- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

نشست روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون عمران و توسعه ی شهری وزارت کشور

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل؛ در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات و مسائل شهرهای استان که با حضور رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و معاون عمران و توسعه ی وزارت کشور در محل استانداری برگزار شد روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان به بیان مشکلات ، معضلات و دیدگاه های خود در مورد شهرهای مختلف استان پرداختند.
پس از صحبتهای اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان مهندس خندان دل معاون عمران و توسعه ی شهری وزارت کشور و دکتر باقر کرد معاون عمران استانداری سیستان و بلوچستان به اظهار نظر پرداختند و در خصوص بعضی از مسائل و مشکلات مطرح شده ضمن ارائه ی راه حلهای مناسب، قولهای مساعدی دادند تا بعضی از تنگناها و مشکلات شهرهای استان پیگیری و رفع گردد.
اهم مباحث مطرح شده دراین نشست به شرح ذیل است.
رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان : با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان مرزهای آبی و خاکی گسترده ای دارد باید از این نعمت به طور صحیح و درست و در جهت بهره وری مردم استفاده شود. در جاه های دیگر حاشیه نشینی در جوار شهرها بوجود می آید ولی حاشیه نشینان شهر زاهدان ساکنان و شهروندان اولیه هستند که محلاتشان به دلیل سیاستهای نامناسب و عدم برنامه ریزی و تقسیم مناسب اعتبارات از رشد و توسعه عقب ماندده است.
مساعدت وزارت کشور در بحث کمکهای بانکهای جهانی به حاشیه شهر، توجه به پروژه ها و طرح های فضای سبز، پروژه ی برگشت پساب آب شهر جهت استفاده در فضای سبز، تخصیص اعتبارات در جهت نوسازی در بافتهای فرسوده و همچنین آسفالت معابر می تواند در زمینه مواجه با مشکلات شهر راه گشا باشد .
تصرف عرصه های اراضی خالصه توسط دستگاه های مختلف و صدور سند توسط آنها از طریق وزارت کشور پیگیری شود تا عواید فروش این عرصه ها از خزانه ی کشور به شهرداری زاهدان برگردد.
دکتر محمودی رئیس شورای اسلامی سراوان : سراوان نقطه ی ورودی کشور از سمت پاکستان است باید به این شهر رسیدگی شود تا ذهنیت مناسبی در ابتدای ورود به کشورصورت پذیرد.
بستن مرز از آرزوهای مردم است، اما بستن روزی مردم منطقه به هیچ وجه خواست مردم نیست. مرز را مسدود کنید اما گمرک شهر سراوان را که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد فعال کنید. در زلزله ی شدید اخیر سراوان به مردم آسیبی نرسید، اما زیرساختهای شهری و روستایی به شدت آسیب دیده است که مساعدت چندانی در این خصوص صورت نگرفته است.
در سال ۸۸ با مساعدت وزارت کشور کارخانه آسفالت ۸۰ تنی شهر۱۲۰ تنی شد ولی هنوز خوابیده و کار نمی کند.
رئیس شورای اسلامی شهر زابل: ریزگردها، سیستان را به کانون سل کشور تبدیل کرده است، وضعیت درآمدی شهرداری زابل بسیار اسفناک است . وضعیت زابل از بحران گذشته است و شهر در حال تخلیه شدن است . نقطه ی صفر مرزی با دیوار حائل کشیده شده از هم فاصله دارند

