اصلاح قانون مدیریت شهری بعد از ۶۰ سال / مدیریت محلی و شوراها باید تقویت شود
شهردار تبریز خبر داد:

اصلاح قانون مدیریت شهری بعد از ۶۰ سال / مدیریت محلی و شوراها باید تقویت شود...

تاریخ انتشار: 02 جولای 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهریارنیوز – شهردار تبریز از تلاشهای برای اصلاح پیش نویس قانون جدیدی مدیریت شهری خبر داد.

به گزارش شهریار، دکتر صادق نجفی گفت: در پیش نویس جدید قانون مدیریت شهری که بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی قابلیت اجرایی خواهد داشت بر تقویت نقش شهرداری ها و شوراها به عنوان مدیریت های محلی توجه ویژه ای شده است.

شهردار کلانشهر تبریز با اشاره به تلاش دوساله کارگروهی برای اصلاح پیش نویس قانون جدید مدیریت گفت: پیش نویس قانون جدید مدیریت شهری توسط کار گروه ویژه ای تکمیل شده است که امید می رود با تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی این قانون جایگزین قانون مصوب ۱۳۳۴ شهرداری ها گردد.

نماینده شهرداران کشور در شورای سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون شهرداری ها گفت: امیدواریم با جایگزین شدن و اصلاح و تقویت قانون قدیمی شهرداری ها بعد از ۶۰ سال شاهد تحول در مدیریت شهری بخصوص کلانشهرها باشیم.

نجفی در مورد قانون جدید گفت: در این قانون پیش بینی شده است در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت شهردار با رای مردم انتخاب شود و شوراهای اسلامی این شهرها برای شهر یک رئیس دیوان انتخاب می کنند.

دکتر صادق نجفی با اشاره به لحاظ شدن مدیریت یکپارچه شهری در این قانون اظهار داشت: در راستای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری در این قانون تفویض اختیارات گسترده ای به شهرداران صورت گرفته است.

وی در عین حال ادامه داد: پیش نویس این قانون ۳۱۳ ماده ای که در توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تدوین شده است، در اختیار رسانه ها و کارشناسان و اساتید دانشگاه قرار می گیرد تا توسط این گروه های مرجع نیز مورد بررسی و نقد قرار داده شود.

شهردار کلانشهر تبریز اظهار کرد: این پیش نویس برای اینکه بتواند اجرایی شود باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

دکتر صادق نجفی با اشاره به متمرکز بودن قوانین و مقررات اداری کشور گفت: بسیاری از موضوعات که الان دولت محترم وقت خود را صرف رسیدگی و حل آن می کند می تواند به شوراها و شهرداری ها تفویض اختیار شده و انصافا باید دغدغه شوراها و مدیرت های محلی باشد و نه دولت.

نجفی اظهار کرد: دولت باید بیشتر از آنچه که به امور تصدی گری توجه داشته و در این خصوص انرژی خود را صرف کند باید به امور حاکمیتی و متولی گری بپردازد.

نجفی در پایان اظهار داشت: اصولا باید دولت کارهای ملی و محلی را از یکدیگر تفکیک نماید و کارهای محلی به مدیریت محلی سپرده شود تا از میزان بار عظیمی که بر دوش دولت است برداشته شود.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.