حسین بروجردی مدیرکل روابط عمومی سازمان توسعه تجارت – یک روابط عمومی سرآمد فراتر از کمیت ها، بر استراتژی کیفی تکیه دارد تا بر محور شناخت علمی از سازمان، عملکرد و اهداف آن و آشنایی با نقاط قوت و ضعف سازمان، و ظایف و اهداف خود را پیش ببرد. بهره مندی از تفکر، استراتژی ارتباطی و برنامه محوری ازجمله مواردی هستند که سرآمدی روابط عمومی را تضمین می کنند. راهبرد بنیادی یک روابط عمومی مدرن و تحلیلگر، ایجاد ساختار تعامل گرا و اثربخش در عرصه ارتباطات به منظور بهره مندی از شبکه های ارتباطی است.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اصطلاح روابط عمومی، ترجمه واژه Public Relation است که تعاریف و معانی گوناگونی برای آن بیان شده است. رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی در جهان میگوید: «روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن سازمانها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای توسعه نیاز دارند، به دست آورند.»
ذات ارتباطی روابط عمومی غیرقابل انکار است و به همین دلیل از زیرشاخه های علم ارتباطات محسوب میشود و مشارکت و تعامل و تفاهم از اجزای ناگسستنی آن است.
اما امروزه روابط عمومی پیش از آنکه دانش باشد مجموعه ای از علم، فن، هنر و خلاقیت است. روابط عمومی پنجره ای است که یک سازمان رو به مخاطبان خویش می گشاید و ضمن تعامل و تفاهم با دیگر سازمانها و مخاطبان، به ایفای کارکردها یا اطلاع رسانی، کسب اطلاعات و ایجاد ارتباط دوسویه می پردازد و با گسترش تفاهم و اعتماد و مشارکت بین سازمان و مخاطبان و کمک به مدیریت سازمان برای همگام شدن با تغییرات محیطی، به پویایی و رشد و توسعه سازمان و تحقق اهداف و آرمان های آن یاری می رساند.
با گسترش تکنولوژی و ایجاد ابزار نوین ارتباطی روابط عمومی ها نیز دستخوش تغییر و تحول شدند. این مسئله ضرورت بهروزشدن و همگامی با ارتباطات جهانی را در این حوزه بیش از پیش آشکار کرده است. گرچه باید توجه داشت که سرآمدی روابط عمومی ها نه در برخورداری از همه ابزارها و تکنولوژی مدرن، بلکه در میزان اثرگذاری در ایفای این نقش، خلاقیت، بهرهوری کیفی و هدفمند از امکانات است.
دراین راستا یک روابط عمومی سرآمد فراتر از کمیت ها، بر استراتژی کیفی تکیه دارد تا بر محور شناخت علمی از سازمان، عملکرد و اهداف آن و آشنایی با نقاط قوت و ضعف سازمان، و ظایف و اهداف خود را پیش ببرد. بهره مندی از تفکر، استراتژی ارتباطی و برنامه محوری ازجمله مواردی هستند که سرآمدی روابط عمومی را تضمین می کنند. راهبرد بنیادی یک روابط عمومی مدرن و تحلیلگر، ایجاد ساختار تعامل گرا و اثربخش در عرصه ارتباطات به منظور بهره مندی از شبکه های ارتباطی است.
کیفیت، فلسفه وجودی یک روابط عمومی را تعیین می کند و به عبارت روشن تر مؤلفه کیفیت، مهمترین معیار تشخیص روابط عمومی فعال و اثربخش از روابط عمومی منفعل و تشریفاتی است بر همین اساس روابط عمومی می کوشد در مرزهای سازمانی و فراسازمانی به ایجاد ارتباط متقابل مردم و مسئولان، اطلاع رسانی به مردم و کسب بازخورد و اطلاعات، آماده سازی افکار عمومی برای اجرای طرح ها و برنامه های سازمان، تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان عام و خاص بپردازد. با این حال روابط عمومی ها همواره با برداشت نادرست برخی از مدیران اجرایی روبرو هستند، متأسفانه برخی نقش روابط عمومی را توجیه گر و توصیف کننده برنامه ها و تصمیمات سازمان می دانند که این امر به انفعال این بخش می انجامد. تنها با تغییر نگرش مدیران است که می توان به یک روابط عمومی فعال و تحلیلگر و اثربخش و برنامه محور دست یافت.
بدیهی است که ایجاد یک روابط عمومی کارآمد و پویا، نیازمند بکارگیری حداکثر توان علمی در تدوین برنامه های دقیق، روش های عملیاتی، منطبق بر امکانات و مقررات و فارغ از هرگونه رؤیاپردازی در یک سازمان است.