- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

توسعه اخلاق پهلوانی هم راستا با سبک زندگی ایرانی و اسلامی است

علی یوسف زاده در نشست تخصصی با فعالین ورزشی منطقه سه؛
در تقویم رسمی کشورمان ۱۳ مرداد به نام روز «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» ثبت شده است. منطقه سه شهرداری مشهد هم به همین مناسبت سومین نشست با فعالین ورزشی خود را این بار در گود زورخانه شهید احمدی مجموعه ورزشی قدس واقع در محله رسالت برگزار نمود تا فعالان عرصه های مختلف ورزشی با حضور در گود باستانی از نزدیک با این رشته ورزشی دیرینه آشنا شوند.
توسعه اخلاق پهلوانی هم راستا با سبک زندگی ایرانی و اسلامی است
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، علی یوسف زاده که در این نشست حضور یافته بود پیش از هرچیز به فرآیند برگزاری این نشست ها اشاره کرد و گفت: ما در منطقه سه علاوه بر نشست های هفتگی مساجد با شهروندان، چندی است که با برگزاری نشست های تخصصی با رابطین، اصناف و گروه های فعال اجتماعی تلاش داریم تا از نزدیک تر برنامه های جاری و ساری خود در مدیریت شهری را منطبق با رای و نظر شهروندان نماییم.
وی درباره دلایل برگزاری این نشست در گود زورخانه شهید احمدی نیز گفت: تاریخ ایران زمین تاریخ پهلوانی است و آیین آن خردورزی، مردانگی، راستی و مردم‌داری است که با مبانی دینی پیوندی ناگسستنی دارد. از این رو بازخوانی این فرهنگ اصیل موضوعی است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم چراکه ورزش بدون منش پهلوانی بی ارزش است.
وی افزود: ما نیز در منطقه سه در سالهای اخیر موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی را محور تمام برنامه های فرهنگی و اجتماعی قرار داده ایم و امروز نیز با همین هدف و برای بررسی نقش ورزش در سبک زندگی گفتگو خواهیم کرد.

شهردار منطقه سه با انتقاد از نگرش امروزی به ورزش حرفه ای و برهم خوردن الگوهای ایرانی و اسلامی برای این فعالیت مفید اجتماعی گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تاکید بر حرفه‌ای کردن ورزش، ورود الگوهای کاذب منفی به جامعه ورزشی این محیط پاک و مقدس را مورد تاثیر قرار داده و در بسیاری مواقع به جای اینکه ورزش جنبه‌های انسانی را مورد تاثیر قرار دهد، خود مورد تاثیر الگوهای بی‌پایه و ناهنجار قرار می‌گیرد و این ناهنجاری‌ها سبب از بین رفتن اخلاق و روح معنوی حاکم بر ورزش این کشور است.
وی درباره اقدامات اجرایی شهرداری مشهد در حوزه سلامت عمومی از طریق ورزش همگانی نیز تصریح کرد: شهرداری از طریق ساخت زمین های بازی و سالن های ورزشی مناسب خود را مقید به توسعه ورزش همگانی می داند، چراکه سلامت روحی و جسمی شهروندان و در داشتن شهری شاداب و سالم موثر است و سلامت شهری و رفاه اجتماعی خواسته اصلی شهرداری است.
علی یوسف زاده در پایان با یادآوری جانبازی های پهلوانان ایران زمین در هشت ساله دفاع مقدس خاطر نشان کرد: ترویج مرام پهلوانی یکی از راه های رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی است. به عبارتی، توسعه اخلاق و مرام پهلوانی و ترویج آن نه تنها علاجی مناسب برای آسیبهای اجتماعی و مسائل فرهنگی در ورزش است بلکه در افق دید گسترده تر می تواند در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و رساندن اخلاق به درجه والای خود در جامعه موثر باشد.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی شهردار منطقه سه و پرسش و پاسخ های موردی در حوزه ورزش همگانی، دبیر حوزه ورزش باستانی اداره تربیت بدنی مشهد نیز درباره تاریخچه نامگذاری ۱۳مرداد به عنوان «روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» به ارائه توضیحات پرداخت و در نهایت هم گروه باستانی کار شهید احمدی به اجرای ورزش های باستانی و زورخانه ای پرداختند.