- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

برای شهرداری اهمیت دارد که سرمایه گذاری در شهر ادامه یابد

سرویس خبر : اداره ی روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری کرمان

دومین نشست فوق العاده شورای اسلامی شهر کرمان که به پاسخگویی شهردار کرمان اختصاص داشت با حضور رییس شورا،اعضای شورا و خبرنگاران برگزار شد.
شهردار کرمان در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان در ادامه اظهارات آقای گیلانی مبنی بر اهمیت شفاف سازی در فرمایشات رهبری بیان داشت:فرمایشات رهبری در همه حال نصب العین مدیران خواهد بود و امیدواریم این فرمایشات نصب العین همگان نیزباشد.
مهندس سیف الهی افزود: همانطور که مردم در خصوص برخیپروژه ها از اعضای شورا سئوال می کنند ، از ما نیز در مورد اقدامات شورا و اعضای شورا سئوال می نمایند.
در شورای سوم درهر سال بیش از سه برابر بودجه شهرداری در شهر سرمایه گذاری انجام شده است
شهردار کرمان با بیان اینکه در دوره شورای سوم و ۶ سال مدیریت قبلی شهرداری در حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی برای شهر تعریف شده است اظهار داشت: این یک حرکت بسیار خوبی در جذب سرمایه گذار بود که در شهرداری و شورا اتفاق افتاد چرا که سیاستگذاری شورا مبنی بر جذب سرمایه گذار بود به همین دلیل در شورای سوم در هر سال به میزان ۳ برابر بودجه شهرداری سرمایه گذاری و مشارکت در شهر اتفاق افتاده است .
شهردار افزود: این اقدام آنچنان با اهمیت بود که شهرداری کرمان در یک سال مقام سوم کشور در جذب سرمایه گذار را به خود اختصاص داد.
مقایسه شرایط پروژه های مشارکتی با پروژه های معمولی سرمایه گذاری صحیح نیست
مهندسسیف الهی به ارائه سوابق و مستندات پروژه سیتی سنتر در جلسه قبل اشاره کرد و گفت: در خصوص ارسال نقشه ها این قبیل پروژه های مشارکتی از جمله سیتی سنتر و پروژه صاروج پارس به نظام مهندسی معمولاً روال اینگونه است که مشاور و مهندسین مربوطه مسئولیت طراحی اینگونه پروژه های مشارکتی را بر عهده می گیرند و مسئولیت نظارت نیز حسب مجوز شورا بر عهده دفتر طراحی و نظارت شهرداریمی باشد و به طور کل مقایسه آنها با پروژه هایی از جمله اباصالح المهدی(عج) و الماس جنوب شرق که سرمایه گذاری صرف می باشد صحیح نمی باشد.
وی افزود: پروانه پروژه سیتی سنتر نیز در تیرماه امسال صادر شده است و قابل ارائه به شورا است.
شهردار کرمان در پاسخ به مطلبی از سوی آقای گیلانی مبنی اینکه حگفت: شهرداری مجموعه گسترده ای متشکل از ۳۰۰۰ نیرو است و مدیریت آن کار آسانی نیست البته بنده به عنوان شهردار پاسخگوی همه موارد آن خواهم بود.
مهندس سیف الهی به تفاوت پروژه های مشارکتی با پروژه های سرمایه گذاری صرف اشاره کرد و گفت: در پروژه های مشارکتی از جمله سیتی سنتر جدول آورده های شهرداری با شفافیت ارائه شده است.
اولویت اول شهرداری در اجرای پروژه های مشارکتی احداث پارکینگ طبقاتی است
وی میزان سرمایه گذاری مشارکت کننده را بیش از ۷ میلیارد تومان و استفاده شهرداری از این پروژه را بیش از ۱۶ میلیارد و هشتصد میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در این پروژه سرمایه گذار به ازای هر متر مربع ۶۵۰ هزار تومان بایستی، پارکینگ تحویل شهرداری نماید.
شهردار کرمان افزود این پروژه دارای فضاهای عمومی، مشاع و تجاری است و بایستی شهرداری جهت احداث پارکینگ طبقاتی در جنب آن به سرمایه گذار زمین واگذار نماید.
وی با اشاره به اینکه مشابه این پروژه در مناطق دیگر شهر نیز اجرا شده است، اولویت اول شهرداری در اجرای اینگونه پروژه های مشارکتی را تحویل پارکینگ طبقاتی برای استفاده عموم عنوان نمود.