که این مسئله باعث قرار گرفتن زمینهای کشاورزی مردم در آن طرف دیوار شده است، درخصوص این مسئله باید راه حل مناسبی پیدا کنیم تا مردم از سردرگمی و مشکلات نجات پیدا کند.
شاهوزهی نایب رئیس شورای شهرستان زاهدان : تا بودجه و اعتبارات بر اساس قانون و عادلانه توزیع نشود هیچ تحولی صورت نخواهد گرفت و نابرابری های آشکار همچنان قابل مشاهده خواهد بود.
شهروندان دیده بانان توسعه ی شهر هستند. در توسعه ی امور زیربنایی اتفاق خوبی صورت نگرفته است. راه های روستایی شهرستان که پرتردد هستند باید مورد توجه وزارت کشور و استانداری قرار بگیرند.
رئیس شورای اسلامی دلگان: تنها بلوار اصلی شهر به طول ۳ کیلومتر نیاز به اعتبار کافی برای ساخت دارد. مناطق جدید الحاقی به شهر بافت روستایی دارند. بلاتکلیف بودن زمینهای شهری که سند دار نیستند، صدور پروانه را با مشکل مواجه کرده است.
رئیس شورای اسلامی زهک: حق آبه ی سیستان پیگیری شود. جاده ترانزیتی چابهار میلک از وسط شهر زهک عبور می کند که این مسئله باعث مشکلات فراوانی برای شهر شده است در حالی که شهر باید از مزیت وجود جاده ترانزیتی بیشترین بهره را ببرد.
مردم استان اعم از شیعه و سنی برادر وبرابر و همبستگی آنها می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.
فریبا برنایی رئیس کمیسیون بانوان شورای اسلامی شهر زاهدان: به مراکز آموزشی حاشیه ی شهرها بیشتر توجه شود. پارک بانوان زاهدان نیاز به اختصاص بودجه ی مناسب جهت بهره برداری دارد. نیازهای بانوان در امکانات رفاهی، آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شود.
رئیس شورای اسلامی خاش: تخصیص اعتبارات برای شهرهای میانی می تواند بسیاری از مشکلات شهرهای میانی را حل کند، زمین های مشاعی از طریق گواهی ثبتی و محضری اجازه ی صدور پروانه داشته باشند. مساعدت وزارت کشور در تهیه ی ماشین آلات مورد نیاز برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر می تواند بسیاری از مشکلات شهرداری های شهرهای میانی را رفع کند.
رئیس شورای اسلامی بمپور: مشکلات ناشی از سیل سال ۸۶ هنوز گریبانگیر مردم شهر است. بمپور به عنوان محوطه ی باستانی شرق کشور مطرح است باید به مشکلات آن بیشتر رسیدگی شود. بسیاری از هنرمندان بنام سیستان و بلوچستان همچون استاد اسپندار ساکن بمپور هستند، باید در خصوص توجه به ساخت مرکز فرهنگی در شهر مساعدت ویژه صورت پذیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر بزمان: شهرداری های شهرهای کوچک حتی توان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل را هم ندارند، بزمان در صورت توجه مسئولین خصوصاً استاندار محترم می تواند به عنوان قطب گردشگری مرکز بلوچستان قرار گیرد. بافت تاریخی شهر و آثار باستانی از مزیتهای منحصر به فرد بزمان هستند.
رئیس شورای اسلامی اسپکه: اسپکه فاقد هرگونه امکانات زیربنایی و توسعه ی شهری است. سربند حفاظتی شمال شهر که جهت جلوگیری از خطر وقوع سیل در نظر گرفته شده است باید با کمک استانداری و مسئولین آماده شود.
مهندس خندان دل: مردم استان به شرافت، عزت نفس، بلندی طبع و شهامت زبانزد هستند. بسیاری از مشکلات مطرح شده برای مجموعه ی وزارت کشور و استانداری قابل لمس و مشاهده است. تلاش می کنیم زمینه ی آسیب شناسی مسائل و مشکلات مطرح شده فراهم شود تا تمهیدات لازم جهت حل مسائل بوجود آید .
در جلسه ی شورای فنی استان بسیاری از مسائل و مشکلات شهرها مورد بررسی قرار گرفت.
بسیاری از مشکلات، ناشی از خشکسالی های دهه ی اخیر است که باید در مورد آن هم مسئولین ورود پیدا کنند.
پروژه های بزرگ راه آهن و گازرسانی خیز بلند رو به توسعه برای استان هستند. توجه بیشتر به شوراها در دولت تدبیر و امید در دستور کار است. لایحه ی تقویت شوراهای اسلامی شهر تهیه شده است تا بدینوسیله شوراها تنها شورای ناظر بر شهرداری نباشند بلکه شورای ناظر برکلیه ی مسائل شهر باشند.
دکتر باقر کرد معاون عمرانی استانداری: حوزه ی معاونت عمرانی استاندار بازدید از کلیه ی شهرستانها و شهرهای استان را در دستور کار قرار داده است تا از نزدیک با مشکلات و کاستی ها آشنا شده و برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات را بهتر انجام دهد.
مشکلات زیاد شهرهای استان در زمینه ی امور توسعه ای و زیربنایی ضرورت توجه وزارت کشور و دیگر وزارتخانه ها و مجموعه ی دولت را به استان بیش ازبیش نمایان می کند. امیدواریم با مساعدت سازمان شهرداری ها و دهیهاریهای کشوردر بحث تخصیص اعتبارات گامهای ارزشمندی را برداریم.