- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

فرهنگسراها مردم را برای ایفای نقش شهروندی مهیا کنند

معاون فرهنگی قوه قضاییه در آیین گشایش بزرگترین فرهنگسرای شهر کرج که به نام سید شهیدان اهل قلم نامگذاری شده است، تصریح کرد: فرهنگسراها باید بتوانند مردم را برای ادای نقش شهروندی مناسب مهیا کنند.
حجت الاسلام هادی صادقی که در این مراسم سخن می گفت، پیوند فرهنگ و انقلاب را ناگسستنی ارزیابی کرد و بیان داشت: با وقوع انقلاب اسلامی ایران، تمامی اقدامات و فعالیت ها رنگ و بوی فرهنگی پیدا کرد؛ البته مفهوم فرهنگ و خواست ما صرفا به معنای ساخت فضاهای فیزیکی نیست اما احداث فضاهای فرهنگی نمادی از اهمیت و توجه به این حوزه است و سرآغازی بر توسعه فرهنگی است.
وی با تصریح بر اینکه در حوزه فرهنگ و اخلاق شهروندی با آسیب ها و کمبودهایی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: جامعه ما به شدت نیازمند توسعه اخلاق شهروندی است و فرهنگسراها به عنوان یکی از مراکز تولید و عرضه فرهنگ می توانند ارائه دهنده و انعکاس دهنده بخش مهمی از این اخلاق و حقوق شهروندی باشند.
صادقی با تاکید بر اینکه از انجام امور نمایشی و ویترینی در حوزه فرهنگ باید خودداری شود، از مسئولان این فرهنگسرا خواست با ارائه تصویر و آموزه هایی ارزشمند و موثر، شهروندان را برای سبک زندگی اسلامی و ایرانی مهیا کنند.
این مسئول مراکز فرهنگی را بهترین پایگاه برای تعلیم و ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه برشمرد و اضافه کرد: در قالب فراگیری آموزه های سبک زندگی اسلامی، روش های رعایت حقوق شهروندان و انسان ها نسبت به یکدیگر به خوبی برای مردم تبیین شده و مورد وثوق و بهره برداری قرار خواهد گرفت.
به گفته معاون فرهنگی قوه قضاییه، چنانچه شهروندان حقوق و تکالیف خود را نسبت به دیگران بشناسند، از حجم تخلفات و تعرضات به حقوق دیگر شهروندان به میزان قابل ملاحظه ای کاسته خواهد شد و این یکی از بارزترین امکانات و روش های همکاری و همراهی شهرداری ها با قوه قضاییه است.
صادقی با بیان اینکه در این زمینه کم کاری هایی صورت گرفته و مردم به نقش و وظایف شهروندی خود به طور شایسته آگاه نیستند، ادامه داد: رسانه، دانشگاه، حوزه های علمیه، آموزش و پرورش، مساجد و مراکز فرهنگی شهر همچون فرهنگسراها موظف و مقید به آموزش هایی در این خصوص بوده تا بتوانند فرهنگ شهروندی و حقوق شهری را در جامعه نهادینه نمایند.
این مسئول اضافه کرد: شهرداری کرج به عنوان یکی از متولیان ساخت فرهنگسراها در شهر، گام موثری در این زمینه برداشته که امید است بتواند بخشی از دغدغه های حوزه فرهنگ در شهری به بزرگی و گستردگی قومی کرج را ساماندهی کند.