به همت دانشگاه شهرداری اهواز برگزار شد: همایش بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان
تاریخ انتشار: 02 مارس 2015 - از سراسر ايران, خواندني هاي برگزيده‌

به همت دانشگاه شهرداری اهواز برگزار شد: همایش بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

به همت مرکز علمی و کاربردی شهرداری اهواز و برای نخستین بار همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان در سالن اجتماعات این مرکز علمی و کاربردی و با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز ضمن خیرمقدم به کارشناسان ،اساتید دانشگاه ، متخصصین ، فعالان اجتماعی و اهالی رسانه گفت: از مهم ترین مقوله‌های مرتبط با ریزگردها که نیاز به بررسی مبرم، فوری و قاطع دارد، پیامدهای روانی و اجتماعی پدیده ریزگردها در خوزستان است، اگرچه راهکارهای حل آن‌ها نیز نیاز به ارائه است.

اسماعیل احمدی فر بیان داشت: به همین منظور امروز در این سمینار، پیامدهای روانی – اجتماعی ریزگردها و راهکارهای حل با حضور دکتر متصدی معاون محیط انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسی ایران و رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن مددکاری ایران ارائه و بررسی می‌شود.گفت: دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز بنا دارد همایش های همانند این برنامه را در سال آینده نیز دنبال کند.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز بیان داشت: ریزگردها به عنوان نمادی از درهم ریختگی اکولوژیکی که برای حیات گیاهی، جانوری و انسانی بسیار خطرناک هستند به شمار می آیند ریزگردها روزنه های ریز در برگ گیاهان و درختان را گرفته و عمل تنفس را مختل می کنند. چرخه زیستی جانوران مثل زاد و ولد و مهاجرت با فراوانی ریزگردها دچار بی نظمی می شود. علاوه بر اثرات مخرب روانی، بر روی انسان بیماری های ریوی و تنفسی را نیز تحمیل می کنند و در مجموع می توان گفت ریزگردها در حوزه های بهداشت و سلامت، اقتصاد، محیط زیست و امور اجتماعی هزینه های بالایی را بر ما وارد می کنند.

احمدی فر یادآورشد: اما این ریزگردها تنها جسم و جان مردم را هدف نگرفته است بلکه از نظر اجتماعی، اقتصادی و روانی نیز زندگی مردم را دستخوش تغییراتی کرده است از جمله آنها به اثرات گرد و خاک بر روح و روان مردم، اثرات اقتصادی بر زندگی مردم و استان، از بین رفتن محصولات کشاورزی که بر اقتصاد کل کشور تاثیرگذار است می توان اشاره کرد.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز ادامه داد: بنابراین تاثیرات ریزگردها و گرد و خاک تنها به مشکلات جسمی ختم نمی شود بلکه نشانه های روحی و روانی هم در انسان به وجود می آورد؛ اضطراب، تغییرات خلقی، بیقراری، افسردگی، سردرد، احساس خستگی و کاهش تمرکز از عوارض روانی تنفس ریزگردها است.

قائم مقام دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اهواز تصریح کرد: گرد و خاک و آلودگی طولانی بر روابط اجتماعی شهروندان هم تاثیر می گذارد. انسان موجودی اجتماعی است که از طریق ارتباط با همنوعان خود نیازهایش را برآورده می کند در حالی که در هوای آلوده به علت کاهش اکسیژن و اختلال در عملکرد مغز، فرد به مرور مهارت های اجتماعی خود را از دست می دهد و دچار مشکل می شود.

درباره وضعیت هورالعظیم به جد در حال پیگیری هستیم و تاکنون ۲۴ آب‌راه برای آن ایجاد کرده‌ایم

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان که در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز برگزار شدگفت: یکی از موارد فراموش‌شده بحث آلایندگی ریزگردها، پیامدهای روانی و اجتماعی آن است. در بسیاری از دستگاه​‌ها و سازمان​ها فعالیت​هایی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی​ها انجام می​دهیم اما اگر به بحث علمی آلودگی برگردیم خواهیم دید که تنها جسم نیست که تحت تاثیر آلودگی قرار می​گیرد بلکه اجتماع نیز تحت تاثیر آلاینده قرار می​گیرد.

