عملیات اصلاح هندسی تقاطع های شهر اهواز بزودی به اتمام می رسد
سید خلف موسوی شهردار اهواز :

عملیات اصلاح هندسی تقاطع های شهر اهواز بزودی به اتمام می رسد...

تاریخ انتشار: 07 سپتامبر 2015 - از سراسر ايران
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار اهواز در خصوص مهم ترین طرح های اصلاح هندسی شهرداری اهواز که در قالب طرح های ساماندهی که از تابستان سال جاری شروع شده و در اوایل مهرماه به بهره برداری خواهد رسید گفت: اصلاحات هندسی مجموعه اقداماتی است که با استاندارد سازی هندسی معابر، تقاطع ها، میادین و دور برگردان ها منجر به مدیریت و نظم دهی به جریان حرکت وسایل نقلیه، روانسازی ترافیک، کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی عابرین توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک مطالعه و اجرا می گردد.
وی ادامه داد: اصلاح موقعیت و شعاع چرخش دوربرگردان ها، احداث میادین، ایجاد باندهای حرکت گردش به چپ (باند کاهش و افزایش سرعت) و … نمونه ای از این اقدامات است که معمولا در یک بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت اجرا و به بهره برداری می¬رسد.
سید خلف موسوی همچنین از اجرای طرح اصلاح هندسی تقاطع اردیبهشت–توحید و توحید- چمران در منطقه کیانپارس خبر داد و گفت: عملیات اجرای چراغ فرمان تقاطع اردیبهشت- توحید به منظور ساماندهی و جلوگیری از تداخل حرکتی خودروها انجام می شود و پروژه مسیر ویژه گردش به چپ خیابان توحید شرقی بدون تداخل با مسیر مستقیم در تقاطع اردیبهشت گردش نمایند نیز در حال انجام است.
وی افزود: با اجرای اصلاح هندسی تقاطع توحید – چمران و افزایش عرض مسیری که خودروها پشت چراغ قرمز قرار میگیرند، ظرفیت تقاطع افزایش یافته و با جداسازی مسیرهای مستقیم رو و گردش به چپ، جریان ترافیک و تقاطع مذکور منظم گردید و باعث کاهش زمان تخلیه تقاطع می گردد.
شهردار اهوازتصریح کرد: جهت جلوگیری از برخورد خودروها با عوامل نیروی انسانی برای نخستین بار از روبات درپروژه تقاطع پهلوان استفاده می شود که با شارژ نمودن این روبات ها، استفاده از آنها تا ده ساعت امکان پذیر است.عملکرد روبات بدین صورت است که با حرکت دادن چراغ چشمک زن و پرچم ،خطر را به رانندگان هشدار می دهد.
سید خلف موسوی در خصوص اصلاح تقاطع فلکه دوم کیانپارس نیز گفت: این پروژه در دو فاز انجام می گردد که فاز اول آن شامل اصلاح و جدا سازی حرکات چپ گرد است و در فاز دوم نیز هوشمند سازی تقاطع اردیبهشت – توحید (پهلوان) و چمران و ایجاد یک باند چپ¬گرد در آیلند میانی خیابان پهلوان است.
وی اظهار داشت: با توجه به اجرای همزمان جاده اتصالی بلوار صیاد شیرازی به بلوار پدافند پیش بینی می شود حجم قابل توجهی از وسایل نقلیه ای که از بلوار صیاد شیرازی و مناطق لشکر، کوی علوی، بلوار قدس، کمپلو و… به سمت قسمت شرق و شمال شرق اهواز و بلعکس در حرکت هستند، بجای استفاده از تقاطع پهلوان- چمران و پل هفتم، از مسیر صیاد شیرازی-پدافند-پل سوم و در ادامه نسبت به انتخاب مسیرهای بعدی اقدام کنند. بر اساس مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک، حداقل ۲۰ درصد از بار ترافیکی این تقاطع به این مسیر موازی منتقل می شود.
