شهردار قم مطرح کرد: نمادهای شهری نمایان‌گر فرهنگ ناملموس شهروندان است

شهردار قم مطرح کرد: نمادهای شهری نمایان‌گر فرهنگ ناملموس شهروندان است...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار قم با بیان اینکه نماد شهری جاودانه می‌شود که بیانگر هویت و فرهنگ مردم آن شهر باشد، گفت: در واقع نمادهای شهری فرهنگ ناملموس شهروندان است، پس حساسیت این نمادها زیاد است.

دکتر سید مرتضی سقاییان‌نژاد در آیین اختتامیه جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی که در مرکز همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت، اظهار داشت: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با شکوه بسیار زیادی در حال برگزاری است و شاید بتوان گفت بزرگترین جشنواره بین‌المللی است که به نام حضرت علی بن موسی الرضا(ع) تشکیل شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ۳۱ استان ایران اسلامی، ۷۷ کشور نیز در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شریک بودند.

شهردار قم با اشاره به اینکه شهر قم نیز در این میان تصمیم گرفت که جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی را برگزار کند، گفت: نمادهای شهری باید با شهروند مرتبط باشد، کردارها، باورها، فرهنگ و سبک زندگی مردم شهر باید در این نمادها هویدا باشد.

سقاییان‌نژاد با بیان اینکه بیش از ۷۲ درصد مردم کشور ما شهرنشین هستند و روز به روز این جمعیت در حال افزایش است، تصریح کرد: شهروند و شهرنشین با هم تفاوت‌هایی دارند، شهروند یک شهر نسبت به شهرش تعلق خاطر دارد اما شهرنشین امکان دارد به صورت موقتی ساکن باشد؛ بنابراین شهر نشین نیز با شهر مرتبط است.

دوام و بقای یک نماد شهری به فرهنگ آن شهر برمی‌گردد

وی عنوان کرد: نمادی در یک شهری جاودانه می‌شود که به هویت و فرهنگ مردم شهر برگردد و نمادهای شهری فرهنگ ناملموس شهروندان هستند پس حساسیت آن‌ها زیاد است.

شهردار قم بیان کرد: هویت مردم کشور ما اسلام و سیره نبوی است و به تبع آن در قم نیز به همین صورت است و قم شاخصه‌های بارزی مانند وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران میعادگاه حضرت مهدی (عج) را در خود دارد که باید این مهم در طراحی نمادهای شهری لحاظ شود.

سقاییان‌نژاد با بیان اینکه در قم علما و حوزه‌های علمیه نقش پررنگی در هویت و فرهنگ این شهر دارند، ابراز کرد: علمای شیعه محافظین مرزهای اعتقادی جهان شیعه هستند، پس باید در نمادها جلوه‌گر باشند؛ هم چنین شهر قم در انقلاب اسلامی پیشرو بوده بنابراین فرهنگ ایثار و شهادت نیز در این نمادها جاری باشد.

وی اضافه کرد: جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی در واقع به دنبال خط دهی به معماران و هنرمندان عرصه نمادهای شهری است که این اصول را در طراحی و ساخت نمادهای شهری لحاظ کنند.

۱۳۹۴/۰۶/۰۱
اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم

چاپ چاپ