نخستین همایش فرصت های سرمایه‌گذاری شهرداری اراک برگزار شد

نخستین همایش فرصت های سرمایه‌گذاری شهرداری اراک برگزار شد...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

بعد از ماه ها انتظار با هدف بررسی چالش‌ها، موانع و ارائه راهکارهای مناسب:
نخستین همایش فرصت های سرمایه‌گذاری شهرداری اراک برگزار شد
اولین همایش فرصت های سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری کلانشهر اراک با هدف بررسی چالش‌ها، موانع و ارائه راهکارهای مناسب در راستای تقویت و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در کلانشهر اراک، با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اراک، استاندار استان مرکزی، معاون عمرانی استانداری، فرماندار اراک، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار اراک، مدیران و معاونین شهرداری، مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز، اساتید دانشگاه ها، مدیران دستگاه اجرایی و اصحاب رسانه ۲۹ مهر ماه به همت شهرداری و شورای اسلامی در محل فرهنگسرای شهر آغاز به کار نمود.
این همایش به منظور شناساندن فرصت‌های موجود در استان و شناسایی افراد علاقمند به مشارکت در توسعه کلانشهر اراک و با محورهایی از جمله سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری موجود، امکان‌سنجی مشارکت بخش خصوصی، رویکردهای مدیریت شهری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و… برگزار شد.
در ابتدای مراسم محمدعلی کرامتی دبیر علمی همایش طی سخنانی از ارسال ۳۷ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: از مجموع مقالات ارسالی ۱۹ مقاله پذیرفته شد که در پایان با رای هیئت داوران سه مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.
محمدعلی کرامتی اظهار داشت: در این همایش، اطلاعاتی جامع از طرح‌ها و پروژه‌های قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران اعم از پروژه ۹۰ هکتاری مشاغل مزاحم، پروژه انتقال ۲ هزار واحد آلاینده مزاحم به خارج از شهر، پروژه تجاری، تفریحی و رفاهی الماس غرب در ۶۰ هزار مترمربع واقع در انتهای خیابان انقلاب، پروژه تفریحی تجاری کوی صنعتی اراک در ۳۹۰ هزار مترمربع تهیه شده است؛ که ارائه خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به تغییرات و تحولات صورت گرفته در بخش مسکن، این بخش به حرفه تخصصی تبدیل شده و توسعه آن لازمه اجرای طرح کسب و کار است.
دبیر علمی همایش گفت: بدون طرح؛ کسب و کار یک فعالیت اثربخش نخواهد بود و با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
کرامتی با بیان اینکه استان مرکزی باید به عنوان پایلوت کشوری در تهیه نیم رخ شهری حرکت کند، خاطرنشان ساخت: طرح نیم رخ شهر کمک می‌کند که اطلاعات یک شهر به صورت جامع تهیه شود و برای شرکت‌های فعال در حوزه ساخت و ساز و عمران شهری مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر این موجب می‌شود قابلیت مقایسه بین شهرهای مختلف به وجود بیاید.
در ادامه مهندس محمدابراهیم عباسی شهردار اراک ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در مراسم و همچنین تسلیت درگذشت آیت اله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: شهرهای کشور در سنوات ۳۰ تا ۵۰، با عوارض محدودی که اخذ می‌کردند و کمک‌های وسیع دولتی اداره می‌شدند، ولی در دهه ۶۰ کمک‌های دولتی قطع شد و شهرداری‌ها خودکفا شدند.
وی افزود: در دهه اخیر برای اداره شهرها نهضتی تحت عنوان تغییر کاربری فضاهای عمومی، به راه افتاد، طرحی که پول نصیب شهرداری‌ها می‌کرد و موجب درآمدزایی برای شهرداری‌های می‌شد، ولی متأسفانه شهرداری‌ها وارد حوزه فضافروشی و ارتفاع فروشی شدند که این اقدام تا جایی ادامه یافت که اکنون ۶۰۰ هزار نفر در هر هکتار از شهرهای کشور سکونت می‌کنند.
