بیست و دومین نشست کمیته روابط عمومی‌ کلانشهرهای کشور آغاز به کار کرد
به میزبانی شهرداری کرج

بیست و دومین نشست کمیته روابط عمومی‌ کلانشهرهای کشور آغاز به کار کرد...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

بیست و دومین نشست مدیران روابط عمومی کلانشهرهای کشور با هدف پرداختن به سه محور “بررسی ساختار و وظایف روابط عمومی و ارتقاء آن به ارتباطات”، “بررسی پروژه شبکه ارتباطات شهروندی” و “بررسی راهکارهای تقویت ارتباط با صدا و سیما” هم اکنون آغاز به کار کرد.
این نشست به دبیری آرش ظفری، معاون مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و میزبانی شهرداری کرج و در سالن اجتماعات شهرداری این کلانشهر در حال برگزاری است در این گردهمایی مدیران روابط عمومی های شهرداری های ۱۴ کلانشهر کشور حضور دارند و در خصوص مسائل و موضوعات مطرح شده به ویژه در مورد محورهای پبش بینی شده بحث و گفتگو می کنند.
1405780138IMG_6485
هدف از برگزاری این نشست ها علاوه بر ارتقاء سطح فعالیت روابط عمومی ها به عنوان هسته مرکزی ساختارهای اداری به روز رسانی اطلاعات و دانسته های افراد فعال در این پست کلیدی و حساس است؛ بی شک آنچه زمینه را برای تحول و پویایی سازمانها به ویژه شهرداریها که مهمترین سازمان های خدمات رسان شهری هستند را فراهم می کند، علاوه بر تدوین و اجرای طرح ها و پروژه های عمران شهری، برنامه ریزی برای اجرایی کردن طرح های مردمی می باشد که مسئولیت اجرای آن پس از سازمان ها و معاونتهای مربوط برعهده حوزه روابط عمومی است.
به اشتراک گذاشتن علم و دانش مدیران روابط عمومی که به واسطه حضور در مناطق جغرافیایی مختلف و سر و کار داشتن با فرهنگ و قومیت های متعدد از اقصی نقاط کشور متفاوت است، در بروز رسانی دانش مدیران به منظور تدوین برنامه های جامع از سوی روابط عمومی ها موثر است؛ این همایش تخصصی می تواند راهکاری مناسب برای تحول و پویایی سازمان باشد.
گفتنی است، بیست و یکمین نشست تخصصی روابط عمومی های کلانشهر های کشور با محور دو دستور جلسه مهم شامل “بررسی ارتقا سطح روابط عمومی‌ها به مرکز ارتباطات و امور بین الملل” و “تشریح شبکه گسترده ارتباطی شهروندی” به میزبانی کلانشهر تهران برگزار شد.
در این نشست کارگاههای “استراتژی های ارتباطی و نحوه ارتباط و تعامل با شهروندان”، “استراتژی رسانه ای” و “آشنایی با محیط بین الملل” و نحوه حضور روابط‌ عمومی کلان شهرها و شهرهای مختلف در محیط های بین المللی و چگونگی برگزاری مسایل تشریفاتی برگزار شد و مدیران روابط‌ عمومی های کلانشهرهای کشور در خصوص برخی از مسایل و مشکلات موجود در محیط کار و راههای مواجهه با آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.
248632543IMG_6429
اکبریان در نشست مدیران روابط عمومی کلانشهرها:
شفافیت روابط عمومی ها اعتماد مردم به حاکمیت را افزایش می دهد
نماینده مردم کرج در خانه ملت، اطلاع رسانی را امکانی برای ورود به ذهن شهروندان و تشویق و ترغیب آنان به همراهی و همکاری با دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها به عنوان یکی از فعال ترین دستگاه های خدمات رسان ذکر کرد.
عزیز اکبریان که در بیست و دومین نشست کمیته ارتباطات و بین الملل کلانشهرهای کشور با حضور مدیرانی از ۱۴ شهر کشور در سالن جلسات ساختمان ستاد مرکزی شهرداری کرج برگزار شد، با بیان این مَطلب، روابط عمومی ها را عامل ترغیب مردم به همراهی با اهداف نظام معرفی کرد.
اکبریان گفت: ضروری است روابط عمومی ها با اطلاع رسانی و آگاه سازی مخاطبان، مردم را نسبت به آبادسازی میهن تشویق و ترغیب نمایند.
این مسئول به عملکرد شایسته مدیریت شهری کرج در اجرای طرح های خرد و کلان اشاره و این پیشرفت را به رغم وضعیت نامطلوب اقتصادی و مشکلات موجود در این عرصه عنوان کرد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، اجرای طرح هایی با اعتبار کمتر یا بیشتر از ۱۰۰ میلیون تا طرح های بزرگی همچون قطار شهری که نیازمند اعتباری بالغ بر چند هزار میلیارد است را از نتایج عملکرد مناسب و جهادی شهرداری کرج ذکر کرد و افزود: تمامی این طرح ها با همراهی و پیگیری شورای اسلامی شهر کرج میسر شده است.
