هزینه پاکسازی شیراز سالانه به ۱۴۶ میلیارد تومان می‌رسد
شهردار شیراز:

هزینه پاکسازی شیراز سالانه به ۱۴۶ میلیارد تومان می‌رسد...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار شیراز گفت: هزینه نظافت و پاکسازی شهر شیراز سالانه به ۱۴۶ میلیارد تومان می‌رسد.

مهندس علیرضا پاک‌فطرت ظهر امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت شهری با ائمه جماعت شهر شیراز با اشاره به اینکه هزینه‌های شهر از شهروندان تأمین می‌شود، اظهار داشت: دولت پولی بابت اداره کردن شهر به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری شیراز روزانه هزار تن زباله جمع‌آوری می‌کند، افزود: جمع‌آوری هر کیلوگرم زباله صد تومان هزینه دارد که سالانه این رقم به ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد و این در حالی است که نظافت شهر نیز هزینه‌های دیگری به شهرداری شیراز تحمیل می‌کند.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه مساحت شهر شیراز ۲۰۰ هزار متر مربع است که هزینه هر متر پاکسازی آن به طور میانگین ۲ تومان است، خاطرنشان کرد: هزینه پاکسازی شیراز روزانه ۴۰۰ میلیون تومان است و سالانه این رقم به ۱۴۶ میلیارد تومان می‌رسد؛ اما در کشوری مانند ژاپن هزینه‌های جمع‌آوری زباله و نظافت شهر به یک دهم این ارقام می‌رسد.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه شهرداری شیراز در بخش حمل و نقل نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است، تصریح کرد: هزینه جابجایی هر فرد با اتوبوس برای شهرداری شیراز یک هزار و ۲۰۰ تومان است اما از مسافران تنها هزینه بلیت دریافت می‌شود و یا جابه‌جایی هر مسافر با قطار شهری ۵۰۰ یا ۶۰۰ تومان از هر فرد دریافت می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت روحانیت در آگاه کردن مردم، بیان کرد: در چنین شرایطی روحانیون می‌توانند با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه و یادآوری نکات ریز اما ضروری بسیاری از هزینه‌های شهر را کاهش دهند.

شهردار شیراز با بیان اینکه استفاده بیش از حد از فضای مجازی به یک معضل تبدیل شده است، گفت: استفاده از فضای مجازی بیش از حد مورد توجه جامعه قرار گرفته که باید روحانیون نسبت به آثار مخرب آن جامعه را آگاه سازند.

علیرضا پاک‌فطرت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته نسبت به شبیخون فرهنگی توسط دشمنان هشدار دادند، اظهار داشت: افزایش طلاق، اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی از آثار شبیخون فرهنگی است که باید در چنین شرایطی روحانیت با حساسیت بیش از پیش وارد صحنه شوند؛ زیرا هیچ فردی به اندازه روحانیت دلسوز جامعه نیست.

وی روحانیون را مبلغان دینی و ترویج دهنده اخلاق پیامبر (ص) و منش مولای متقیان حضرت علی (ع) دانست و عنوان کرد: امامان جماعت مساجد نباید به سادگی از کنار احادیث و آیات قرآن کریم بگذرند در حالی که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی در بی توجهی به احادیث و آیات قرآن کریم است.

شهردار شیراز با بیان اینکه مصرف‌گرایی از معضلات اجتماعی جامعه امروزی است، بیان کرد: زمانی که فردی قصد خرید کالایی دارد بر گران و خارجی بودن آن تأکید دارد و این بدین معنی است که تعصب نسبت به کشور خود را از دست داده‌ایم.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه باید نسبت به کشور، شهر و محله خود تعصب داشته باشیم، عنوان کرد: در گذشته که جوانان نسبت به محله خود تعصب داشتند با معضلات اجتماعی کمتری روبرو بودیم و جامعه روحانیت در زمان کنونی نیز می‌تواندنسبت به ایجاد این تعصب تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه به فرهنگ کار و تلاش کمتر توجه می‌شود، اظهار داشت: در گذشته اگر جوانی بیکار می‌ماند این بیکاری را برای خود زشت می‌دانست اما امروز بیکاری برای جوانان عیب و عار نیست و این مهم معضلات اجتماعی فراوانی در پی دارد.

شهردار شیراز با بیان اینکه کار به اندازه کافی برای جوانان وجود دارد، گفت: یک فرد افغانی در اوایل مهاجرت به شهر شیراز درآمد روزی پنجاه هزار تومان قانع می شود اما با گذشت چند ماه همین فرد به درآمد کمتر از صد هزار تومان هم قانع نیست و این در حالی است که بسیاری از جوانان ما بیکار و یا در جستجوی کار اداری هستند.

علیرضا پاک‌فطرت ائمه جماعت مساجد را نماینده مردم در هر محل دانست و گفت: روحانیت می‌تواند با آگاه‌سازی مردم کمک شایسته‌ای به مجموعه مدیریت شهری داشته باشد بنابراین می‌توان با برگزاری جلسات بیشتر و با تعامل و همکاری یکدیگر بسیاری از معضلات را کاهش داد.

چاپ چاپ