وی همچنین در خصوص اجرای میدان در تقاطع بلوار گلستان و خیابان فروردین و با ذکر این نکته که با اتمام عملیات اجرایی ایستگاه قطار شهری فروردین، عملیات جمع آوری کارگاه و اصلاح هندسی در این محل آغاز شده است گفت: در گذشته این تقاطع دارای یک چراغ سه فاز بوده است اما با توجه به طراحی جدید صورت گرفته، به یک میدان با چراغ دو فازه تبدیل شده است. برنامه ریزی سیستم زمان بندی این تقاطع تقریبا مشابه با میدان فرودگاه است به گونه ای که خودروهایی که از سمت میدان دانشگاه به سمت جنوب در حرکت اند و چراغ فرمان در مسیر تردد آنها سبز می گردد، پس از ورود به میدان و تصمیم برای چپگرد به سمت خیابان فروردین، بلافاصله با چراغ سبز (که در علم مهندسی ترافیک به آن موج سبز می گویند) مواجه خواهند شد.
وی افزود: با اجرای این پروژه تأخیرهای نامنظم این سه راهی بخصوص در ساعات اوج صبح و ظهر در فصل مدارس، به یک تأخیر کوتاه و منظم تبدیل شده و علاوه بر کاهش حوادث وسایل نقلیه ، ایمنی تردد عابرین پیاده نیز بطور کامل فراهم می شود.
شهردار اهواز از دیگر مزیت های این طرح را اجرای دوربرگردان در دو طرف میدان مذکور برشمردکه باعث کاهش وسایل چرخشی دور میدان (بخصوص جهت دسترسی به درب علوم پزشکی دانشگاه چمران و بلوار ولیعصر(عج) خواهد شد.
وی گفت: عملیات اجرایی این پروژه از مرداد آغاز گردیده و تا کنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و تا ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اجرای میدان در تقاطع بلوار امام(ره) شرقی و بلوار سپهر اظهار داشت: مهمترین هدف اجرای میدان در تقاطع امام(ره)- بلوارسپهر، ایجاد امکان گردش به چپ و دسترسی به پمپ بنزین و گاز مستقر در این محدوده و جلوگیری از انجام تخلف می باشد. در حال حاضر وسایل خروجی از بلوار معلم جهت ورود به خیابان سپهر یا دسترسی به جایگاه ها، می¬بایست مسیری در حدود ۱ کیلومتر را طی نموده و به مقصد خود دسترسی پیدا کنند اما با اجرای این میدان و دوربرگردان های طرفین آن، مسافت طی شده کاهش یافته و سرعت تردد در طول مسیر کنترل می گردد.
همچنین دوربردگردان حد فاصل پل شهید هاشمی و میدان در حال احداث که حوادث منجر به جرح و فوت متعددی نیز طی ۵ سال اخیر در آن بوقوع پیوسته مسدود خواهد شد.
وی در خصوص اجرای میدان در خیابان ورودی بازارچه فاز ۳ کوی ملت (بلوار اهوازیان)نیز گفت:در محل تقاطع بلوار شهید اهوازیان با خیابان جنب بازارچه فاز ۳ کوی ملت، بدلیل هندسی نامناسب، عدم تأمین روشنایی، ورود و خروج نامنظم و عدم رعایت شعاع های گردشی استاندارد، ایمنی تردد نسبتا پایین است که به منظور رفع این معضل، احداث یک میدان در این محل در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز و با رفع مشکلات ناشی از تأسیسات زیرزمینی این محدوده، طی ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و این پروژه با هدف اتصال مناطق فاز یک، دو و سه به فاز ۴ کوی ملت به انجام رسیده است.
سید خلف موسوی ادامه داد: به منظور حفظ ایمنی تردد و جلوگیری از کاهش سرعت در محدوده پل هفتم(علی ابن مهزیار)، لوپ دسترسی از ساحلی شرقی به پل و نیز رمپ خروجی از خیابان نهج البلاغه به ساحل شرقی در حال اصلاح می باشد. این اصلاحات شامل استاندارد سازی شعاع چرخش و اجرای شیب عرضی مناسب جهت جلوگیری از انحراف وسایل نقلیه از مسیر تردد خود و نیز ایجاد جان پناه جهت ورود به لوپ می باشد. قبل از اجرای این پروژه قسمت رفت و برگشت رمپ و لوپ پل در تداخل با یکدیگر قرار داشته که با اجرای این طرح جداسازی رمپ خروجی و لوپ ورودی بطور کامل به انجام رسیده و تصادفات رو در رو به صفر کاهش پیدا می کند.

چاپ چاپ