- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

نگاه به مشهد بایستی نگاه ملی باشد

حجه الاسلام پژمانفر در نشست مردمی در محله فاطمیه؛
مسائل شهری مشهد بسیار زیاد است، سالیانه چند برابر جمعیت مشهد زائر به این شهر می آید و خدمت رسانی به آنها نیز با دشواری هایی روبروست از این رو نگاه ملی به مسائل کلان شهر مشهد ضروری است.
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد مقدس، حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات که به دعوت اهالی محله فاطمیه در مسجد پنجتن حضور یافته بود، با اشاره به دستاوردهای سفر هیئت دولت به مشهد گفت: ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻣﺠﻠﺲ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻓﺮاواﻧﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻮدﺟﻪ زﯾﺎرت و راه اندازی کارگروه زیارت انجام دادند و اﻣﯿﺪوارﯾﻢ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻔﺮ رﺋﯿﺲ ﺟﻤهور ﻣﺴﺎﺋﻞ اﯾﻨﭽﻨﯿﻨﯽ ﺣﻞ و ﻓﺼﻞ ﺷﻮد هرچند بنا به دلایلی متاسفانه این موضوع از دستور کار این دولت خارج شده بود که با این پیگیری ها مجدداً به چرخه افتاد.
وی همچنین به معضل حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دغدغه های شهر مشهد حاشیه نشینی است. متاسفانه در همین منطقه میزان حاشیه نشینان بیش از جمعیت اسکان یافته است واز این حیث شهر مشهد در کشور بی نظیر است و دارای بالاترین حاشیه نشینی در بین تمام کلان شهرهای ایران است زیرا در هیچ کجای کشور یک میلیون حاشیه نشین نداریم!! بی دلیل نبوده است که مقام معظم رهبری چه در سفر اخیر و چه در سفر نوروز امسال مواکداً از مسئولین استانی و شهر مشهد خواسته اند تا معضل حاشیه نشینی به صورت جدی پیگیری شود و گزارش ها به ایشان اطلاع داده شود.
وی افزود: این امر از خطراتی است که پایتخت معنوی را به لحاظ شکل گیری جریان های بزهکاری، اعتیاد پرخطر، مسائل سیاسی، امنیتی و جریان‌های خاص تهدید می کند و این علاوه بر تهدید جدی برای صنعت گردشگری مذهبی شهر برای ساکنان آن نیز یکی از دل مشغولی های همیشگی است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، سخنان خود را با ذکر این نکته که نگاه به مشهد باید ملی باشد ادامه داد و گفت: مسائل شهری مشهد بسیار زیاد است. سالیانه چند برابر جمعیت مشهد زائر به این شهر می آید و خدمت رسانی به آنها نیز با دشواری هایی روبروست از این رو نگاه ملی به مسائل کلان شهر مشهد ضروری است.
حجه الاسلام پژمان فر در پایان نیز با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در منطقه سه، اقدام شهرداری این منطقه در برگزاری نشست های هفتگی با شهروندان را ستود و آن را مصداق پاسخگویی اسلامی مسئولین دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام مناسب یعنی نشست های مردمی در مساجد، در کاستن نارسایی های محلات کمتر توسعه یافته منطقه بسیار موثر است و علاوه بر آن موجب دلگرمی شهروندان نیز هست که در مکانی این چنینی می تواند مسائل محلی خود را با یک مقام اجرایی در میان گذارند.
یوسف زاده شهردار منطقه سه؛
افزایش آگاهی شهروندان مساوی با کاهش هزینه ها و ناهنجاری های اجتماعی است
در ادامه این نشست شهردار منطقه سه با تشکر از نگاه تیزبین نمایندگان مجلس در رصد معضلات شهری ابراز امیدواری کرد تا مجموعه تلاش های شکل گرفته در همه مجموعه های شهر در خصوص کاستن از معضلات حاشیه نشینی و توسعه نامتوازن شهری مختوم به نتیجه ای در خور شهر امام رضا(ع) شود و افزود: توجه به مسائل بی شمار مدیریت شهری کلان شهر مشهد امروز بیش از گذشته شده است و این نشان دهنده وضعیت نامناسب و بحرانی مشهد است و تمرکز همه مسولین نظام و خصوصاً عنایت مقام معظم رهبری نشان دهنده عزم جدی برای تغییر در بافت ناموزون این شهر است.
وی در ادامه یکی از عمده تلاش های منطقه سه را افزایش آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص قوانین شهری دانست و افزود: کاهش ناهنجاری های اجتماعی و صرفه جویی در هزینه های شهری در گرو افزایش دانش شهری شهروندان است. از این رو در نشست های مردمی مساجد بخشی از زمان جلسه را به این دست موضوعات به صورت عامدانه اختصاص می دهیم.