شهردار اراک اظهار داشت: شهرداری‌ها باید به جای فروش هوا و زمین به دنبال کسب درآمد اساسی برای اداره شهر و توسعه آبادانی شهر باشند.
عباسی با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری گفت: این همایش به منظور کسب درآمد و اخذ مشارکت سرمایه‌گذاران و تغییر شرایط فعلی و ایجاد بستر حضور سرمایه‌گذار در اراک برگزار شده است.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: باید در مسیر بهبود شهر اراک از پتانسیل‌ها و سرمایه‌های خرد و کلان استان و همچنین ظرفیت شهروندانی که تمایل به همکاری دارند، استفاده شود.
در بخش دیگری از این مراسم نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز با تسلیت رحلت جانگداز آیت اله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: به ثمر نشستن ایده‌ها نیاز به پیگیری، تداوم نظارت و مدیریت دارد و علاوه بر این پشتکار، حمایت و تعامل را نیز می‌طلبد.
حضرت آیت‌اله قربانعلی دری‌ نجف‌آبادی اظهار داشت: با مشارکت و دست به دست هم دادن برنامه‌های مهم انجام می‌شود و اگر همت و عزم ملی نباشد و فرهنگ‌سازی صورت نگیرد نتایج این همایش‌ها مثبت نخواهد بود.
وی تصریح کرد: به ثمر نشست ایده‌ها نیاز به پیگیری، تداوم نظارت و مدیریت دارد و علاوه بر این پشتکار، حمایت و تعامل را نیز می‌طلبد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: در این واقعیت که باید اراک مطابق استانداردها ساخته شود، هیچ تردیدی وجود ندارد ولی نباید کیفیت فدای کمیت شده و فریب آمار و ارقام غلط را خورد.
دری ‌نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه در ساخت کلان شهر اراک از بعد معماری، مهندسی، ساز و کار، زیربنایی و منابع حیاتی ۵۰۰ سال آینده شهر مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برای این مهم باید نقشه‌ها و ساخت و ساز و معماری شهر با توجه به توسعه شهر در ۵۰۰ سال آینده طراحی شود.
وی افزود: باید نقشه راهی حکیمانه در توسعه و آبادانی کلان شهر اراک داشته باشیم، ساخت و ساز شهر مستلزم سرمایه‌گذاری است. کارهای ماندگار و ارزشمند با سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، بر این اساس باید راهکارهای جدید برای جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری تدوین شود.
امام جمعه اراک ادامه داد: شهرداری می‌تواند با مشارکت و نظارت طرح‌های بزرگ تجاری، خدماتی، آموزشی و مسکونی را به مرحله اجرا در آورده تا هم شهرداری و هم مردم استان و کشور از مزایای آن بهره‌مند شود.
دری‌نجف‌آبادی افزود: واجب است شهرداری برخی اقدامات اساسی و راهکارهای جدید را انجام دهد، در پروژه ۵۵ متری در عمل پیشرفت چشمگیری دیده نشده و نیاز است مشارکت و اقدام مقتضی در مورد این پروژه صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد فروشگاه‌های بزرگ اقتصادی برای شهر، ساخت کمربندها و زیرگذرها می‌تواند در کاهش ترافیک شهر موثر واقع شود.
امام جمعه اراک با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ماندگار و به نفع استان است، گفت: برای توسعه شهرها راهی جز مشارکت وجود ندارد و باید بانک‌ها، پیمانکاران و سرمایه‌‌گذران داخلی و خارجی مشارکت کنند.
وی اظهار داشت: در بحث تصمیمات اگر تصمیم در زمان مقتضی اخذ نشود فردا دیر می‌شود، امنیت سرمایه‌گذاری یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران است، که باید در جاهایی که عناصر امین، خدمتگزار و دلسوز خدمت می‌کنند از آنان حمایت شود.
نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: شهرداری باید اتاق فکر، مشاوره و پیگیری تشکیل داده و نسبت به ثبت یک شرکت سرمایه‌گذاری قدرتمند به عنوان یک شرکت سهامی عام با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردمی اقدام کند.
محمدحسین مقیمی استاندار استان مرکزی نیز با حضور در همایش استانی سرمایه‌گذاری کلان‌شهر اراک و تسلیت درگذشت رییس مجلس خبرگان رهبری به ملت شریف ایران دغدغه اصلی سرمایه‌گذاران را تامین امنیت لازم برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور عنوان کرد و گفت: این مهم از سوی دولت با جدیت در دستور کار است.
وی با بیان اینکه توسعه نیازمند منابع مالی و نیروی انسانی است، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه در بخش نیروی انسانی از امکانات وسیع برخورداریم و نیروهای تربیت شده خوبی در دانشگاه‌ها و مشاوران و طراحان و پیمانکاران کارآزموده‌ای در سطح استان وجود دارد.
مقیمی افزود: منابع مالی مورد نیاز توسعه نیز به صورت پراکنده در دست افراد و آحاد مردم جامعه است که باید این منابع مالی به سمت سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در راستای توسعه شهر جهت‌دهی شوند.
استاندار استان مرکزی با تاکید بر ضرورت شتاب بیشتر قطار توسعه استان، تحقق این امر را در سایه جلب مشارکت سرمایه‌گذاران میسر دانست و اظهار کرد: شتاب قطار توسعه استان و رسیدن به دیگر شهرهای توسعه یافته کشور عمل به تکلیف و وظایف است.
مقیمی تصریح کرد: خوشبختانه شورای اسلامی شهر اراک از ابتدای آغاز به کار خود با قدرت تمام توسعه شهر اراک را پذیرفته و تلاش بر توسعه شهر را در دستور کار قرار داده است.
وی خاطرنشان ساخت: مدیران استان مرکزی نیز در همین راستا در حال حرکت هستند و تلاش می‌کنند تا زمینه را برای فعالیت توسعه‌گران فراهم کنند.
استاندار مرکزی با بیان اینکه مدیران استان عزم بر حمایت از سرمایه‌گذاران و برنامه‌های توسعه‌ای دارند، افزود: تسهیل در انجام امور و همکاری با سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین اولویت‌های کاری مدیران است.
وی با تاکید بر ضرورت رفع نواقص در فعالیت‌ها و ابراز نارضایتی از طولانی شدن روند بررسی برخی پرونده‌ها و تقاضاهایی که می‌تواند سه روزه انجام شود و ۳۰ روزه انجام می‌شود، ادامه داد: این عقب افتادن روند بررسی باعث به وجود آمدن ناامنی در سرمایه‌گذاری می‌شود.
استاندار استان مرکزی با اشاره به اینکه شراکت یعنی طرفین در سود و زیان شریک هستند، گفت: سرمایه‌گذار، شهرداری و شورای شهر باید به این نکته توجه کنند که نمی‌توان در مواقعی که منافع ایجاب می‌کند به عنوان شریک حضور داشته باشیم، باید در مواقع زیان نیز در کنار هم و از هم حمایت کنند.
مقیمی در پایان سخنان خود توسعه شهر را نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه جامع دانست و ابراز خرسندی کرد: در استان مرکزی و دیگر شهرهای کشور افراد صاحب نظر زیادی برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آنها بهره برد.
برگزاری جلسه تخصصی پرسش و پاسخ سرمایه گذاران با معاون عمرانی استانداری مرکزی، رییس شورای اسلامی شهر، شهردار اراک و مشاور عالی شهردار از دیگر بخش های این مراسم بود که هر یک به بیان موانع و مشکلات سد راه سرمایه گذاری پرداختند و مسوولین مذکور نیز پاسخگوی موارد مطرح شده بودند.
در پایان جلسه نیز از سه مقاله برتر و برگزیده همایش، اعضای هیئت علمی و هیئت اجرایی همایش تقدیر و تشکر شد.

چاپ چاپ