- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

طولانی شدن روند احداث کارخانه کمپوست آرام آرام تبدیل به معضلی غیرقابل کنترل برای دپو زباله خواهد شد

طلای کثیفی که دور ریختنی نیست

در گزارشی ازحمیدآزموده شهرداربهشهر ویژه دپوزباله و مشکلات فعلی روبرودر توضیحاتی عنوان داشته است که:
دردورریختنی هایی که به نظر می رسد به رغم ارزش های فراوانی که می توانند از لحاظ مادی داشته باشند، هنوز به درستی راه استفاده صحیح از آن ها پیدا نشده و از آن بهره برداری مطلوب نمی شود . در سال های اخیر متداول است که برخی ها با هدف کسب درآمد ، اقدام به تفکیک ِ پیدا کردن مواد ارزشمند از درون زباله ها کرده و با تجمیع آنها و فروش زباله های قابل بازیافت، برای خود درآمد ثابتی پیدا کرده اند . در نگاه اول شاید حضور این افراد،موجب زشت کردن چهره شهر شده و به این افراد به چشم افراد مزاحم شهر نگریسته شود اما عملکرد این افراد بیانگر آن است که با درک صحیح ارزش بالای مواد قابل بازیافت درون زباله ها،فعالیتی را آغاز کرده اند که در سال های اخیر از آن به عنوان تفکیک از مبدا یاد می شود . یکی از شهرهای مازندران که همانند دیگر شهرها،با مشکل انباشت زباله مواجه بوده ،بهشهر میباشد .طولانی شدن روند ساخت کارخانه کمپوست برای فرآوری زباله های این شهر موجب شده مشکلات این بخش را تشدید کرده و آرام آرام تبدیل به معضلی غیرقابل کنترل در این شهر خواهد شد . .
حمیدآزموده شهردار بهشهردر خصوص طولانی شدن روند ساخت کارخانه کمپوست که آرام آرام تبدیل به معضلی غیرقابل کنترل برای دپو زباله خواهد شد در این گزارش توضیح داده است که: محل فعلی دپوی زباله تبدیل به کوهی بسیار بزرگ شده که به دلیل قرار گرفتن در ورودی مجموعه تاریخی عباس آباد و مجاورت با جاده سراسری،چهره ای زشت و نازیبا به این منطقه داده که علاوه بر آن،بیمارستان جایگزین امام خمینی بهشهر نیز در فاصله ای اندک با آن در حال احداث می باشد و از این رو تسریع در ساخت کارخانه کمپوست ضروری تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد.
شهردار بهشهر تاکید داشته است که: زباله های تولید شده بهشهر،نیازمند سیستم مناسب جمع آوری است . سیستمی که بتواند در زمان مناسب زباله ها را به محل دپوی فعلی و در آینده به کارخانه کمپوست منتقل نماید و در حال حاضر این کار با فعالیت ۲۰ خودرو شامل کامیونت – لودر –وانت و ۸۵ نیروانسانی بصورت شرکتی در حال فعالیت است .
آزموده با اشاره به روند رو به رشد جمعیت شهری و ۳۰ هزار خانوار این شهر ادامه داده است که :
جمعیت بیش از ۱۰۵ هزار نفری در این شهربه طور متوسط روزانه ۷۰ الی ۹۰ تن زباله تولید می کنند که به نظر می رسد با توجه به فراوانی کوچه ها و معابر و همچنین نصب ۶۵۰ عدد سطل زباله مکانیزه ،جمع آوری به موقع و به هنگام زباله ها متاسفانه این معضل درحال تبدیل به توده ایی بد خیم میباشد و از شهروندان فهیم انتظار داریم برای کاهش این معضل نسبت به تفکیک از مبدا اقدام و زباله های خشک را در کنار زباله های تر بیرون از درب منزل بگذارند ..

حمیدآزموده با این عنوان که مخزنهای مکانیزه نصب شده هنوز کافی نمی باشد گفت:
این مخزنها ظرفیت ۷۵۰ کیلو زباله را داشته که برای زباله های تولید شده حدودا ۲۰۰ خانوار بغیر از سطلهای معمول مناسب میباشد که با احتساب سرانه بهشهر،این تعداد سطل مکانیزه برای زباله های منازل کافی است اما بخش زیادی از مشکلات زباله های بهشهر،مربوط به زباله های تولید شده ساختمان های تجاری و مغازه ها است که در کنارآن انتقال نخاله های ساختمانی به مکان مناسب نیز موجب صرف نیروی زیادی است که موجب می شود رسیدگی به مسوولیت اصلی انتقال زباله های خانگی با مشکل مواجه شود .
شهردار بهشهر تاکید داشته است که: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا یکی از راه های مناسب برای کاهش زباله های شهری است که قابل بازیافت بوده اما متاسفانه توجهی به این ظرفیت بالای تبدیل زباله در چرخه اقتصادی نمی شود که با آموزش شهروندان برای تفکیک زباله از مبدا موفق خواهیم بود .
شهردار بهشهر ادامه داد : عمده‌ ترین‌ آلودگی‌ دفن غیربهداشتی زباله، تولید شیرابه‌ است‌ که‌ می‌تواند به‌ آبهای‌ زیرزمینی‌ نفوذ کند. اما خوشبختانه با آزمایشات صورت گرفته از سوی مرکز بهداشت و آب و فاضلاب چنین موردی گزارش نشده است .
آزموده با این عنوان که تفکیک زباله در کنار سطلهای مکانیزه از سوی دوره گردان موجب آلودگی اطراف ظروف جمع آوری شده و نارضایتی شهروندان شده گفت : عموما بخشی‌ از زباله‌ های خشک‌ که‌ می‌تواند از سوی شهروندان در منزل تفکیک و سپس کنار سطلهای زباله قرارگیرد متاسفانه توسط‌ دوره گردان جمع‌ و تفکیک می‌شود این‌ اقدام‌ در نگاه‌ اول‌ بدلیل کاهش‌ حجم‌ زباله‌ ترکاری مثبت‌ ارزیابی‌ شده اما ازلحاظ‌ زیست‌ محیطی‌ و بهداشتی‌ آسیب‌ های‌ زیادی را به‌وجود ‌آورده و چهره شهر را خدشه دار میکند . .
آزموده شهردار بهشهر تاخیر در راه اندازی کارخانه کمپوست را ناشی از کمبود بودجه شهرداری های شرق مازندران به عنوان سهامداران اجرای این طرح دانسته و گفت : تکمیل و راه اندازی کارخانه کمپوست بهشهر ، نیازمند خرید دستگاه همزن به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال است که تامین نیمی از آن بر عهده شهرداری های شرق مازندران است و این قطعه آخرین قطعه مکانیکی این کارخانه بوده و با خرید آن که نمونه داخلی نیز ندارد ، به بهره برداری خواهد رسید .
در پایان گفتنی است محل فعلی تخلیه زباله بهشهر نیازمند خاکریزی دائمی و آهک پاشی برای جلوگیری از آتش سوزی ناشی از انفجاز گاز حاصل از تخمیر زباله بوده که روزانه هزینه مازادی را علاوه بر هزینه جمع آوری روزانه زباله که بیش از ۶۰میلیون ریال بوده به دوش شهرداری میگذارد.
روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی بهشهر