کار فرهنگی نیازمند مدیریت واحد و تفهیم اجتماعی است
تاریخ انتشار: 09 اکتبر 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها, اختصاصی

کار فرهنگی نیازمند مدیریت واحد و تفهیم اجتماعی است

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار تهران گفت: ما باید در کار فرهنگی تفهیم اجتماعی از آن برنامه داشته باشیم.

یعنی مهم ترین بحث این است که با رویکرد اجتماعی پیش رفته و در هر محله، منطقه و در شهر موضوعی را انتخاب کنیم که دغدغه مردم باشد نه دغدغه ما؛ البته ممکن است ذائقه و دغدغه مردم اشتباه و غلط باشد و ما نیز نمی گوییم که باید آن دغدغه غلط را انجام دهیم بلکه باید ابتدا ذائقه و دغدغه را عوض کرده و سپس آن را اجرا کنیم.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، آئین تجلیل از برگزار کنندگان ویژه برنامه های داستان تابستان صبح امروز با حضور شهردار تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.
محمد باقر قالیباف طی سخنانی در مراسم تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه های تابستانی شهرداری تهران با بیان اینکه ما باید بدانیم که کار فرهنگی تعطیل بردار و تکراری نیست، تاکید کرد: ما در کار فرهنگی باید با یک برنامه ریزی مشخص پیش رویم و این برنامه ریزی نیز خود بر اساس یک رصد دقیق صورت گیرد. همچنین باید کار را با یک اجرای قوی و سپس با یک ارزیابی دنبال کنیم، چرا که ما با روح انسان ها، سلایق و ذائقه های متقاوت روبرو هستیم از این رو باید با دقت مسایل ارزیابی کرده و به آن توجه کنیم.
وی با تاکید بر این نکته که «تکرار و عادت داشتن برای انجام یک فضیلت، یک خسران بزرگ است»، گفت: ما در روزه و نماز هم تکرار نداریم چرا که از نظر شرایط جسمی، روحی و جغرافیایی در این کرانه عظیم سماوات فی الارض تغییر پیدا کرده ایم؛ به نظر می رسد از همین جهت است که اگر نماز را هم با عادت بخوانیم، این فضیلت بزرگ را هم تبدیل به خسران کرده ایم. همچنین اگر به ما کارمان عادت کنیم، بیهوده است.
شهردار تهران خاطر نشان ساخت: ما در روایات داریم که اگر نماز را از ترس بخوانیم، یک برده ایم، اگر نماز را برای بهشت بخوانیم و ما به ازا بخواهیم یک مزدور هستیم و اگر نماز را برای خدا و دوست داشتن او بخوانیم یک آزاده هستیم؛ به کارمان هم می توانیم همینطور نگاه کنیم. اگر برای حقوق ایجا بیائیم و از ترس مسئولمان کار کنیم یک برده و اجاره کار هستیم، اگر برای پست، مقام و جایگاه تلاش کنیم یک مزدور هستیم و اگر برای خدا کار کردیم، به دنبال آن هم جایگاه و هم پول را داریم و هم آزاده ای هستیم که به خاطر خدا به خلق خدا خدمت کرده و این برای ما شیرین است.
دکتر قالیباف با تاکید بر این نکته که «باید بدانیم کار فرهنگی کار پیمانکاری نیست بنابر این با کار فرهنگی رفتار پیمانکاری نکنیم»، تصریح کرد: در حین اینکه حتما گروه های دلسوز و افراد دغدغه مند برای دین خدا و جامعه زیاد هستند، افرادی هم هستند که دغددغه معیشت خود را دارند و می خواهند سر سفره دین خدا بنشینند و با نام دین خدا، شکم خودشان را سیر کنند. در این شرایط اگر کار بدینگونه انجام شود هرچقدر هم خیر و برکت بگیرید، این جلسه ارزش و تاثیر گذاری فرهنگی نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: جنس کار فرهنگی با بتن، پل و راه متفاوت است. همانطور که می گوییم مال حرام از گلوی هر کسی پائین رفت اثر وضعی خودش را دارد، اقدام فرهنگی ما هم اثر وضعی خودش را به دنبال دارد. بنابر این با هر نیت و هر پولی نمی شود آن را انجام داد. می توان کلاس را گذاشت، استاد را سر کلاس آورد، مستمع را نشاند و برنامه را برگزار کرد اما این کلاس آثار فرهنگی، جنبه تربیتی و تاثیر گذاری خودش را ندارد.
شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: باید واقعا کار فرهنگی را به افرادی واگذار کنید و بحث را با شکلی پیش ببرید که این موارد در آن ها رعایت شده باشد؛ اگر این موضوعات در کارهای فرهنگی رعایت نشود، هرچقدر هم که کار فرهنگی با هر حجمی انجام شود، این کار در مسیر درستی نخواهد بود.