دکتر سعید متصدی در سمینار علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان و راهکارهای مقابله با آن، که امروز در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آثار روانی و اجتماعی آلاینده​ها بخش عمده​ای از آثار آلاینده​ها است. آلاینده​ها همچنین آثار هنری، گنجینه​ها و اموال ما را تحت تاثیر قرار می​دهند. قطعا برای حل مشکلات در هر کدام از این موارد، استراتژی​ و برنامه نیز تدوین می​شود، در این میان شاید مساله​ای که بیشتر به آن توجه شده این بوده که دستگاه‌های مسئول برای مقابله با آلاینده​هایی مانند ریزگردها چه کرده​اند؟

وی ادامه داد: اگر به موارد قانونی خودمان برگردیم می‌بینیم که این سوال را باید از همه پرسید و نه تنها از یک دستگاه ناظر. به عبارت دیگر حفاظت از محیط زیست در کل دنیا این نیست که یک نفر ناظر داشته باشد یا یک دستگاه کارهای آن را انجام دهد زیرا این سیستم قدیمی شده و شکست خورده است.

متصدی بیان کرد: نتیجه این که همه ذی​نفعان را در نظر نگیریم و تنها روی چند مورد دست بگذاریم و از آن​ها مسئولیت‌خواهی کنیم این می‌شود که هیچ چیز به نتیجه نرسد؛ ما نیز این راه را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:​ در سال ۱۹۹۲ سران دنیا جمع شدند و فکر کردند که چرا محیط زیست حفظ نمی​شود چرا با وجود این همه قانون باز هم محیط زیست مایویایی خودش را ندارد و زندگی راحتی را نداریم.

وی با اشاره به عملکرد گذشتگاه در قبال محیط زیست، توضیح داد: رودخانه کارون در گذشته ده متر یا بیشتر از اینها عمق داشته است اما اکنون وضعیت آب این رودخانه به گونه​ای است که کسی جرات دست زدن به آن را ندارد. در دریاها نیز به دلیل آلودگی کسی جرات شنا کردن ندارد. چرا این اتفاق افتاده است؟

متصدی عنوان کرد: پاسخ دنیا این است که به سمت فلسفه کنترل زیست محیطی رفته‌اند تا آلودگی را کنترل کرده و محیط زیست را تنها به دست یک گروه بسپارند. اما این گروه یا ارگان چقدر قدرت دارد؟ چقدر تجهیزات و امکانات دارد؟ و وضعیت همین می‌شود که اکنون با آن مواجه​ایم.

وی اظهار کرد: بعد از ۱۹۹۲ دنیا به این نتیجه رسید فلسفه​ای که می‌تواند جوابگو باشد، فلسفه مدیریت زیست محیطی است، نه این‌که آن را کنترل کنیم بلکه باید آن را مدیریت کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مدیریت محیط زیست تابع مشارکت همه ذی​نفعان است، چه کسی که تولید می​کند و چه کسی که اثر آن را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در اصل پنجم قانون اساسی ما آمده که حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است یعنی تنها یک دولت، ​یک دستگاه و یک قوه وظیفه ندارد بلکه همه ما در برابر این مساله وظیفه​مندیم و اگر این را قبول کنیم آن وقت می‌توانیم آینده​ای بهتر داشته باشیم.

