- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

شهرداری تبریز، در توجه به نیازهای سالمندان پیشگام است

شهریار نیوز: روزجهانی سالمند امسال را در حالی گرامی داشتیم که بر اساس آمارهای ارائه شده در سال ۱۳۹۰، میزان افراد سالمند، حدود۱/۸ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و بنا به اعلام همین مراکز، پیش بینی می شود این میزان در سال های آتی، به مراتب افزایش یابد.
وجود جمعیت سالمند در هر جامعه ای، پاره ای وظایف را برای مسوولین و افراد جامعه تعریف می کند تا در سایه حفظ سلامت و تندرستی این عزیزان، سلامتی جامعه نیز از پایه های محکمی برخوردار گردد.
تبریز، شهری است با پیشینه ای از باورهای محکم دینی، اخلاقی و عاطفی که در میان این باورها، حرمت وجودی سالمندان جایگاهی ویژه دارد. اکثر پدربزرگ ها و مادربزرگ های تبریزی، با خانواده های خود زندگی می کنند و از حمایت های مادی و معنوی آنان برخوردارند و شاید همین نکته بسیار مهم، مانع از قرار گرفتن آنان درحالت انفعال و رکود شده است.
با این حال، هنوزدانسته های زیادی لازم است تا سالمندان تبریزی در آسایش و آرامش به سربرند و بتوانند دوران استراحت را بدن دغدغه های مختلف، سپری کنند.
شهرداری تبریز در چندسال اخیر با پرداختن به مسایل و مطالبات اجتماعی شهروندان در رده های سنی مختلف، نشان داده که یک نهاد صرفا خدماتی نیست و ارتباطش با شهروندان، بسیار گسترده تر است و شهروندان باید در تعامل هرچه بیشتر با این مجموعه، درعین بیان مطالبات خود، برای هرچه بهتر شدن این ارتباط دو سویه نیز تلاش کنند.
پرداختن به موضوع سالمندان و تکریم آنان، یکی از موضوعات اجتماعی است که شهرداری در چند سال اخیر توجه ویژه ای به آن نشان داده و در این مسیر پیشگامانه حرکت کرده است. ارائه کارت منزلت به شهروندان بالای ۶۰ سال، نمونه ای از این پرداخت است.
اما این اقدامات در این حد خلاصه نمی شود؛ امسال شهرداری تبریز با محوریت اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری، ویژه برنامه ای برای سالمندان تدارک دید که مهم ترین دستاورد آن، حضور آنان در جمع خودشان و آشنایی با اموری بود که در سلامتی جسمی و روانی آنان موثربه نظر می رسد.

مطابق برنامه ریزی های اداره کل سلامت، بخشی از این مراسم به آموزش حرکات ورزشی مناسب آنان اختصاص یافته بود که توسط مربیان مجرب انجام گرفت. تست های مختلف از جمله غربالگری دیابت، سنجش فشارخون، سنجش میزان توده بدنی برای مشخص کردن وزن متناسب و پاره‌ای معاینات پزشکی درزمینه بیماری‌های مفصلی نیز برای سالمندان حاضر در این مراسم انجام شد. میزهای مشاوره با حضورمتخصصین در زمینه‌های مختلف پزشکی، تغذیه و حقوقی نیز پاسخگوی سوالات حاضرین بود.
مدیرکل اداره سلامت شهرداری در مورد انگیزه برگزاری این برنامه می گوید: افزایش بهداشت و آسایش زندگی دردهه‌های اخیر، موجب شده امید به زندگی در سالمندان افزایش یابد و این موضوع می طلبد که نیازهای فردی و اجتماعی آنان نیز به عنوان یکی از اولویت ها مطرح شود. بنابراین وظیفه تمامی نهادهای اجتماعی است که این موضوع مهم را در صدرامور خود قرار دهند.

وی ادامه می دهد: تامین سلامت و آسایش فردی و اجتماعی این عزیزان، از آن رو اهمیت دارد که جامعه، از بهره وری و تلاش های آنان در تولید ناخالص ملی استفاده کرده و اکنون که دوران استراحت آنان است، جامعه وظیفه دارد که قدردان آنان باشد و این همان هدفی است که شهرداری تبریز در اجرای این ویژه برنامه در نظر گرفته است. سعی ما در این است که با برگزاری این چنین برنامه هایی، سالمندان محترم را به حضور در اجتماعات مختلف تشویق و در حین آن، آنان را با امور اجتماعی و حقوقشان بیشتر آشنا کنیم. این آشنایی از این جهت ضرورت دارد که برخی از سالمندان بر اساس باورهای خاص، دردوران پیری و سالمندی، کارو فعالیت خاصی انجام نمی دهند و گاه همین رکود ذهنی و جسمی، در تعدادی از آنان زمینه افسردگی می شود و از بعد سلامت جسمی نیز به آنان لطمه می زند.

ترتیب دادن بسترهای حضور سالمندان در جامعه و بخصوص اجرای برنامه های ورزشی با مشارکت آنان، تاثیر بسزایی در ارتقای نشاط و شادابی سالمندان و به تبع آن، سلامتی جسمی و روحی این عزیزان دارد و شهرداری تبریز، به بهانه روز سالمندان،برای اولین بار مقدمات برگزاری این مهم را آماده و آن را اجرا نمود تا آغازی باشد برای برگزاری مرتب ومداوم این برنامه ها در پارک های سطح شهر.
رحیمی اظهار امیدواری می کند که با تغییر نگرش سالمندان نسبت به خود و موقعیتشان، تحولات عمده ای در ارتقای سلامتی و شادابی این بزرگواران ایجاد شود و جامعه بتواند با حضور آنان، غنای بیشتری کسب کند.