مهندس سیف الهی با ارائه نامه شهرداری به شورا به بیان هزینه در نظر گرفته شده برای هر پارکینگ پرداخت و گفت : در احداث این پارکینگ به نصب و تأمین جزئیاتی از جمله سیستم اطفا حریق ، سیستم هواکش، نصب دوربین و مانیتورینگ و سیستم های روشنایی توجه کامل شده است و این موارد جز وظایف سرمایه گذار عنوان گردیده است.
وی ادامه داد: در این پروژه آورده شهرداری تقسیم به هزینه احداث هر پارکینگ می شود و سرمایه گذار بایستی به مقدار آن پارکینگ طبقاتی تحویل شهرداری نماید.
تمام پروژه های مشارکتی شهرداری با مجوز شوراست
در ادامه رییس شورای شهر کرمان در پاسخ به مطلب آقای گیلانی که گفت پروژه سیتی سنتر هیچ مجوزی برای ادامه کار نداشته ، تصریح کرد: این پروژه و تمام پروژه های مشارکتی شهرداری با مجوز شورای اسلامی شهر کرمان در حال اجرا است.
در ادامه شهردارکرمان،به بیان مطالبی در مورد پروژه مشارکتیپارکینگ فتحعلیشاهی پرداخت و گفت :هر فعلی باید در ظرف زمانی و مکانی خودش بررسی شود این کاملاً واضح استکه قیمت منطقه ای قبل و بعد از اجرای پروژه ها تفاوت دارد و این صحیح نیست که بگوییم الان فلان ملک چه قیمتی دارد چرا که این قیمت فعلی تحت تأثیر همان ساخت و سازها رشد یافته است.
مهندس سیف الهی توضیح داد: بخشی از زمین پروژه سیتی سنتر وکیل وقفی است که خود سرمایه گذار با اوقاف قرارداد بسته است و بخشی از زمین نیز جز منابع دولتی بوده که استانداری آن را به منظور آزاد سازی جلوی مسیر هتل وکیل در اختیار سرمایه گذار گذاشته است و بخشی از آن نیز هم متعلق به پاسگاه بوده و سرمایه گذار موظف به احداث پاسگاهی دیگر شده است.
پروژه پارکینگ فتحعلیشاهی اولین پروژه سرمایه گذاری- مشارکتی شهر کرمان
شهردار در خصوص پارکینگ فتحعلیشاهی نیز گفت: در گذشته محل فعلی پارکینگ فتحعلیشاهی زمین مسطحی بود که ظرفیت پارک ۱۲۶ خودرو در آن وجود داشت.
مهندس سیف الهی با بیان اینکه این پروژه اولین پروژه سرمایه گذاری مشارکتی شهر کرمان محسوب می شود اظهار داشت: با توجه به اینکه رییس و نایب رییس شواری سوم دو عضو ثابت در کمیته سرمایه گذاری شهرداری بودند پس از ساعتها بررسی ، جمع بندی و مذاکره با سرمایه گذار و درج آگهی فراخوان در روزنامه ، شورا مجوز عقد قرارداد را صادر نمودو در نهایت با احداث این پروژه ۶۵۰ پارکینگ طبقاتیو یک مجموعه تجاری در محل احداث گردید.
وی با اشاره به اینکه در این پروژه هم سرمایه گذار بخشی از زمین های کناری را خریداری نمود و به مجموعه اضافه کرد ، گفت : در مورد پروژه های مشارکتی سرمایه گذاری بایستی اصول و چارچوبی را بپذیریم چرا که این پروژه ها پس از ساعتها بحث و بررسی از شورا مجوز گرفته است و بعد از اینکه فرمانداری مصوبه شورا را تأیید کرده ، شهرداری به اجرای آن ملزم است.
اجرای پروژه های بزرگ مشارکتی رونق شهر را در پی دارد
شهردار کرمان با اشاره به اینکه جذب سرمایه های کلان برای سرمایه گذاری در شهر جزو پیگیری های ممتد شهرداری و شورای شهر بوده است گفت : به جای اجرای برخی پروژه ها من جمله پروژه صاروج پارس می شد که این زمین قطعه قطعه و به افراد مختلف واگذار شود اما این اقدامدر رونق آن محل و تحول اساسی آن منطقه هیچ اثری نداشت.
وی تصریح کرد: اجرای برخی از این پروژه ها و انجام عملیات آن عامل رونق برخی از این مناطق بوده است.