متصدی افزود:​ ما از نظر علمی هیچ چیز از دنیا کم نداریم و تنها یک نکته وجود دارد که دنیا مشکل سیستم مدیریت محیط زیست را حل کرده اما ما هنوز بر آن پافشاری داریم. دنیا سیستمش را از کنترل زیست محیطی به مدیریت زیست محیطی تغییر داده ولی ما هنوز بر کنترل زیست محیطی اصرار داریم و هنوز هم مردم ما می‌گویند چرا فلان دستگاه کارش را درست انجام نمی​دهد

وی با بیان این که حفظ محیط زیست وظیفه همه مردم است و تک تک شهروندان در این زمینه مسئولیت دارند، گفت: انجام مسئولیت اجتماعی، نیازمند فراهم آمدن مقدماتی است. وجود اطلاع و آگاهی کامل، از موارد اولیه این مقدمات است. وظیفه دستگاه​ها و ناظران مملکتی در این جا مشخص می​شود؛ ما به عنوان سازمان محیط زیست موظف هستیم اطلاعات شفاف و دقیق در اختیار مردم قرار دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: گام نخست برای وارد کردن مردم در چرخه حفظ محیط زیست این است که در این چرخه اطلاعات دقیق و شفاف به مردم داده شود.

وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی آن است که فرد هم در تصمیم​گیری، هم در کنش اجتماعی و هم در بهره‌برداری از نتیجه، شریک باشد. بدین ترتیب، اگر در تصمیمی که گرفته شده، نظر مردم نیز تامین شود و آن​ها مجاب شوند، از آن حمایت می​کنند و وقتی از تصمیمی حمایت شود، نتیجه می​دهد.

متصدی تصریح کرد: از سال گذشته اطلاعات پایش را بدون هیچ ملاحظه​ای در اختیار مردم قرار داده‌ایم و این اطلاعات کاملا دقیق است. در استان خوزستان ۲۰ ایستگاه داریم که بضاعت ما هستند ولی دقیقا اطلاعات آن​ها را به مردم می​دهیم. در این جهت، درباره گردوغبار نیز هرچه که بضاعتمان بوده است، اطلاعات را به مردم داده‌ایم.

وی افزود: باید تلاش کنیم علاوه بر شفافیت، دقت و قدرت آماری لازم را نیز برای ارائه اطلاعات به مردم داشته باشیم تا بتوانند از آن استفاده کنند. مردم باید به عنوان کمک​دهنده حفاظت محیط زیست وارد شوند و مشارکت واقعی داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات بازدارنده در خصوص آلاینده‌های محیط زیست اظهار کرد: در حوزه وزارت صنایع، چندین شهرک صنعتی آلاینده لغو مجوز شدند و به تعدادی نیز که درخواست مجوز داشتند، مجوز داده نشد. همچنین هیچگونه مجوزی از مهر ماه سال گذشته برای انتقال آب از کارون به هیچ جای کشور داده نشده است.

وی گفت: وضعیت کنونی محیط زیست کشور به این دلیل است که ما محیط زیست را از خودمان نمی​دانیم و همه ما انتظار داریم کسی بیاید و آن را درست کند و تحویل ما بدهد.

متصدی ادامه داد: چرا کارون، این قدر آلوده است؟ برای اینکه خود ما فاضلاب​ها را در آن تخلیه می​کنیم و ما نیز از همان آب استفاده می​کنیم و تبعات اجتماعی این موضوع آثاری روی ما می​گذارد که وحشتناک است.

وی با اشاره به خشک کردن تالاب هورالعظیم در سال‌های گذشته بیان کرد: ما نمی​توانیم منافع ملی را از بین ببریم؛ منطقه نفتی آزادگان شمالی و جنوبی ارزیابی زیست‌محیطی شده و طبق ارزیابی‌ها می​توانسته استخراج و اکتشاف نفت داشته باشد. در ارزیابی اولیه اکتشاف،​ استخراج در داخل آب عنوان شده بود ولی به دلیل سوءمدیریتی که در چند سال گذشته اتفاق افتاد و بنا بر قراردادی که با چینی​ها منعقد شد، چین الزام کرد که آب تالاب را خشک کرده و نفت را استخراج کند و این اتفاق افتاد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: متاسفانه قرارداد بسته شد و هور را خشک کردند و بعد نیز در منطقه اکتشاف انجام شد. مهرماه ۹۲ که من به سازمان آمدم از وزارت نفت توضیح خواستم که به چه حقی این کار انجام شده است؟

وی گفت: درباره وضعیت هورالعظیم به جد در حال پیگیری هستیم و تاکنون ۲۴ آب‌راه برای آن ایجاد کرده‌ایم.