وی در ادامه به بیان بخشی از خصوصیات استان البرز را برای مهمانان که از شهرهای مختلف کشور به ایران کوچک مراجعه کرده بودند، پرداخت و البرز را استانی صنعتی، اقتصادی و گردشگری معرفی کرد که شاخصه های بارز گردشگری آن در شمال ساوجبلاغ و جاده چالوس در شمال کرج آشکار است.
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در قوه قانونگذاری کشور موید صنعتی بودن این استان را وجود بیش از ۳۷۰۰ واحد تولیدی در مجموعه استان دانست و تصریح کرد: وجود فرودگاه امام خمینی (ره) در کنار فرودگاه و منطقه آزاد اقتصادی پیام از فرصت های بزرگ سرمایه گذاری در این استان است که امکان جذب سرمایه گذاران بسیاری را برای این استان فراهم کرده.
اکبریان تصویب استان البرز در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی را در حالی عنوان کرد که این استان سه درصد خاک ایران را شامل شده و در عین حال چهار درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.
به گفته وکیل مردم البرز در پارلمان ملی، عدد ۱٫۲ رشد متوسط جمعیت کشور در این استان ۳٫۴ است که این امر به رغم آسیب هایی که برای استان به همراه دارد، فرصت های نهفته فراوانی را در خود جمع کرده و سبب شده است رهبر معظم انقلاب اسلامی این استان را ایران کوچک لقب دهد؛ ایران کوچکی که از بسیاری از استان ها و شهرهای کشور مهمانانی را در خود حفظ کرده است.
وی به کمبود راه های استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: البرز با دارا بودن تنها دو درصد از جاده های کشور مسیر ترانزیت ۱۳ شهر بوده و ۱۸ درصد از ترافیک کشور را در خود دارد که این امر محدودیت هایی را برای ساکنان این منطقه به همراه داشته است.

اکبریان وجود همکاری شایسته میان نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی را عاملی برای تقویت خواسته های استان و مطالبات مردم دانست و یادآور شد: این همکاری و هماهنگی در عرصه های دیگر شهر و استان از جمله ارتباط و تعامل مثبت و موثر با شورا و شهرداری جلوه گر شده و توانسته است آثار مثبت بسیاری را با خود به همراه آورد.

ترکاشوند در جمع مدیران روابط عمومی کلانشهرهای کشور
روابط عمومی ها با گذر از نگرش سنتی به فصل خودباوری رسیده اند
شهردار کلانشهر کرج اظهار داشت: روابط عمومی ها با گذر از نگرش سنتی و خروج از فضای روزمرگی، به فصل شکوفایی و خودباوری رسیده اند.
علی ترکاشوند که لحظاتی قبل در بیست و دومین نشست کمیته ارتباطات و روابط عمومی کلانشهرهای کشور در سالن شهدای شهرداری سخن می گفت، ضمن عرض خیر مقدم به فعالان حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی شهری که از اقصی نقاط ایران اسلامی به مدت دو روز مهمان ایران کوچک شده اند، سخن را اینگونه آغاز کرد؛ «با درود و سلام به روان پاک همه انبیاء، اولیاء، شهداء، صدیقان و صالحین و درود بی پایان و بیکران به روان پاک و روح پرفتوح حضرت امام (ره) و سلام به محضر رهبر معظم انقلاب و آرزوی توفیقات روزافزون برای همه خدمتگزاران ایران اسلامی.»
وی همچنین خطاب به حضار بیان داشت: همچنین عرض سلام و ادب و خوشامدگویی دارم محضر شما عزیزان و بزرگواران، مدیران محترم روابط عمومی و بین الملل شهرداری کلانشهرهای کشور که با قبول دعوت شهرداری کرج، برای شرکت در بیست و دومین نشست کمیته ارتباطات و روابط عمومی کلانشهرهای کشور مهمان ایران کوچک شده اید و با قدم های با صفای خویش، برای ما مهربانی را به سوغات آورده اید.
کلیددار مرکز استان با تاکید بر اینکه امیدوارم دستاوردهای این نشست ملی در ارتقای جایگاه و ساختار روابط عمومی ها در نظام مدیریت شهری کشور نقش بسزایی داشته باشد، گفت: امید است بتوانید همانطور که اندیشمندان و کارشناسان اهل فن شما را پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دانسته اند، با گام های استوار و استعانت به درگاه حق تعالی و توسل به انبیای الهی و در هم آمیختن روح متعالی تخصص و تعهد، اطلاع رسانی به سبک ایرانی و اسلامی را در معرض نمایش قرار دهید و به جایگاه شایسته خویش دست یابید، ان شاء الله.
