تاریخ انتشار: 29 دسامبر 2019 - اخبار شهرداری ها, اخبار شوراها

هاشمی: توپ تأمین واگن مترو و اتوبوس در زمین شهرداری است

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره تأمین واگن مترو و اتوبوس گفت: در حال حاضر توپ در زمین شهرداری تهران است و شهرداری است که در مهلت دو ساله تعیین شده باید بتواند این اتوبوس ها را برای پایتخت نقد کند.

محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات مصوبه جلسات مسئولان دولتی و شهری با معاون اول رئیس جمهور گفت: همان طور که می دانید قبل از آنکه هوای تهران آلوده شود، جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور (جهانگیری) برگزار شد که تمامی دست اندرکاران توسعه حمل و نقل عمومی، وزرا، شهردار و رئیس شورا در این جلسه شرکت کردند. نتیجه این جلسه دو سه روزی است که به شورا ارائه شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه این جلسات، دولت ۶ هزار میلیارد اعتبار برای تأمین تا سه هزار اتوبوس که ۱۵۰۰ اتوبوس آن متعلق به تهران و ۱۵۰۰ اتوبوس دیگر مربوط به کلانشهرهاست، پیش بینی کرده است. همچنین هزار اتوبوس کهنه و فرسوده بر اساس این مصوبه بازسازی خواهند شد. این مصوبه به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد و باید شهرداری آن را پیگیری کند. اگر برخی از شهرداری ها بخواهند اتوبوس های موردنیازشان امکانات بیشتری داشته باشد که بیش از اعتبار مصوب باشد، باید اضافه هزینه ها را خودشان تقبل کنند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه در خصوص واگن های مترو نیز توضیح داد: مصوبات لازم برای تأمین واگن های مترو پیش از این از سوی دولت ابلاغ شده بود و اعتبار اسنادی ۶۳۰ واگن و ۱۷۰ واگن دیگر که جمعاً ۸۰۰ واگن می شود به بانک مرکزی اعلام شده بود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر توپ در زمین شهرداری تهران است و شهرداری است که در مهلت دو ساله تعیین شده باید بتواند این اتوبوس ها را برای پایتخت نقد کند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران که مصوبه در خصوص تأمین نیازهای تهران در حوزه حمل و نقل بسیار است اما اجرایی نمی شود چه تضمینی برای اجرایی شدن این مصوبه جدید است، گفت: متأسفانه هماهنگی های جدی که بین دستگاه ها وجود دارد باعث شده این مصوبات به خوبی اجرایی نشود اما با پیگیری، پیگیری و پیگیری می توان این مصوبات را اجرایی کرد. معمولاً این مصوبات تا به اجرا برسند نیاز به تلاش و پیگیری شدید مسئولان دارند و اگر در راه تحقق آنها موانعی ایجاد شود باید مسئولان یا به مردم بگویند یا به مسئولان بالادست، این موضوع همیشه در کشور بوده و کسانی که مسئولیت قبول می کنند با دانش وضعیت فعلی و دشواری ها و موانعی مسئولیت را می پذیرند.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عدم اجرای قانون حمایت از حمل و نقل عمومی از محل هدفمندی یارانه ها گفت: هنوز هم معتقدم شهرداری ها از این محل ۴۵ هزار میلیارد طلبکارند که امسال ۴ هزار میلیارد دیگر نیز به آن اضافه شده است. دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور باید به این موضوع ورود کنند. همان طور که دیوان محاسبات در خصوص انحراف در هزینه کرد مواردی ورود می کند، باید در این خصوص نیز ورود کند. این ۴۵ هزار میلیارد مربوط به کل کشور است که تهران نیز از آن سهمی دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد عدم واریز قسط اول کمک های دولت به حمل و نقل از محل بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: سهم تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار شده بود که باید مسئولان شهری بتوانند آن را نقد کنند. حقوق شهروندان با پیگیری مسئولان شهری محقق می شود و کار شورا نیز نظارت بر پیگیری هاست.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص بلاتکلیفی معاونت حمل و نقل با وجود نیاز به پیگیری های بودجه ای در حوزه حمل و نقل گفت: یوسف حجت قائم مقام آقای پورسیدآقایی بوده و مدیری باسابقه است که با توجه به مسئولیت هایی که در حوزه محیط زیست دارد، می تواند پیگیری های لازم را انجام دهد.

وی در ادامه در خصوص مصوبات امروز شورای شهر در مورد اصلاح رشته های دانشگاهی مرتبط با شهرداری تهران گفت: این رشته ها باید سه ویژگی داشته باشد، نخست در سایر دانشگاه ها نباشد، رشته های موردنیاز شهرداری تهران باشد و در این رشته های مورد نیاز، شهرداری نیرو نداشته باشد که بر اساس این شاخص ها ۱۵۰ رشته پیشنهاد شد که در کمیسیون های تخصصی این موضوع به ۱۱۲ کاهش پیدا کرد و در بررسی های کمیسیون برنامه و بودجه به ۳۳ رشته کاهش پیدا کرد که مجدداً از سوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی ۴۹ رشته پیشنهاد شد که پس از درخواست هیئت رئیسه به ۲۹ رشته آن را کاهش دادند. همچنین رشته هایی از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی و رشته هایی از سوی اعضا به طور شخصی مطرح شد.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص سرانجام لایحه بودجه گفت: بر اساس قانون، این لایحه باید ۱۵ دی به ما می رسید که به نظر می رسد با یک هفته تا ۱۰ روز تأخیر تا ۲۵ دی به شورا ارائه شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به ارسال لایحه اصلاح ساختار به شورا گفت: نظر شورا کاهش معاونت ها به ۶ تا ۵ معاونت بود اما شهرداری آن را به صلاح ندانست و آقای حناچی اعلام کرد عجله ای در این خصوص نداشته باشید و این اصلاح تدریجی انجام شود و در لایحه ارسالی از ۹ معاونت پیشنهاد شده معاونت های شهرداری به ۷ معاونت کاهش پیدا کند اما هنوز جزئیات این لایحه را مطالعه نکرده ام.

هاشمی در خصوص اینکه چرا با وجود تکمیل شدن حسابرسی سال ۹۴ شهرداری هنوز نوبت طرح این گزارش در شورا نرسیده است، گفت: همان طور که می بینید لوایح و طرح های صحن زیاد شده به همین دلیل ما یک ساعت افزایش زمان صحن را داشته ایم و در روزهایی که شورایاری ها (سه شنبه در میان) به صحن می آیند نیز نیم ساعت جلسه زودتر آغاز می شود، بنابراین ما یک سوم به فعالیت های خود اضافه کردیم تا هر چه زودتر به این لوایح و طرح ها رسیدگی کنیم اما برخی از طرح ها و لوایح مانند همین اصلاح رشته های دانشگاه علمی کاربردی شهرداری که به صحن می آید به دلیل برخی اختلاف نظرها یا اینکه برخی کمیسیون ها در زمان بررسی کمتر مشارکت داشته و در صحن، تازه مشارکت می کنند رسیدگی آنها با تأخیر انجام می شود.

وی در پاسخ به اینکه به نظر می آید به انتقاد به شورا معتقد شده اید، گفت: من همیشه از انتقاد سالم و سازنده که تخریبی و انحرافی نباشد، استقبال کرده ام./مهر

چاپ چاپ