بلند مرتبه سازی در این محدوده نیزمند فرم های تفضیلی جدید است
وی سپس در پاسخ به سوال شهروندی در مورد ساخت وسازهای این محدوده و فرم های تفضیلی مصوب شهری در این خصوص تصریح کرد: متاسفانه اصل آپارتمان سازی متناسب با فرهنگ بومی و مذهبی ایرانیان نبوده و چون مانند بسیاری دیگر از محصولات غربی نا همخوان با فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی، یک شیوه ساختمان سازی وارداتی است امروزه ما در کشور دچار مشکلات فراوانی هستیم. از این رو موضوع اختصاص تراکم ها نیز با توجه به واقعیت فوق تنها راهکاری است که شهرداری می توانسته است در خصوص مدیریت،کنترل و کم کردن آثار نامناسب آپارتمان سازی های رایج به آن دست زند. اینکه تراکم ها به صورت منطقه ای و با توجه به شرایط محیطی محلات ارائه می شود باعث شده است تا حداقل آثار مخرب آن تا حدی کمتر به چشم آید هرچند متاسفانه به رغم تلاش های شبانه روزی ما درباره رعایت موازین قانونی، سودجویی ها و بعضاً طمع برخی از افراد که قوانین شهری را زیر پا می گذارند موجبات نارضایتی های امروزی را فراهم آورده است.
وی خاطرنشان ساخت:شاهد مدعای ما در مقابله با ساخت وسازهای فاقد مجوز قانونی پلمب هایی است که شما هر روزه در سطح محلات مختلف شهر شاهد آن هستید. اما با توجه به اینکه در بین شهروندان شهر نیز نوعی دوگانگی در زمینه مرتفع سازی های رایج وجود دارد ؛ بدین وصف که برخی از این سازه های رفیع ناراضی و آن را منافی شعائر مذهبی می دانند و برخی دیگر آن را عاملی برای رشد و توسعه شهرنشینی خصوصاً در بافت های فرسوده شهری می دانند؛ با این تفاسیر کار شهرداری در مدیریت خواسته های مردمی با مشکلات عدیده ای روبرو شده است که ضرورت بازنگری در قوانین و فرم های تفضیلی شهر با استناد به چارچوبه های فرهنگی را ضروری ساخته است.
وی با اشاره به شیوه های خرید و فروش در این محدوده گفت: از نظر قانونی زمین،ملک یا آپارتمان و هر چیزی که در حوزه مستحدثات شهری باشد، بایستی دارای مجوزها و اسناد مدلل و قابل استناد باشد. از این رو توصیه ما به شهروندان همواره این بوده است که پیش از هرگونه معامله ای با دریافت یک استعلام ساده از گرفتار شدن در دام شیادانی که املاک و اراضی را به صورت قولنامه ای به عده ی نامحدودی و به صورت همزمان می فروشند گرفتار نشود.

کوشش ما رعایت ضوابط ایجاد پارکینگ توسط شهروندان است
وی در جواب شهروندی که درخصوص وضعیت تجاری و پارکینگ سوالی را مطرح کرد نیز گفت: یکی از موضوعاتی که برای منازل مسکونی و تجاری ها وجود دارد، بحث پارکینگ است و در واقع همه ساخت وسازهای شهری بایستی دارای پارکینگ مناسب باشند و شهر داری منطقه سه نیز در این موضوع با توجه به حجم بالای مسایل و مشکلاتی که در سایر مناطق پیشرو در ساخت وساز بوجود آمده است هیچ گونه مسامحه ای در این باره ندارد. از این رو شهروندان باید در خصوص ساختمان های احداثی شان به پروانه ساختمانی اهمیت جدی بدهند.
مدیر ارشد منطقه سه شهرداری مشهد، با تاکید بر اینکه بالا رفتن سطح سواد افراد در خصوص قوانین شهری باعث کاهش هزینه ها و ایجاد ناهنجاری های اجتماعی می شود گفت: اگر شهروندان در زمینه قوانین شهری تسلط و آگاهی کافی داشته باشند و اساساً به حقوق شهروندی که موضوعی بسیار جدی است اشراف داشته باشند بسیاری از مسائل محلات مرتفع می گردد. به عنوان مثال درباره عوارض دریافتی شهرداری همواره شبهاتی مطرح می شود که این مبالغ کجا هزینه می شود. اما واقعیت آن است که نه تنها در این منطقه عوارض به میزان واقعی توسط شهروندان پرداخت نمی شود بلکه در انجام پروژه های شهری در این محدوده ما همواره تمام تلاش خود را به کار برده ایم تا در کنار وجوهات دریافتی از اهالی، سایر منابع درآمدی شهرداری نیز در این منطقه هزینه شود که بعضا سطح این منابع چند برابر درآمدهای حاصل از عوارض شهروندان است.

افزایش سطح توقع به حق شهروندان در حوزه فضاهای ورزشی
در ادامه این نشست پرسشی درخصوص وضعیت سالن ها و زمین های ورزشی روباز مطرح شد که شهردار منطقه سه به این پرسش این گونه پاسخ داد: ما اقدامات مناسبی را در چند سال اخیر انجام داده ایم و در حال حاضر ۴سالن ورزشی پذیرای همشهریان عزیز است. با این همه،اگر فضاهایی وجود دارد که به لحاظ مالکیت دچار مشکل نیست و مالک آنجا حاضر به واگذاری ملکش به شهرداری است، ما حاضریم آن ملک را به قیمت کارشناس رسمی دادگستری جهت ایجاد سالن یا فضای ورزشی روباز تملک کنیم و حتی اگر کسی هم تصمیمی برای ساخت زمین خود در آینده ی نزدیک نداشته باشد، ما حاضریم آنجا را اجاره و به صورت موقت برای شهروندان عزیز تجهیز نمائیم.
یوسف زاده در پایان این نشست با یادآوری جایگاه شهروندان در ساخت شهری زیبا و مدرن گفت: در نشست هایمان با شهروندان منطقه، درمحدوده هایی حضور می یابیم که مشکلات شهروندان بیشتر است تا بتوانیم در آنجا با کمک اهالی و ارائه خط مشی توسط آنها شرایطی را فراهم آوریم که با کمترین هزینه به ارائه بیشترین خدمات مبادرت ورزیم و لازمه این موضوع تدبیر خود شهروندان در چگونگی مدیریت مطلوب محله خودشان است.