دکتر ترکاشوند خاطر نشان کرد: قبل از آغاز سخن اشاره به دو نکته ضروری می نماید؛ اول آنکه بنده به نمایندگی از خانواده مدیریت شهری اهانت نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) را به شدت محکوم می نمایم و از اینکه آزادی بیان در غرب به بهانه ای برای اهانت به آزاده ترین انسان روی کره زمین تبدیل شده، ابراز تاسف می کنم و باور دارم که روزی تبعاتِ این اقدامات شنیع و ضد انسانی دامن رژیم صهیونیستی و دیگر حامیان غربی اهانت به مقدسات دینی مسلمانان را خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: و نکته دوم اینکه امروز ۲۹ بهمن ماه مصادف با قیام تاریخی مردم تبریز در چهلم فاجعه ۱۹ دی قم است. در روز نوزدهم دی سال ۱۳۵۶، قیام مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله اهانت آمیز با امضای مستعار احمدی رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات، توسط عوامل رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد و در چهلم این فاجعه، مردم نقاط مختلف ایران خود را آماده برگزاری مراسم کردند. در شهر تبریز نیز قرار بود مردم در مسجد میرزا آقایوسف مجتهد تجمع کنند که با ورود نیروهای امنیتی و برانگیختن خشم مردم، به تدریج راهپیمایی گسترده‌ای شکل می‌گیرد و عده ای از هم وطنان به درجه رفیع شهادت نایل می آیند.
شهردار کلانشهر کرج اذعان داشت: جا دارد در آغازین روزهای سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر و امام شهداء، برای علو درجات تمام آزادگانی که با تقدیم خون سرخ خویش، تداوم نهضت جهانی امام خمینی (ره) را میسر ساختند، دست به آستان حضرت دوست بلند کنیم و توفیقاتِ روز افزون همه خدمتگزاران صدیق نظام جمهوری اسلامی و همچنین طول عمر با عزت و برکت رهبر معظم انقلاب اسلامی را خواستار شویم.
وی در ادامه با اذعان بر اینکه امروزه روابط عمومی با گذر از دوران سنتی و رسیدن به فصل جدیدی از شکوفایی، وضعیت متفاوت و ایده آلی را پشت سر می گذارد، بیان داشت: اصطلاح روابـط عمومی به مفهوم کنونی نخستین بـار در سال۱۸۹۷ در سالنامه یـک مؤسسه راه آهن آمریکا مطرح شد و فعالیت آن بـه شکل کنونی از زمانی آغاز شد که مؤسسه های اقتصادی و دولتها افکار عمومی را در سرنوشـت خود مؤثر دانسته و دریافتند که فقط از طریق روابط عمومی است که می توان اذهان عمومی را مجذوب کرده و به فعالیت خود رونق بخشند.
به گفته این مقام مسئول، شیوه نـوین روابط عمومی در ایـران نیز با ملی شدن صنعت نفت هـمزمان است، سپـس وزارتخــانه ها و سازمانـهای زیادی به منظور نشر اخـبار و ارائه عملـکرد انجـام شده و ارتباط مردمـی و تسلط بر افکار عمومی و ایجاد ارتباط با رسانه های همگانی نیاز خود را در این زمینه احساس کرده و روابط عمومی را به شکل نخستین آن آغاز کردند.
دکتر ترکاشوند یادآور شد: هم اکنون روابط عمومی بویژه در رشتـه هایی مانند علوم اجتماعی و مدیریـت منابع انسانی، مقام والایی کسب نموده و بـه عنوان یکی از شعب تخصصی علوم اجتماعی در دانشگاهها تدریس می شود. هرچند روابط عمومی پیشینه ای به اندازه کل تاریخ دارد اما ابزارهایی که در این جهت مورد استفاده قرارگرفته شاهد تغییر و تحولاتی عمیق بوده است؛ بخصوص بعد از جنگ جهانی اول تـوجه خاصی به روابط عمومی علمی شد و در سالهای بـعد از جنگ دوم جهانی به این اهمیت افزوده شد.
شهردار مرکز استان عنوان کرد: در سطح شهرداری کلانشهرهای کشور نیز راه اندازی کمیته ارتباطات و روابط عمومی که اکنون بیست و دومین نشستِ آن به میزبانی شهرداری کرج برگزار می شود، اقدامی نو و قابل تحسین به شمار می رود که فرصت بازخوانی نقاط ضعف و قوت در بدنه روابط عمومی ها را مهیا می کند و قطعا از طریق پیگیری ویژه برای تحقق مصوبات این نشست ها، می توان به تبدیل تهدیدها به فرصت ها امیدوارتر بود.