شهردار کرمان گفت: از آنجا که جذب سرمایه گذار بسیار حساس می باشد بایستی از طرق مختلف در جذب و نگهداری آن تلاش کرد و نمی توان بعد از اجرای یک پروژه به سرمایه گذار گفت که قیمت ها در منطقه تغییر کرده چون قبل از اجرا اصلاً چنین نبوده چرا که در این صورت سرمایه گذار نمی تواند به مجموعه اعتماد نماید.
مهندس سیف الهی با اشاره به اینکه در مباحث سرمایه گذاری پروانه آن قرارداد در منطقه مربوطه صادر می شود، در خصوص بحث عوارض بیمه نیز گفت: بحث عوارض بیمه در مقاطع زمانی مختلف دستورالعمل های متفاوتی داشته و شهرداری دقیقاً بر اساس شرایط آن زمان عمل کرده است.
در ادامه منصوری دیگر عضو شورا تصریح کرد: شهرداری معمولاً عوارض از شهروندان می گیرد تا در منطقه ای از شهر پارکینگ احداث نماید و اگر هم شهرداری در پروژه های مشارکتی عوارض نگیرد، ایرادی نیست چرا که شهرداری در این پروژه ها تعداد زیادی پارکینگ به عنوان آورده شهرداری خواهد داشت و دیگر بحث دریافت عوارض معنی در مورد آن معنی نخواهد داشت .
در تمام پروژه های مشارکتی شهرداری ابتدا فراخوان از طریق جراید اعلام عمومی می شود
وی ادامه داد: در بحث پروژه های مشارکتی شهرداری اقدام به درج فراخوان در روزنامه می نماید و در تمام پروژه های مشارکتی این موضوع رعایت شده حتی در برخی موارد این فراخوان ۴ تا ۵ مرتبه نیز تکرار شده است.
در ادامه رییس و برخی اعضای شورا به بعضی موضوعات مطرح شده از سوی آقای گیلانی اعتراض کردند و گفتند: برخی از موضوعات که توسط آقای گیلانی عنوان شده به صورت نادرست مطرح می شود و این در حالی است که شهرداری برای تمام اقداماتش مجوز شورا را اخذ نموده است،رییس شورای شهر گفت: در این پروژه ها شهرداری فقط پروانه ساختمان صادر نموده است و هیچگونه سرمایه و منابع مالی شهروندان را در اختیار سرمایه گذار قرار نداده است.

شهردار کرمان در ادامه این نشست در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی آقای گیلانی در خصوص واگذاری مشارکتی بخشی از پارک مادر به سرمایه گذار توضیحداد : پارک مادر بصورت ۳۰ ساله اجاره شهرداری است و این در قالب طرحی از سوی سازمان مراتع و جنگلها به شهرداری واگذار شده است .
وی گفت: این طرح که در زمان آقای مهندس جلال مآب توافقات آن انجام شده و جزئیات آن بصورت کامل در کتابچه ای مشخص شده است نقشه کل پارک مشخص است و کسی نمی تواند در آن دخل و تصرف نماید .
قراردادهای BOT از جمله پرمنفعت ترین قراردادها برای شهرداری است
شهردار کرمان گفت: : این زمین اجاره ۳۰ ساله شهرداری است و طبق آن طرح مشخص شده که در اعیانی مور نظر شهربازی سرپوشیده ای احداث شود و از دوره دوم شورا چندین مرتبه فراخوان برای آن اعلام گردید اما کسی حاضر به مشارکت نبود و در نهایت پس از انجام محاسبات فراوان و پیشنهاد سرمایه گذار این قرارداد بصورت BOT با سرمایه گذار بسته شد.
وی با اشاره به اینکه قراردادهای BOTاز جمله پرمنفعت ترین قراردادها برای شهرداری می باشد تصریح کرد: بر اساس این قرارداد سرمایه گذار ساختمان را می سازد تجهیز می کند و فقط تا مدت معین از آن بهره برداری می نماید و در نهایت همه چیز به شهرداری واگذار می شود.
مهندس سیف الهی در پاسخ به مطلبی از سوی آقای جوانمرد که مطرح نمود آیا بهتر نبود شهرداری به جای قراردادهای مشارکتی در زمین این پروژه ها خود پارکینگ احداث می نمود، اظهار داشت : خیر چرا که در پروژه ای مثل صاروج پارس اصلاً شهرداری مالک زمین نبود و از ۵ هزار متر مربع موقعیت فعلی زمین تنها ۲۰ درصد آن به شهرداری تعلق داشت که صرفاً به دلیل اجرای این پروژه مشارکتی و با حمایت استاندار و سایر مسئولین زمین فعلی برای این پروژه اختصاص یافت.
