- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

خانه‌ی سالم، اولین پله برای سازندگی کودکان

سرویس خبر : اداره ی روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری کرمان

بیست‌ودومین نشست از سلسله همایش‌های ارتقای سلامت با عنوان «زندگی سالم» با حضور خانم دکتر «جعفری صدر» دکتری روان‌شناسی کودک و نوجوان با موضوع «کودک و خانواده در دنیای امروز»، در فرهنگ‌سرای جان‌جهان شهرداری کرمان برگزار شد.
در این همایش خانم دکتر جعفری با بیان این‌که پیش‌رفت امکانات در دنیای امروز، شهروندان را دچار سردرگمی و مشکل کرده است، گفت: امروزه پیش‌رفت تکنولوژی باعث کم‌تر شدن تمرکز کودکان و گرایش بیش‌تر آن‌ها به بازی‌های فردی شده و دغدغه‌ی والدین امروز ما را افزایش داده است .
وی افزود: خود ما هستیم که دنیای کودکی فرزندان‌مان را می‌سازیم؛ اولین پله برای سازندگی کودکان، خانه‌ا‌ی سالم است که ستون‌های آن سالم و نقش‌ها در آن مشخص باشد.
دکتر جعفری فرزندپروری را یک هنر و خلاقیت دانست و گفت: فرزندان خود را متناسب با شرایط امروز تربیت کنید و مقایسه با روش تربیت گذشته جایز نیست.
وی گفت: امروزه پرستارهای الکترونیکی، جایگزین والدین شاغل شده است که باعث کم‌تر شدن ارتباط کودکان با هم‌سالان خود می‌شود.
دکتر جعفری تغذیه را یکی از عوامل مهم رشد کودک دانست و بیان کرد: اگر ما اولین پله برای سلامت کودک‌مان یعنی تغذیه را درست برداریم و مطمئن باشیم فرزندمان از لحاظ جسمی سالم است، می‌توانیم قدم‌های بعدی تربیتی را نیز برداریم.
وی افزود: خوردن تنقلاتی مانند چیپس، پفک نوشابه و انواع شکلات‌ها، بچه‌ها را بیش از اندازه پر تحرکت کرده و قدرت تمرکز و حافظه‌ی آن‌ها را پایین می‌آورد که می‌توان خوردنی‌هایی مانند کشمش، سیب‌زمینی آب‌پز و انواع میوه‌های خشک‌شده را جایگزین آن‌ها کرد تا سلامتی جسمی فرزندان به خطر نیفتد.
این متخصص، غذای روح و ذهن کودکان‌ را کتاب دانست و گفت: سخن گفتن فرزندان، فقط با صحبت کردن و کتاب خواندن رشد پیدا کرده و مهارت ارتباطی آن‌ها را افزایش می‌دهد.
جعفری افزود: اگر برای کودکی خوب کتاب خوانده شود، خوب فکر کردن، خوب گوش کردن و خوب حرف زدن را می‌آموزد.
وی ادامه داد: خانواده بر روی دو ستون پدر و مادر بنا شده است، قرار نیست همه بهترین باشیم، باید با همین داشته و امکانات زندگی کنیم و به جای افسوس خوردن برای نداشته‌ها از اکنون خود استفاده کنیم.
جعفری با بیان این‌که کودکان خود را همان‌گونه که هستند باور کنیم، گفت: هیچ‌وقت از کودکان خود نخواهیم شخص دیگری باشند؛ این‌گونه اعتمادبه‌نفس کودک افزایش پیدا کرده و کودک به خود می‌بالد.
وی افزود: در محبت کردن و دوست داشتن کودکان هم نباید افراط و زیاده‌روی کرد؛ بلکه باید محبت را همانند یک حساب پس‌انداز نگه داشته و به‌موقع برای فرزندان خود خرج کنیم.
جعفری ادامه داد: قانون‌گذاری و نظم را باید از خانه و خانواده شروع کرد و باید فرزندان را مسئولیت‌پذیر تربیت کرد تا در آینده بتوانند با مسئولیت‌های بزرگ‌تر مواجه شوند.
وی با بیان این‌که رابطه‌ی پدر و مادر با یک‌دیگر نقش به‌سزایی در تربیت فرزندان دارد، گفت: به خصوص پدر ها اگر رابطه‌ی خوبی با دختران خود داشته باشند، می‌توان مطمئن بود که این دخترها در آینده کشش به مردهای خارج از خانه نخواهند داشت.
جعفری ادامه داد: هم‌چنین هرچه پدرها رابطه‌ی بهتری با پسرهای خود داشته باشند، الگوپذیری آن‌ها از پدر بیش‌تر خواهد شد.
دکتر جعفری‌صدر با بیان این‌که قانون و احترام گذاشتن به قانون را از خانه و خانواده‌ی خود شروع کنیم، گفت: خانواده، در احترام به حقوق دیگران، نگذاشتن زباله در خیابان، صرفه‌جویی و عبور نکردن از چراغ قرمز، الگوی خوبی برای فرزندان است و همیشه قدردانی و شکرگذاری را به فرزندان خود آموزش دهیم.