با حضور مسئولان شهری؛

تکلیف اصفهان ۱۴۰۰ روشن می شود

تاریخ انتشار: 16 سپتامبر 2015 - از سراسر ايران
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

جلسه بررسی و تصویب سند اصفهان ۱۴۰۰ با حضور مسئولان شهری اصفهان برگزار شد.

شهردار اصفهان گفت: سند ۱۴۰۰ اصفهان مبنای برنامه ریزی های شهری برای اصفهان است، پیش از این برای اصفهان ۸۰، ۸۵، ۹۰ و ۹۵ سندهایی برنامه ریزی تهیه و تدوین شده بود و اکنون نیز برای اصفهان ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است که چشم انداز آن تحقق یک شهر ایرانی و اسلامی است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، دکتر مهدی جمالی ن‍ژاد در جلسه بررسی و تصویب سند اصفهان ۱۴۰۰ با اشاره به اهمیت هم‌افزایی و همدلی میان برنامه ریزان و مجریان طرح‌ها اظهار داشت: متأسفانه یکی از مسائل و مشکلات موجود در برنامه‌ریزی رفتن به سراغ معلول بجای پرداختن به علتهاست.

وی با بیان اینکه در سند آمایش شهری، یکی از مهم‌ترین مسائل اصفهان مهاجرت افراد غیربومی به شهر است، ادامه داد: در آمارنامه‌های ارائه شده از سوی استانداری اصفهان یکی از مشکلات این شهر، مهاجرت از داخل و خارج استان به این شهر بوده که در بسیاری موارد مهاجرت از سایر شهرهای استان صورت گرفته است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به این افزایش مهاجرت حتی اگر رینگ چهارم حمل‌ونقل نیز ساخته شود، ما دچار مشکلات بسیاری از جمله مسائل ترافیکی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فریدون شهر یکی از شهرهایی بوده که مهاجرین بسیاری به اصفهان دارد افزود: طبق آمارهای بررسی‌شده، فریدون‌شهری‌های ساکن اصفهان به‌مراتب بیشتر از ساکنان فریدون‌شهر هستند که البته از شهرهای دیگری چون فریدن، سمیرم، اردستان و شرق اصفهان نیز مهاجرت‌ها به داخل شهر اصفهان در حال افزایش است.

ضرورت سرمایه‌گذاری در شهرهای دیگر استان

جمالی نژاد به اهمیت برنامه‌ریزی منطقه‌ای و استانی اشاره کرد و گفت:‌ در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد باید با تعامل استانداری، ریشه های مهاجرت به اصفهان سنجیده شود و با توجه به این موضوع تعدادی از سرمایه گذاری هایی که قرار بوده در اصفهان صورت گیرد به دیگر شهرهای استان منتقل شود.

وی بیان داشت: اگر این کار مشترک و زیرساختی در شهرستان ها صورت گیرد، شهروندان این شهر ها حس تعلقی بیشتری نسبت به شهرستان خود پیدا کرده و این موضوع سبب کاهش مهاجرت به اصفهان می شود.

مهمترین مسئله در شهر توجه به محتوا و مخاطب است

از جمله موضوعاتی که در جلسه بررسی و تصویب سند اصفهان ۱۴۰۰ توسط رئیس شورای شهر اصفهان مطرح شد توجه به موضوعاتی چون سبک زندگی مردم، اهمیت تعبیه جایگاه بخش خصوصی در برنامه ها و اینکه باید محوریت برنامه ریزی محلات باشند بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با بیان اینکه برنامه‌ریزی های انجام شده در گذشته بیشتر در راستای کالبد و بدنه بوده اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله در شهر محتوا و مخاطب است و سبک زندگی فعلی مردم به نوعی حاصل شیوه برنامه‌ریزی در گذشته است.

مهندس رضا امینی ادامه داد: از همین رو باید برای برنامه‌ریزی های خود به سبک زندگی ایرانی اسلامی که از رهنمودهای و توصیه های رهبری بوده، توجه کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت توجیه مجریان طرح‌ها در زمینه برنامه های تنظیم شده افزود: هر اندازه هم که این برنامه ها قوی پیش بینی شده باشد اگر مجریان جایگاه و اثر فعالیت خود را ندانند، کار مهمی صورت نمی‌گیرد، از همین رو باید هر مدیری در کنار مدیریت دوره های آموزشی اطلاعات و آمار را ببیند تا به‌ جایگاه خود در اجرای برنامه ها مشرف شود.

اکنون در دوره محله محوری به سر می بریم

امینی با تأکید بر پرهیز از موضوع زدگی گفت: با توجه به اینکه ما در دوره محله محوری حضور داریم، باید همه جایگاه های خود را به خوبی و در حد تعادل حفظ کنیم تا از مردم غافل نشده و آنگونه که آن ها نیاز دارند فعالیت کنیم.

رئیس شورای شهر اصفهان بیان کرد: هر اندازه که شهر توسعه پیدا کند و بتوان گردشگران بسیاری را به سمت شهر جذب نمود اما مردم رضایت کافی از شرایط خود نداشته باشند، کار خاصی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اهمیت تعبیه جایگاه بخش خصوصی در برنامه ها تأکید کرد: اگر جایگاه بخش خصوصی و سهم آن در برنامه های تنظیم شده مشخص نشود، نمی توان آن را به خوبی در افق پیشرو تنظیم کرد.

رونمایی از سند جامع فرهنگی اصفهان در عید غدیر

از دیگر موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد لزوم توجه جهت تنظیم سند ۱۴۰۰ اصفهان به اسناد بالادستی خود بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بسیاری از این برنامه ها با توجه به سند های بالادستی تهیه می شود، ‌اظهار داشت: چندین سند در سال های اخیر ارائه شده که از مهم‌ترین آن ها باید به نقشه جامع فرهنگ در کشور اشاره کرد، از همین رو باید برنامه ها و اولویت ها طبق نقشه جامع فرهنگ تنظیم شود.

مهندس اصغر آذربایجانی با اشاره به ضرورت اولویت بندی بودجه فرهنگ اصفهان بیان داشت: وقتی سرفصل های بودجه تهیه می شود باید مبنای آن، نقشه مهندسی فرهنگی باشد که توسط مقام معظم رهبری ارائه شده است.

وی تاکید کرد: مبنای حرکت ما در فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و رهنمودهای رهبری بوده و از همین رو باید طبق آن عمل نمود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان گفت: اولویت بندی شهری ما نباید غیر از کالبد و فضای شهر باشد و در حوزه فرهنگ نیز با توجه به اهمیت موجود، باید داده ها و اطلاعات برای برنامه‌ریزی دقیق و بسته به نیاز تهیه شود، که با توجه به این موضوع، معاونت فرهنگی شهرداری، سند جامع فرهنگ شهری را تهیه کرده که عید غدیر از آن رونمایی می شود.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که در برنامه‌ریزی سند اصفهان ۱۴۰۰ باید به آن توجه شود، اهمیت برنامه‌ریزی های کارشناسی شده و علمی است که سبب جلوگیری از مشکلات آینده و بازنگری های بعدی می شود.

چاپ چاپ