وی در خصوص پروژه وکیل نیز گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد زمین این پروژه نیز متعلق به شهرداری بود و در خصوص مابقی آن خود مالک و استانداری اقدامات لازم را انجام داده است.
انجام پروژه ها همه حق و حقوق شهرداری رعایت شده است
شهردار کرمان ادامه داد: در آن دوره سیاست شورا مبنی بر انعقاد این نوع قرارداد و تعیین سهم شهرداری در قالب پارکینگ بوده است که در دوره جدید شورا می تواند شیوه دیگری را اتخاذ نماید.
شهردار کرمان تصریح کرد: در انجام این پروژه ها تلاش شده همه حق و حقوق شهرداری رعایت شود و طبق مصوبه شورا عمل گردد.
علاوه بر اینکه اصل قراردادهای مشارکتی به همراه جزئیات به جهت بررسی به شورا ارسال شده است.
مهندس سیف الهی گفت: در اجرای این قراردادها مجوز تمام جزئیات از جمله حق الزحمه نظارت پروژه و بسیاری موارد دیگر از شورا دریافت شده است .شهردار کرمان به موضوع مطرح شده در خصوص نظارت پروژه ها اشاره کرد و ادامه داد : قانون نظام مهندسی نیز دستگاههای دولتی و حتی شهرداری ها را در خصوص بحث نظارت مستثنی کرده است.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه ما در کشور قانون ویژه ای در خصوص بحث سرمایه گذاری و پروژه های مشارکتی نداریم ، ملاک عمل شهرداری در مباحث مشارکتی آئین نامه و دستورالعملی است که ۵/۲ سال پیش از سوی وزارت کشور برای شهرداری های کلان شهرها ارسال شده و در آن نحوه مشارکت را مشخص کرده است ،علاوه بر اینکه در آن اجرای پروژه های مشارکتی با مجوز شورا کاملاً قانونی اعلام شده است.
شورای سوم شورایی فعال در جذب سرمایه گذار
در ادامه رییس شورا در اعتراض به صحبت های آقای گیلانی در خصوص تصمیمات شورای سوم اظهار داشت: واقعاً شورای سوم در خصوص مباحث سرمایه گذاری بسیار فعال بوده و متأسفانه شورای چهارم در حالی که یک سال و چند ماه از فعالیت آن می گذرد هیچگونه اقدامی در این خصوص انجام نداده و نباید اقدامات شورای سوم را زیر سئوال برد .
همچنین رییس شورا با توجه به سئوال آقای گیلانی در خصوص لزوم حسابرسی در شهرداری دستور داد تمام پرونده های حسابرسی شده شهرداری تا سال ۹۰ را به صحن علنی شورا آوردند.
مهندس سیف الهی در ادامه این نشست همچنین به تشریح وضعیت پروژه های kcc پرداخت و گفت: قراردادهای اولیه این شرکت در سال ۷۷ توسط آقایان نگارستانی مدیر کل شهر و روستای وقت و آقای جهانگرد امضا شده بود.
وی گفت: بنده به آقایان نگارستانی و صابری بدلیل اینکه اولینپروژه های مشارکتی شهرداری را در آن سالها کلید زدند درود می فرستم .
مهندس سیف الهی با ارائه تمامی اسناد و مدارک این پروژه اظهار داشت : این قرارداد دو برگی ،قرارداد ساخت و مشارکت با آقای جهانگرد در پروژه میدان کوثر بوده است.
شهردار کرمان افزود: قرارداد اولیه این پروژه قبل از تشکیل شورا ها بوده است که این قرارداد پایه قرارداد سام اکسون می باشد.
وی گفت: شرکت سام اکسون بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی در زمان شهرداری آقای جلال مآب زمینش را با مسکن و شهرسازی توافق کرده و قطعه زمینی معوض به آن شرکت داده شد در آن موقع توافق نامه ای بین شهرداری منطقه ۲ و شرکت برج هزار بسته شده است و بر اساس آن شهرداری موافقت کرده که روی زمینهای برج هزار پروانه صادر کند . بعد در دوره شهرداری بنده اصلاحیه ای روی این توافق نامه انجام می شود و در آن موقع برج هزار به شرکت سام اکسون فروخته می شود که همان قرارداد به نام شرکت سام اکسون تبدیل می شود و این تغییر مالکیت در توافق نامه اصلاحی با شهرداریاعمال می شود.
