شهردار قم: مهر، ماه شروع حرکت به سمت نیکی‌هاست
تاریخ انتشار: 21 سپتامبر 2015 - از سراسر ايران

شهردار قم: مهر، ماه شروع حرکت به سمت نیکی‌هاست

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار قم در پیامی به مناسبت آغاز مهرماه و شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها، این ماه را آغازی بر حرکت به سمت نیکی‌ها توصیف کرد.
متن پیام دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد بدین شرح است:
«یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»
خرد و دانش، برترین سرمایه‌ها و محکم‌ترین بنیان‌های فکری و تربیتی بشریت است؛ شالوده‌ای برآمده از اندیشه ناب و لایتغیر فطرت انسانی که آدمی را در زندگی این دنیایی و آن جهانی، رهنمون است و راهبر؛ و امروز در آستانه ماهی خوش‌رنگ و لعاب از سومین فصل زیبای سال هستیم. مهر، ماه شروع حرکت به سمت نیکی‌ها و خوبی‌هاست و چه نیک‌اندیشی و نیک‌کرداری، بالاتر از آنکه حضرت رسول(ص) درباره‌اش فرمود « اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است، خیر دنیا و آخرت در پرتو علم به دست می‌آید، و شر دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامن‌گیر انسان می‌شود».
دانش، ثروتی است که نه تنها این دنیا را آباد می‌کند بلکه عاملی برای سعادت اخروی نیز هست؛ آن کس که علم می‌آموزد و عالم می‌شود توجش به نفس خود نیز فزونی می‌یابد و این امر، زمینه‌ساز تربیت نفسانی و اخلاقی او را فراهم می‌کند، باشد تا رستگار شود و نور الهی در او هویدا باشد.
قم از دیرباز تا امروز، شهر علم و دین بوده؛ عش آل محمد(ص) که بر اساس پیش‌بینی اولیای الهی، در آخرالزمان مرجع و ملجأ علم و عالمان خواهد بود، شایسته‌ است در چنین شهری، علاوه بر علم‌الادیان به علم‌الابدان نیز به نحو احسن و کافی پرداخته شود که صد البته تلاش‌ها در همین راستا بوده و هست.
وجود مدارس متعدد و معروف، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های برجسته در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و فنی و مهندسی، گویای پشتوانه قوی علمی در قم است اما لازم است این روند علاوه بر افزایش کیفی، به افزایش کیفی هم منجر شود؛ خیل عظیم دانش‌آموزان و دانشجویانی که برخی از آنها مهمان شهر کریمه اهل بیت(س) هستند نیازمند امکاناتی فراتر از کلاس درس و آنچه مدارس و دانشگاه‌ها توان فراهم آوردنش را دارند بوده و به تعبیری دیگر، باید شهری برایشان ساخت از گوشه گوشه‌اش فرهنگ آموختن و دانش جویی هویدا باشد.
این سپاه عظیم دانش آموزی و دانش جویی علاوه بر این نیاز به خدمات رفاهی و آموزشی نیز دارند؛ راه‌اندازی مراکز فرهنگی و هنری متناسب با فرهنگ مذهبی و شیعی قم از دیگر نیازهایی است که با توجه به این حجم از تعداد مراکز آموزشی باید در اولویت قرار بگیرد و در مجموع، کالای فرهنگی مناسب با نسل تحصیل‌کرده امروز را برایشان فراهم کرد زیرا دانش‌آموز و دانشجویی که در قم تحصیل می‌کند، باید با دیگران در اندیشه و کردار تفاوت داشته باشد و نورانیت فرهنگ تشیع در چارچوب ذهنی او متجلی شود.
مدیریت شهری قم بر آن است که با در نظر داشتن این مهم و توجه به بنیان‌های اصیل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شهر کریمه اهل بیت(س)، تا آنجا که امکان دارد این خدمات را در اختیار معلمان و متعلمان قرار دهد و خاطره‌ای خوش از تحصیل در قم را برایشان به یادگار بگذارد.
سید مرتضی سقائیان‌نژاد
شهردار قم

MHA۲۱۰۰@yahoo.com
۱۳۹۴/۰۶/۳۰
اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم

چاپ چاپ