضوع نیازمند تامین بسترهای لازم است.

حنظل عیدانی با اشاره به بحث عوارض و زمین بعنوان دو جاذبه برای سرمایه گذار از سوی شهرداری گفت: متاسفانه اغلب زمین هایی که مدنظر است عمدتاً دولتی هستند و ما برای تملک آنها با مشکل جدی مواجه هستیم و باید با تعامل سازنده در اختیار شهرداری قرار داده شود که بتوان مبحث مشارکت اقتصادی و سرمایه گذاری را فعال و تسهیل نماییم.

رییس شورای شهر آبادان حضور منطقه آزاد اروند را یک نعمت برشمرد و گفت: این نعمت نباید تبدیل به نقمت شود زیرا منطقه آزاد برای برطرف کردن چالش های منطقه تاسیس شده نه اینکه خودش تبدیل به یک چالش شود.

وی با اشاره به گذشت یک دهه از تاسیس این منطقه، تعویض مکرر مدیران و نداشتن طرح راهبردی مصوب توسط منطقه آزاد اروند افزود: این مسائل باعث شده این منطقه دچار معضل جدی شود و چنانچه خواستار آشتی مردم با منطقه آزاد هستیم باید نعمت منطقه آزاد بر سر سفره های شهروندان آورده شود و برای این منظور باید با شاخص های بین المللی حرکت نمود زیرا با تفکر منطقه ای نمی توان بصورت بین المللی فعالیت کرد.

حنظل عیدانی حضور جمعیت ساکن در محدوده ی منطقه آزاد را یک معضل دانست و گفت: می بایست جمعیت سیار در منطقه آزاد تردد نماید که عمدتاً برای کسب و کار و کسب درآمد حضور یابند.

وی اذعان داشت: انتظار داریم منطقه آزاد اروند به کمک شهرداری ها آمده و بخشی از خدمات شهری را تامین نماید.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت های آبی منطقه و مدیریت سواحل گفت: موضوع ظرفیت های آبی یکی از پتانسیل های جذاب برای گردشگری است و در این راستا اتصال جاده های ساحلی آبادان و خرمشهر مدنظر است که مردم از این نعمت استفاده کرده و اشتغالزایی شود.

رییس شورای اسلامی شهر آبادان ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر خیابان هایی که در محدوده ی شهر هستند مربوط به ۵۰ سال قبل بوده و برای تعریض آن می بایست منازل واقع در طرح تملک شوند و این کار ساده ای نیست و شهرداری توان و بودجه این کار را ندارد در این مبحث هم با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

وی با اشاره به لزوم ترسیم چشم انداز ۲۰ ساله برای منطقه آزاد اروند پیشنهاد داد: در بحث حمل و نقل عمومی وجود مترو می تواند کارگشا باشد بگونه ای که بنادر آبادان، خرمشهر و اروندکنار را با مترو بتوانیم به یکدیگر متصل نماییم و همچنین بایستی برنامه ریزی نمود تا جمعیت سیار مرکز استان را به منطقه آزاد اروند پیوند داد تا سرعت حمل و نقل بار و مسافر، در رونق اقتصادی منطقه اثر قابل توجهی داشته باشد.