شهردار کرمان به ارائه مستندات و توافقات انجام شده به بیان سوابق مشارکت این شرکت در دوره زمانی قبل از تشکیل شوراها و اصلاحیه های آن بعد از تشکیل شوراها پرداخت و گفت:
بر اساس این توافق نامه ها این شرکت بایستی سهم شهرداری را از ساختمان احداثی وفق قرارداد به شهرداری تحویل دهد.
وی گفت: عملیات این شرکت در مرحله اسکلت سازی است و این شرکت یک ماه دیگر فرصت دارد تا در خصوص وضعیتش تعیین تکلیف نماید ، علاوه بر اینکه بایستی جریمه های مربوطه را پرداخت نمایدو همه این موارد طی نامه هایی به شورا و این شرکت اعلام گردیده است.
برای شهرداری اهمیت دارد که سرمایه گذاری در شهر ادامه یابد
شهردار کرمان در ادامه به بحث سرمایه گذاری گروه اباصالح المهدی(عج) پرداخت و گفت : ما این گروه را به عنوان یک سرمایه گذار موفق در شهر می شناسیم و برای ما اهمیت دارد که سرمایه گذاری در شهر ادامه یابد، اما بایستی حق و حقوق شهرداری و شهر نیز رعایت گردد.
مهندس سیف الهی با اشاره به اینکه سرمایه گذار همانند فردی است که شیشه بلورین به دستش می باشد و نباید به طرف آن سنگ پرتاب کرد، ادامه داد: من شهردار باشم یا نباشم یا اینکه اعضای شورا باشند یا نباشند اهمیت چندانی ندارد، اما اینکه سرمایه گذاری در شهر ادامه یابد اهمیت دارد، لذا باید زمینه سرمایه گذاری فراهم باشد.
وی متن توافق نامه شهرداری با شرکت اباصالح المهدی(عج) را برای اعضا خواند .
اعلام تخلفات پروژه الماس جنوبشرق از سوی نظام مهندسی و اداره کل راه و شهر سازی
مهندس سیف الهی در خصوص پروژه الماس جنوب شرق افزود: آقای مهندس جلال کمالی از سوی نظام مهندسی نامه ای را دادند و در آن به گزارش مهندسین ناظر که بر انجام تخلفاتی از سوی مالک دلالت داشت اشاره نموده اند.
وی همچنین به ارائه نامه هایی از سوی مهندسین ناظر این پروژه ، نامه های نظام مهندسی به شهرداری و معاونت شهرسازی معماری شهرداری ، نامه های اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری ، معاون استاندار، مدیر کل شهری استانداری، دادسرای عمومی و انقلاب در خصوص لزوم پلمپ و تعطیلی پروژه الماس جنوب شرق به خاطر مغایرتی که در ساخت و ساز این ملک بر اساس پروانه وجود دارد ، پرداخت.
شهردار کرمان ادامه داد: حتی ناظرین این پروژه هم درخواست توقیف عملیات اجرایی کار را داشتند که متأسفانه مالک به تمام اخطارها ونامه نگاریها بی توجه بود و در شرایطی که شهرداری این موارد را به مالک اعلام نموده بود همچنانعملیات ساخت و ساز ادامه داشت .
در نهایت با توجه به نامه رییس شورا و نامه شهردار منطقه به مالک در خصوص توقیف عملیات ، شهرداری منطقه ۲ از دادستان تقاضا می نماید که مجوز ورود به ملک صادر گردد تا شهرداری در خصوص توقیف عملیات اقدام نماید که متأسفانه نیروهای اجرائیات شهرداری با ممانعت افراد در محل پروژه روبرو می شوند و نسبت به ضرب و شتم نیروهای شهرداری اقدام می شود و در پی آن پلیس ۱۱۰ در محل حاضر می شود.
مهندس سیف الهی صورتجلسه پلیس ۱۱۰ را نیز ارائه نمود که با اعتراض آقای گیلانی همراه شد.
در ادامه جلسه تعدادی از اعضای شورا در اعتراض به رفتار ناشایست آقای گیلانی جلسه را ترک نمودند در ادامه بار دیگر نشست شورا با اکثریت اعضاتشکیل و رای بر خاتمه یافتن پرسشهای اعضای شورا از شهردار داده شد همچنین مقرر شد پرونده برخی از پروژه های شهرداری در کمیسیون حقوقی و شهرسازی بررسی شود.