متصدی خاطرنشان کرد: اشکالی که در سیستم​های ما وجود دارد این است که بستر اطلاع​رسانی مردمی را نداریم. صدا و سیما باید به دنبال این باشد که واقعیت​های اجتماعی را در اختیار مردم قرار دهد

وی اظهار کرد: هم​اکنون یکی از مواردی که در بحث مشارکت اجتماعی در این مصوبه قرار دادیم اعطای وام و تسهیلات کم بهره به مردم برای درست کردن منازلشان است و ۲۴ میلیارد تومان دولت برای این کار قرار داده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: امسال برای هورالعظیم و پنج تالاب استان خوزستان بودجه تعیین شده و برای مالچ​پاشی و کاشت گیاهان نیز بودجه اختصاص داده​ایم.

وی گفت: انتظار نداشته باشید که سیستم ما یک آلودگی را یک روزه از بین ببرد. ما چندین سال درگیر آن بوده​ایم اما فعالیت​ها کفایت نمی​کرده است. اکنون کارون را با دریاچه ارومیه لینک کرده​ایم یعنی امروز هر تصمیمی برای ارومیه گرفته می​شود سعی می​شود برای کارون هم گرفته شود.

بحران ریزگردها مختل کننده توسعه اجتماعی خوزستان است

رییس کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسی ایران گفت: اقداماتی که تاکنون برای ریزگردها صورت گرفته آن طور که باید نتوانسته مثمرثمر باشد و گرد و غبار این روزها به نوعی طنز تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا ؛ دکتر امیر عسکری در همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان که در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز برگزار شد اظهار کرد: مردم بهترین کارشناسانی هستند که در منطقه حضور دارند و با مساله ریزگردها کاملا آشنا هستند و نیازی نیست ما بخواهیم آمار و ارقام دروغی به آنها بگویم.

وی ادامه داد: این که خاستگاه گرد و غبار کجاست در حوزه کاری ما نیست بلکه حوزه مهم برای ما این مردمی هستند که تحت تاثیر روانی و اجتماعی این معضل قرار گرفته اند.

عسکری با بیان این که تعریف سلامت در سازمان جهانی بهداشت تنها جنبه جسمی ندارد بلکه شامل همه جنبه های اجتماعی و روانی نیز می شود، افزود: متاسفانه یکی از بدیهای مسایل اجتماعی بر عکس مسایل پزشکی این است که مشکلات روانی و اجتماعی در طولانی مدت بروز می کند و در همان موقع خود را نشان نمی دهد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از جمله مواردی که نشان دهنده سلامت روانی افراد است، می توان به درک افراد از پتانسیلهای خود، توانایی مقابله با استرسها، توانایی کارکردن به صورت مفید و ثمربخش و توانایی مشارکت در جامعه اشاره کرد.

این روانشناس اظهار کرد: بحران ریزگردها در واقع به نوعی موجب اختلال در عملکرد اجتماعی مردم شده است. همچنین وجود ریزگردها موجب به وجود آمدن بحرانهایی در مسایل اقتصادی و مشاغل نیز شده است.

وی توضیح داد: وقتی پدیده ای به نام بحران گرد و غبار ایجاد می شود، برای ما بسیار مهم است که وضعیت شهر قبل از وقوع بحران چگونه بوده است. همچنین بعد از بحران دو نکته بسیار قابل توجه است اول اینکه چقدر جامعه آسیب پذیر است و دوم این که چقدر جامعه ما تاب آور است. جامعه ای می تواند از سلامت روانی برخوردار باشد که در برابر بحرانها مقاوم بوده و خود را با شرایط تطبیق دهد.

عسکری اضافه کرد: بحران ریزگردها در واقع مختل کننده توسعه اجتماعی در خوزستان است و افراد در این حالت میل و رغبت برای شرکت در فعالیتهای اجتماعی را ندارند. به طور کلی هر بحرانی پیامدهای خاص خود را دارد ولی ما باید از دید مثبت به آن نگاه کنیم.