کلیددار شهر کرج بیان داشت: بررسی ساختار روابط عمومی ها و مطالعه ارتقای آن در شهرداری کلانشهرها به مرکز ارتباطات، بررسی مجاری و راهکارهای ایجاد «ارتباطات شهروندی» به منظور تعمیق ارتباطات شهرداریها با مردم و بررسی موانع و راهکارهای حضور شهرداری کلانشهرهای کشور در رسانه ملی به عنوان محورهای سه گانه این نشست از پتانسیل های بالایی برای مطالعه و انجام فعالیت های پژوهشی برخوردار هستند و قطعا مسئولان ارشد کشور نیز باید توجه مثبتی نسبت به رفع دغدغه های شما عزیزان داشته باشند.
به باور وی، یقینا با ارتقای جایگاه روابط عمومی ها به مرکز ارتباطات، بستر لازم برای رشد کمی و کیفی فعالیت های این واحد و برقراری ارتباط بیشتر و بهتر با شهروندان مهیا می شود و با تعریف ماموریت های جدید، فصلی نو از نظام اطلاع رسانی شهری رقم می خورد که ثمره آن چیزی جز اعتلای خدمت رسانی و تقویت مشارکت همگانی نخواهد بود.
همچنین تقویت ارتباطات شهروندی مدیریت شهری به عنوان یکی از نقاط ضعف شهرداریها که در شرایط کنونی رخ نمایی می کند، می تواند مردم را برای اداره کارآمدتر شهرها به صحنه مشارکت بکشاند و زمینه رفع بسیاری از مشکلات و نارسایی های موجود را مهیا کند.
ترکاشوند ادامه داد: در بحث ارتباط شهرداریها با رسانه ملی نیز باید به سمتی حرکت کنیم که ضمن احترام به صدا و سیما برای بیان واقعیت ها و پیگیری مشکلات و مطالبات شهروندان، بتوانیم از ظرفیت های عظیم رسانه ملی برای انتقال عملکردها به جامعه و امیدوارتر کردن مردم بهره مند شویم.
شهردار کلانشهر کرج گفت: در پایان برای تمامی عزیزان و بزرگواران توفیق در خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از درگاه باری تعالی استعانت دارم.
رئیس شورای شهر کرج:
تقویت اطلاع رسانی شهری موجب تداوم حیات فرهنگی کلانشهرها می شود
رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه تقویت اطلاع رسانی شهری موجب تداوم حیات فرهنگی کلانشهرها و استقلال ملی می شود، اظهار داشت: گردهمایی فصلی روابط عمومی کلانشهرهای کشور زمینه ساز رفع مشکلات و برداشتن های گام های رو به جلو در این حوزه می شود.
محمود دادگو در بیست و دومین نشست کمیته روابط عمومی‌ و ارتباطات کلانشهرهای کشور که به میزبانی روابط عمومی شهرداری کرج در حال برگزاری است، عنوان کرد: روابط عمومی ها وظایف و مسئولیت های متعددی بر عهده دارند که در راس آنها تلاش برای اثربخشی بیشتر تصمیمات اتخاذ شده از سازمان و اداره متبوع می باشد که می توان گفت این اقدام به نوعی زمینه ساز اجرای هدفمند برنامه های سازمانی می شود.
رئیس شورا ی اسلامی شهر کرج با اشاره به نیاز سازمانها به بهره برداری از ظرفیتها و پتانسیل های روابط عمومی، اظهار داشت: امروزه سازمانها بیش از گذشته به کارکرد مثبت و اثرگذار روابط عمومی ها نیاز دارند زیرا معتقد به ایجاد و برقراری ارتباطات تاثیرگذار و بلند مدت با ارکان مختلف سازمان و در بخشی وسیع تر با مخاطبین و مراجعین سازمانی که با عنوان شهروند و ارباب رجوع می شناسیم، هستیم.
دادگو با بیان اینکه هر مدیریتی برای دستیابی به اهداف سازمانی، نیاز به ابزارهای خاص دارد، گفت: این ابزارها را تحت عنوان منابع انسانی، تکنولوژی و منابع درآمدی می توان طبقه بندی کرد که در این زمینه هماهنگی بین آیتم ها بسیار حائز اهمیت است و جهت گیری های هدفمند و برنامه های کارآمد روابط عمومی ها در این راستا می تواند نقش بسزایی در ایجاد این هماهنگی ها ایفا کند.
رئیس پارلمان شهری کرج در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نیاز سازمانها در خصوص ایجاد ارتباطات راهبردی به عنوان بخشی از کارکردهای مدیریتی و فرآیند تصمیم سازی افزود: عملکرد روابط عمومی و ایجاد ارتباطات بهینه از سوی این حوزه بر خروجی عملکرد سازمان نقش دارد ضمن آنکه میزان موفقیت سازمان در تحقق اهداف خرد و کلان را تضمین می کند.

چاپ چاپ