به گزارش ستاد گردشگری شهرداری منطقه 11

ارزشمندترین خانه جهان ؛ میزبان گردشگران نوروزی

تاریخ انتشار: 28 مارس 2015 - اخبار
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

از خانه مجلل دوران قاجاریه در مرکز شهر تهران بازدید کنید
خانه و موزه مقدم که به دلیل معماری بی نظیر و زیبا و اشیای تاریخی گران بهای درون آن از دهه ۵۰ میلادی وقتی که پروفسور پوپ (Pope)، مورخ آمریکایی مقاله ای با عنوان: سیری در هنرهای ایرانی، در مجله “سپید و سیاه” راجع به این خانه منحصربه فرد و اشیاء تاریخی گران بهای درون آن به چاپ رساند؛ به عنوان ارزشمندترین خانه جهان شناخته شد ؛ این روزها در مرکز شهر تهران میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان نوروزی است.
به گزارش ستاد گردشگری شهرداری منطقه ۱۱ ، در راستای ترویج فرهنگ گردشگری ارزان و با هدف آشنایی شهروندان با فرهنگ و هویت ایرانی و نیز غنی سازی اوقات فراغت در ایام نوروز ؛ طرح ویژه گردشگری با عنوان مهمان طهران در محله های مرکزی پایتخت که بخشی از طهران قدیم و بناهای ارزشمند تاریخی در آن قرار گرفته است ؛ در شهرداری منطقه ۱۱ در حال انجام است.
این خانه که متعلق به محسن مقدم ،کوچکترین پسر احتساب الملک؛ شهردار دوره ناصرالدین شاه بوده و اکنون به نام موزه مقدم شناخته می شود ، یکی از مجلل ترین خانه های دوره قاجاریه است و دارای اندرونی و بیرونی بسیار زیبا با کاشی کاری های ارزشمند و طلایی رنگ است که مقدم آن ها را در درون دیوارهای خانه نصب کرده.
به گفته محققان برخی از این کاشی کاری ها در دنیا بی نظیر هستند و علاوه بر تمامی درها و دیوارهای کاشی کاری شده در این عمارت با شکوه ، اتاقی نیز در کنار زیر زمین وجود دارد که با سنگ های ارزشمند و مرجان های زیبا تزیین شده است.
در این موزه که منزل شخصی مقدم بوده ، ناب ترین اشیاء ارزشمند و تاریخی که برخی از آن ها از طرف سفرا یا مهمانان خارجی به او هدیه داده شده و برخی نیز موروثی و یا خریداری شده است ؛در معرض دید عموم قرار گرفته و برخی دیگر، نظیر ظرف های سفالی قرمز چشمه علی به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح باز می گردند.
مقدم منزل خانوادگیش را در سال ۱۳۵۱ وقف دانشگاه تهران کرد واین موزه از مرداد سال ۱۳۸۸ پس از انجام مرمت به روی عموم گشوده شد.
علاقمندان برای بازدید از موزه در ایام نوروز می توانند از ساعت ۹لغایت ۱۷ به نشانی خیابان امام خمینی ، بین شیخ هادی و ولی عصر (عج) مراجعه کنند .

چاپ چاپ