وی افزود: ما باید در کار فرهنگی یک تفهیم اجتماعی از آن برنامه را داشته باشیم. یعنی مهم ترین بحث این است که با رویکرد اجتماعی پیش رفته و در هر محله، منطقه و در شهر موضوعی را انتخاب کنیم که دغدغه آن مردم باشد نه دغدغه ما؛ البته ممکن است ذائقه و دغدغه مردم اشتباه و غلط باشد و ما نیز نمی گوییم که باید آن دغدغه غلط را انجام دهیم بلکه باید ابتدا ذائقه و دغدغه را عوض کرده و سپس آن را اجرا کنیم.
دکتر قالیباف یادآور شد: باید بفهمیم که در حوزه فرهنگی چه کار می خواهیم بکنیم؛ اگر اینگونه شد کسب اعتماد و مشارکت می شود و در صورت مشارکت نیز مردم تاثیر پذیری بسیار بالایی دارند. در این شرایط دیگر رویکرد ما صرفا با اوقات فراغت نیست بلکه حرکت ما کاملا تغییر رفتار را به وجود می آورد.
وی با تاکید بر موضوع جلوگیری از مدیریت های جزیره ای در حوزه فرهنگی، گفت: بنده در هفت – هشت سال گذشته در جلسات فرهنگی متعدد و در سطوح مختلف شرکت کرده ام و شاید بسیاری از برداشت های گذشته ام را اصلاح کرده ام؛ ولی به یک باور رسیدم و هر روز هم بر این موضوع مصمم تر هستم که یکی از چالش های مهمی که باعث می شود امروز کارهای فرهنگی ما به ثمر نرسد، از نبود یک مدیریت قوی و یک مرکزیت است.
شهردار تهران عنوان داشت: کار فرهنگی نیازمند یک فرماندهی از جنس خودش است. لازم است برای هر کار فرهنگی، یک تفهیم اجتماعی از آن برنامه را داشته باشیم. اما وقتی این فهم را کردیم دیگر پیمانکاری که می خواهد دین را به تاراج ببرد را در کار فرهنگی نیاوریم.
وی تاکید کرد: اگر فرماندهی، مدیریت منظم، یکپارچه، رصد دقیق و ارزیابی صحیحی از کار فرهنگی نباشد کار به درستی پیش نمی رود. از قضا کار فرهنگی خیلی پر زحمت تر از کار عمرانی و دقیق تر از کار مهندسی است و باید به این موارد دقت کنیم.
دکتر قالیباف با بیان اینکه « بایدکاملا به سمت کارهای کیفی گرا پیش رویم و توجه ما به آسیب بزرگ کمیت گرایی باشد و از آن فاصله بگیریم»، گفت: در سیستم کنترل، نظارت و مدیریت دقیق و ریز بین لازم است اما این به معنای یک مجموعه ای که صرفا روح حاکم بر آن روح گزارش گیری باشد، نیست. چرا که این شرایط ما را از مسیر و جهت اصلی دور می کند. نباید گزارش زدگی را بر سیستمان حاکم کنیم. امروز به اطراف خودمان که نگاه می کنیم به درستی می فهمیم در حوزه فرهنگی ناموفق بودیم از این رو باید این موارد را باید آسیب شناسی کرده و حل و فصل کنیم.
وی همچنین عنوان داشت: ما نسبت به سراهای محله غفلت کرده و توجه لازم را نکردیم. به نحوی که این ظرفیت عظیم مردمی در محلات که مهم ترین بستر برای کار فرهنگی هستند را به درستی رصد و ارزیابی نکرده و با برنامه حرکت نکردیم؛ همچنین در کار اجرایی مدیریت دقیقی نکردیم. این از نکاتی است که حتما در اردوی جهادی شهرداران نواحی نیز بر آن تاکید کردم که همانطور که شهردار ناحیه توقع دارد شهردار تهران و شهردار منطقه با او جلسه بگذارد، مدیر محله نیز رده شهردار ناحیه است و او باید هر هفته با آن ها جلسه بگذارد.
دکتر قالیباف ادامه داد: بنده کارهای فرهنگی را در دستور ویژه خودم قرار دادم و وقت بیشتری برای این کار می گذارم. هم اکنون نیز جمع بندی کارها به جایی رسیده که این فرصت فراهم است تا من بتوانم جلسات و سرکشی ها را در حوزه فرهنگی، در رده صف و میدانی دنبال کرده و کار را پیگیری کنیم. در حال حاضر کلیت برنامه های ما برای کار بسته شده است و با تمام وجودم در خدمت شما عزیزان هستم تا مشکلات و مسایل پیش رو را با کمک شما حل و فصل می کنیم.
وی خاطر نشان ساخت: امیدوارم با همت شما و با یک نیت خالص و تلاش مضاعف و مجاهدانه بتوانیم با همان روحیات دفاع مقدس قولی که به مقام معظم رهبری دادیم را عملی کنیم و در پایان این دوره بتوانیم آن تغییر رفتار را در شهر ایجاد کنیم. باورمان این است اگر نیت ها درست باشد و مجاهدانه تلاش کنیم حتما نصرت و پیروزی در این مسیر شامل حال ما خواهد شد و با کمک همکاران خوبم در شهرداری تهران قادر هستیم این کار را انجام دهیم.
دکتر قالیباف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک اعیاد پر خیر و برکت قربان و غدیر از زحمات دست اندر کاران ویژه برنامه های شهرداری تهران در ایام تابستان تشکر کرد و گفت: از اینکه بی منت در تابستانی که گذشت انجام وظیفه کرده و خدمت صادقانه داشتید تقدیر می کنم و امیدوارم زحمات خالصانه شما عزیزان ذخیره اخروی و باعث عزت دنیوی یکایک شما عزیزان شود.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.