رییس کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسی ایران با بیان این که هنوز پیامدهای روانشناختی ریزگردها به طور کامل مطرح نشده است، گفت: مسایل روانشاختی عواملی هستند که با بروز پی در پی ریزگردها ممکن است بیشتر شود. در هنگام بروز پدیده گرد و غبار فرد احساس خطر دایمی می کند که می تواند استرس را به همراه داشته باشد و این استرس به مرور زمان به لحاظ رشته شغلی و روانشناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ریزگردها استرس مضر برای افراد ایجاد می‌کنند که نه تنها بر جسم بلکه بر روان نیز تاثیر می گذارند. همچنین مشکلات جسمی تنها ناشی از ریزگردها نیستتد بلکه استرس مضر ناشی از ایجاد گرد و غبار موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و در پی آن فرد مستعد بیماری می شود.

وی با بیات این که یکی دیگر از تاثیرات ریزگردها پایین آمدن آستانه تحمل افراد است، خاطرنشان کرد: در روزهای گرد و غبار مشاهده شده است که کلافگی در میان مردم بسیار بیشتر است و همین حساسیت به وضعیت، موجب ایجاد پرخاشگری و عصبانیت می شود.

رییس کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسی ایران با اشاره به این که سرزنش از دیگر پیامدهای گرد و غبار است گفت: فرد در هنگام گرد و غبار با خود مدام این جمله را تکرار می کند که چرا باید این جا باشیم و به خاطر عدم داشتن شرایط اقتصادی به منظور مهاجرت خود و مسئولان را مقصر می دانند.

عسکری ادامه داد: عدم تمرکز دانش آموزان، انزوا، گوشه گیری، ترس، احساس ضعف و ناتوانی از دیگر پیامدهای ناشی از گرد و غبار است. بحران ریزگردها موجب می شود که مردم از خانه های خود بیرون نیایند و در نتیجه نمی توانند در مشارکتهای اجتماعی حضور داشته باشند که همین امر پویایی را از جامعه سلب می کند.

وی تاکید کرد: البته در زمینه خودکشی در زمان گرد و غبار آماری نداریم و نیاز است که پژوهشهایی در این زمینه صورت گیرد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: فرار مغزها و نخبگان و خروج سرمایه ها از استان از دیگر پیامدهای گرد و غبار است. همچنین گرد و غبار این حس را در فرد پدید می آورد که مورد ظلم واقع شده است.

عسکری بیان کرد: یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با بعضی مشکلات روانی ـ اجتماعی، اطلاع رسانی و شفاف سازی است. اگر اطلاع رسانی به صورت دقیق صورت گیرد، موجب کاهش استرس می شود. مسئولان نیز باید در زمان بحران به توزیع رایگان ماسک، شیر، آب میوه ، پذیرش رایگان بیمارها در بیمارستانها و ارائه آموزشهای مناسب برای دانش آموزان بپردازند.

وی افزود: ایجاد یک وب سایت تخصصی که بتواند همه اطلاعات را به صورت کامل در زمینه های پزشکی، اقلیمی، منطقه ای و جامعه شناختی در اختیار مردم قرار دهد، بسیار مفید خواهد بود. همچنین درباره مسائل امنیتی نیز باید تهمیدات لازم اندیشیده شود.

رییس کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسی ایران با بیان این که انطباق و سازگاری با شرایط بسیار حایز اهمیت است، گفت: مردم باید خودشان را آماده کنند و در همین منطقه زندگی کنند و با شرایط سازگار شوند. مسئولان نیز باید امکانات لازم برای انطباق هر چه سریعتر مردم در منطقه فراهم آورند.عضو شورای شهر اهواز گفت: آسیب توجه نکردن به خوزستان، تنها به خوزستان نمی رسد. خوزستان همه چیز دارد و همه کشور درگیر با آن است و اگر به خوزستان برسید، ایران برای همیشه سرافراز خواهد بود.

