- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

تولیدکنندگان پسماند های پزشکی تا ابتدای آذرماه فرصت دارند قانون مدیریت پسماند را اجرایی کنند

دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان:
شهرداری هیچگاه پسماندهای پزشکی را وارد چرخه تولید کمپوست نمی کند
دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری هیچگاه پسماندهای پزشکی را وارد چرخه تولید کمپوست نکرده و نخواهد کرد، اظهار داشت: تولیدکنندگان پسماند پزشکی تا ابتدای آذرماه فرصت دارند قانون مدیریت پسماند را اجرا کنند.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان، حمیدرضا میریان با بیان این مطلب گفت: شهرداری ارگانی خدماتی است و مبنای اقدامات مربوط به پسماندها به قانون مدیریت پسماند برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه قانون مدیریت پسماند در ۲۰ اردیبهشت ۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی و در ۹ خرداد ۸۳ به تایید شورای نگهبان رسید، افزود: متاسفانه بعد از گذشت ۱۰ سال از تصویب و تایید این قانون کماکان برخی از گروهها با نادیده گرفتن قانون سعی می کنند مسئولیت خودشان را در مدیریت پسماند پزشکی بر مردم شهر اصفهان تحمیل کنند.
دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: طبق ماده ۷ قانون، مدیریت پسماند پزشکی به عهده شهرداریها نیست چرا که سزاوار نیست مردم تبعات عدم مدیریت صحیح پسماند ها را که مربوط به فعالیت تولید کنندگان پسماند پزشکی اعم از مطب ها و آزمایشگاههای تشخیص طبی است ، را تحمل کنند.
میریان خاطرنشان کرد: همانطور که سکنه یک منزل مسکونی پسماند خود را مدیریت می کنند و نسبت به تفکیک زباله از مبدا اقدام می نمایند و شهرداری به عنوان مدیریت اجرایی پسماند عادی در جمع آوری، حمل و دفع آنها اقدام می کند، یک مطب و مرکز پزشکی نیز باید پسماند خود را مدیریت کند و بار آن را بر دوش مردم شهر نیندازد.
وی اظهار داشت: مدیریت پسماند های پزشکی از سوی تولید کنندگان یک قانون است و برای شهرداری بر اساس اقدام اساسی در راستای عدالت در خدمات محسوب می شود.
دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: بر اساس ماده ۴ قانون، ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماند های پزشکی و پسماندهای وابسته مصوب کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست، تولید کنندگان پسماند پزشکی از بیمارستان ها تا مراکز درمانی و مطب ها همگی ملزم به تفکیک، جداسازی، جمع آوری، حمل، بی خطرسازی و دفع اصولی پسماندهای خود هستند.
میریان اضافه کرد: متاسفانه در شرایط فعلی تولیدکنندگان پسماندپزشکی غالبا مسئولیت خودشان را فقط در محدوده مطب و مرکز پزشکی تلقی می کنند این در حالی است که مسئولیت آلوده شده محیط زیست اعم از آلودگی خاک و آب در شرق اصفهان به عهده این تولیدکنندگان است.
وی یادآور شد: البته شهرداری در سال ۸۵ با توجه به عدم وجود فرهنگ مدیریت پسماند پزشکی نزد تولید کنندگان آن و نگرانی از اختلاط پسماند پزشکی و پسماندهای عادی با یکدیگر به طور موقت و ۶ ماهه قبول کرد عملیات جمع آوری و حمل پسماند های پزشکی شهر را بر عهده بگیرد.
دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: متاسفانه بعد از گذشت ۸ سال هنوز شاهد همکاری متولیان مربوطه در این خصوص نیستیم این در حالی است که این اقدام شهرداری برخلاف قانون و صرفا جهت حفظ بهداشت عمومی، بهداشت محوطه های شهری و حفظ سلامت شهر اصفهان بوده است.
میریان افزود: با تلاش های یک سال اخیر با همکاری موثر دستگاههای مربوطه نظیر دفتر امور شهری استانداری اصفهان و اداره کل محیط زیست استان، موضوع برای متولیان مربوطه یادآوری و گوشزد شد.
وی تصریح کرد: طی مصوبات اخیر کارگروه مدیریت پسماند استان، شیوه و فرآیند انتقال وظایف به تولیدکنندگان پسماند پزشکی تعیین
و با توجه به مباحث بسیار مهم مرتبط با بهداشت و سلامت عمومی حتی چهارچوب برخورد با متخلفان نیز مشخص شده است.
دبیرستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای آذرماه تولیدکنندگان پسماندهای پزشکی خود موظف به مدیریت پسماندها هستند، گفت: امیدواریم از ابتدای آذرماه شاهد هیچگونه ارجاع تولید کنندگان پسماندهای پزشکی به مراجع قضایی نباشیم.
میریان خاطرنشان کرد: البته حدود یکسال است که بیمارستان ها با
تمکین به قانون مراحل جمع آوری و حمل پسماندهای خود را به طور کامل به عهده گرفتند.
وی اظهار داشت: بخش دیگری از تولیدکنندگان این گونه پسماندها شامل مطب ها و مراکز درمانی سطح شهر علی رغم علاقه مندی به ایفای نقش خود در این زمینه به دلیل فقدان مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی در یک بلاتکلیفی محض قرار دارند.
دبیرستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: تولیدکنندگان پسماند پزشکی تا ابتدای آذرماه فرصت اجرای قانون را دارند و پس از آن هر تولید کننده پسماند پزشکی فعال در محدوده مناطق ۱۵ گانه شهری که برای تولیدات خود اقدامات لازم را تا مراحل دفع کامل انجام ندهند به مراجع قضایی معرفی می گردند.
میریان با اشاره به اظهارات صورت گرفته در مورد نحوه دفع پسماند پزشکی در شهر اصفهان ادامه داد: افرادی که کمترین اطلاع را از اقدامات شهرداری و قوانین و موفقیت بزرگ این نهاد در زمینه پسماند دارندمی دانند شهرداری هیچگاه پسماندهی پزشکی را وارد چرخه تولید کمپوست نکرده و نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: البته مطابق با ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، پس از تبدیل پسماند پزشکی ویژه به عادی، سازوکار مدیریت آن همانند پسماند عادی صورت خواهد گرفت.
دبیرستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اظهارات غیرتخصصی نشان از بی اطلاعی از ترکیبات بسیار خطرناک موجود در پسماندهای پزشکی دارد، گفت: پسماندهای پزشکی داری ترکیبات عفونی، اجسام تیز و برنده، مواد دارویی خطرناک، مواد ژئوتکسیک، ترکیبات شیمیایی خطرناک، فلزات سنگین و ترکیبات پرتوساز می باشند که هیچ کارشناسی افزوده شدن این ترکیبات به کود کمپوست برای افزایش رشد گیاهان فضای سبز را توجیه نکرده و هر گونه استفاده از این پسماندها حتی پس از بی خطرسازی موجب نابودی فضای سبز و به خطرافتادن شدید سلامت عمومی می گردد.
میریان افزود: در صورت آلوده شدن هر مترمربع از فضای سبز شهری به این گونه از پسماندها هزینه گزافی برای جبران خسارات باید صرف گردد بنابراین کارشناسان شهری اینگونه اظهارات را بیشتر شبیه یک مزاح تلقی می کنند./
اداره ارتباطات رسانه ای
شهرداری اصفهان