- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

هشدارهای ایمنی آتش نشانی برای چهارشنبه سوری

سرویس خبر : اداره ی روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری کرمان
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ضمن پیام تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)وایام فاطمیه هشدارها وتوصیه هایی جهت شهروندان اعلام کرد.
محمد حسین مومنی با اشاره به فرارسیدن چهارشنبه آخرسال وتمایل کودکان ونوجوانان به آتش بازی واستفاده از مواد محترقه وآتش زا گفت:مواد آتش زا موجود به صورت ترکیبی می باشند وگاهی بدون هیچ گونه محرکی به دلیل واکنش های شیمیایی یا ارتعاشات فعال شده وانفجار در پی خواهند داشت .
وی افزود: باید از تهیه وخرید وفروش این مواد جدأ خوداری کرد واقدامات فرهنگی گسترده به منظور آگاه کردن شهروندان انجام داد زیرا این نوع شادی اصلا در سنت پیشینیان نبوده که شادی آفرینی راتبدیل به وحشت افزایی وپرتاپ ترقه های خطرناک ،انفجارهای مهیب ومزاحمت برای مردم وبیماران همچنین نازیبا کردن محیط زندگی ،دیوارها وتابلوهای شهری نماییم.
مومنی اضافه کرد:با توجه به نگهداری این مواد به صورت پنهانی در کمد وزیرزمین منازل ، خطربروز حادثه را افزایش میدهد چرا که تنها ۲۵۰گرم از این مواد میتواند یک خانه با وسعت ۷۰متر مربع را کاملا ویران نماید.
وی با تاکید براینکه خرید و فروش مواد محترقه براساس قانون جرم محسوب می شود از مراجع قضایی ونیروهای انتظامی خواست با عوامل توزیع وفروش این مواد به طور جدّ برخورد کنندوبااستفاده از رسانه اقدام به اطلاع رسانی این موضوع کنند.
مومنی ضمن تشکر از اقدامات همه ساله صدا وسیما ،رسانه هاوجراید محّلی در این خصوص از شهروندان خواست در صورت مشاهده خرید و فروش مواد محترقه بلافاصله به عوامل انتظامی اطلاع دهند.
وی با اشاره به حوادث مرتبط با چهارشنبه گفت :پرتاب مواد آتش زا به آسمان وافتادن در منازل ،پشت بام ،بالکن یا پنجره های باز وحتی درختان از عوامل ویژه حریق می باشد. وشهروندان می بایست از آتش زدن چوب وبوته و…..درمحیط ساختمان مسکونی ،کوچه هاو معابروقراردادن ظروف قابل اشتعال در آتش خوداری کنند.واز متوقف کردن خودروها در کوچه ها ومعابر تنگ جلوگیری به عمل آورند.
وی با اشاره به اعتقادات مردم در ایام سوگواری دختر نبی اکرم (ص)ودوری از معصئیت به حرمت فاطمه زهرا(س)افزود آسیب رساندن به دیوارها، تابلوها، فضاهای سبز ومحیط زیست و شکستن شاخه درختان آن هم درست قبل از عید نوروز باستانی در شان مردم فهیم وبا تمدن ایران نیست .
وی ابراز امیدواری کرد که انشاءالله در ایام چهارشنبه آخر سال هیچ حادثه ای رخ ندهد وشهروندان در صورت بروز حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کنند و همزمان با دور کردن افراد سالمند، کودکان ، زنان باردار از حریق بلافاصله با ۱۲۵تماس گرفته وآدرس دقیق ونوع حادثه را اطلاع رسانی کنند ودر صورت کوچک بودن حریق با آب وخاموش کنندههای دستی از گسترش آتش جلوگیری کنند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی کرمان با بیان اینکه نیروهای آتش نشانی در این ایام آماده باش کامل هستند افزود بیش از ۱۰۰نفر از آتش نشان ها درتمام نقاط شهر ایمنی مردم در شب چهارشنبه آخرسال را برعهده دارند وارائه خدمات به شهروندان از طریق ایستگاههای هفت گانه صورت میپذیرد.
افزود این سازمان با استفاده از نیروهای عملیاتی در قالب تیم های موتور سوار مجهز به دستگاههای AFT(خاموش کننده پشتی )در کنار نیروهای انتظامی و همچنین استقرار خودروهای سنگین ونیمه سنگین در مکانهای مختلف شهر به ویژه در نقاط حادثه خیز وپرخطر با استفاده از تجهیزات اطفایی سبک وسنگین آماده ای مواجهه با هر گونه حادثه وآتش سوزی احتمالی هستند.