آیا بحران ریزگرد​ها از جنگ بدتر است؟

جانعلی خورشیدی عضو شورای شهر اهواز نیز در همایش علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردها در خوزستان که در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز برگزار شد اظهار کرد: خوزستان پایتخت دفاع مقدس است، خوزستان مهد دلیران است. خوزستان نقطه استراتژی ایران است اما مصداق این شعر است که می​گوید تا نگرید ابر کی خندد چمن/ تا نگرید طفل کی نوشد لبن، تا نگرید طفلک حلوافروش / دیگ بخشایش نمی​آید به جوش.

وی افزود: جنگ را چه کسی اداره کرد؟ چگونه اداره کردیم؟ آیا بحران ریزگرد​ها از جنگ بدتر است؟ ما می​توانیم با ریزگردها مقابله کنیم. ایران با همه دنیا جنگید و امروز تنها نیاز به عزم است. مسئولان عزیز ما می​خواهیم که اگر ضعفی هست ضعف​ها را پوشش دهید. بس است دیگر.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به مشکلات پدیده ریزگردها و گرد و غبار تصریح کرد: مردم خوزستان فهیم و ایثارگر هستند و هشت سال جنگ را اداره کردند. امروز می​طلبد که برای حل مشکل گرد و غبار، همه مسئولان آستین​ها را بالا بزنند. اگر نخبگان از استان خوزستان بروند چه کسی این استان را اداره می​کند؟

وی گفت: روزی ما گفتیم که سرشاخه​های کارون آب را نبرید. اما کسی گوش نکرد. من خواهش می​کنم تحلیل​ها بهتر شود و مدیران آستین​ها را بالا بزنند.

خورشیدی تصریح کرد: ما همان طور که زیر گلوله باران صدامیان ایستادیم، باز هم در خوزستان می​مانیم و ریزگردها نابود می​شوند و به فضل الهی و با درایتی که در دولتمردان و به فرمان مقام معظم رهبری می​بینیم؛ این مشکل هم برطرف خواهد شد.

۵۸درصد مشکلات این معضل منشاء داخلی دارند

به گزارش ایسنا؛ هوشنگ شیرمردی، دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این سمینار اظهار کرد: همه می دانیم که دو سوم استانهای کشور درگیر معضل گردوغبار هستند و ۵۸ درصد مشکلات این معضل منشاء داخلی دارند.

وی ادامه داد: گفته شده که ۲۰ استان کشور درگیر گردوغبار بوده و ۱۹۰ هزار هکتار نیز منشاء ریزگردها هستند. اگر همه استانها با هم متحد شوند و هر استان متولی بهسازی یک هزار هکتار شود، قطعا می توانیم ۵۸ درصد منشاء داخلی را ریشه کن کنیم.

عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: اگر تنها شیر و ماسک توزیع کنیم که دردی دوا نمی شود. مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان، همه اعلام می کنند به مشکلات خوزستان برسید. لذا ما باید ریشه اصلی را بررسی کنیم.

وی بیان کرد: یکی از راهکارها این است که کارگروهی از همه استانها و سازمانهای متولی تشکیل دهیم تا شاهد نباشیم کسانی بیایند و بگویند عذاب الهی بر خوزستانیها نازل شده است.

گفتنی است پروز پدیده ریزگردها در ماه گذشته زندگی مردم استان خوزستان و بخصوص کلانشهر اهواز را مختل کرد.این پدیده مدارس و ادارات استان را در برخی شهرها در سه روز متوالی تعطیل کرد.

همین موضوع باعث شد تا وزیر بهداشت درمان و علوم پزشکی به عنوان نماینده دولت به استان خوزستان سفر کرده تا علل و عوامل آن را از نزدیک بررسی کند.پس از بررسی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هیات دولت اعتبارات خوبی را برای مبارزه با این پدیده به تصویب رساند

muna
۳:۵۰ AM (5 ho

چاپ چاپ