- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

نخستین نشست هم اندیشی قرآن و عترت در شهرداری مشهد

نشست هم اندیشی کارگروه قرآن و عترت در شهرداری منطقه سه؛

مبنای کاری شهرداری منطقه سه بالابردن توانمندی های اجتماعی شهروندان با یاری جستن از آموزه های قرآنی است.
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و به منظور بررسی سطح کیفی و کمی محافل انس با قرآن و تقدیر و تشکر از فعالان این حوزه در سالن جلسات شهرداری منطقه سه برگزار گردید.
در این نشست که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و شهردار منطقه سه حضور داشتند جمعی از فعالان قرآنی در خصوص مسائل و ایده ها و پیشنهادات خود برای رفع پاره ای از معضلات این حوزه سخن راندند و به طرح دیدگاههای خود پرداختند.
دلایل کم فروغ شدن محافل قرآنی، راهکارهای توسعه جلسات قرآنی به جای مداحی و هیئات مذهبی، تببین کلیات سیاست گذاری منطقه در خصوص قرآن، جذب مشارکت عمومی مردم در حوزه قرآن، شیوه های مبارزه با فرقه های ضالّه و گسترش تدبر و تفهیم قرآن، معرفی قاریان سطح شهر به عامه مردم، برگزاری دوره ای تفسیر قرآن کریم در همه مساجد شهر، حمایت و پشتیبانی معنوی از امامان جماعت مساجد، دعوت از چهره های بین المللی جهت تلاوت قرآن در محلات، شناسایی و تقویت جلسات قرآنی خانگی، تقویت مراکز قرآنی و … از اهم موارد مطرح شده توسط فعالان حوزه قرآنی منطقه سه در این جلسه بوده است.
در ادامه این نشست حجه الاسلام اخلاقی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد با گرامیداشت هشتم شوال روز بقیع و محکومیت جنایات اسرائیل در غزه گفت: بحمدالله منطقه سه یکی از غنی ترین مناطق شهری در حوزه مذهبی است و این امر با قرار گرفتن ۱۵ شورای اجتماعی محله که ۱۰ درصد شوراهای اجتماعی محلات شهر را در بردارد یک فرصت مغتنم است و بافت قرآنی آن بسیاری از ظرفیت ها را فراهم آورده است.
وی همچنین اظهار کرد: البته من ضمن حمایت از تقویت محافل قرآنی معتقد به این نیستم که جلسات قرآنی امروزه کم رونق شده است بلکه به زعم ما در شهر توزیع شده است مثل پارکها که یک فضای نو و جدیدی را در شهرها بوجود آورده که بهرحال بخشی از مردم در این مکان ها گرد آمده اند.
وی گرایش به قرآن را به برکت نفس گرم رهبر انقلاب در جامعه پر رونق دانست و گفت: وجود پر برکت مقام معظم رهبری و تدقق و زمانی که ایشان در این زمینه می گذارند یک عامل کلیدی در تداوم روند قرآنی در کشور است. اما طبیعی است که آسیب هایی در این زمینه نیز وجود داشته باشد که بایستی مدیریت شهری در رفع آن به سایر نهادهای فعال یاری رساند.
عضو کمیته نظارتی شهرداری منطقه سه با اشاره به اهمیت قرآن و قاریان قرآنی گفت: قرآن طبق سفارشی که در آن ذکر شده است، لا یمسّه الّا المطهرون است یعنی جز پاک‏شدگان و پاکیزگان به آن دست نمی‏رسانند و در واقع کسانی که اندکی خود را پاک کردند و با روح حقیقت جوئی و تحقیق به سراغ آن آمدند هدایت یافتند بنابراین هر قدر پاکی و تقوای انسان بیشتر شود به مفاهیم عمیقتر و بیشتری از قرآن مجید دست می یابد که این موضوع برای عزیزانی که در حوزه های قرآنی فعال هستند بسیار قریب به واقع است.
این همان قرآنی است که از می تواند دوای بسیاری از آسیب های اجتماعی امروز جامعه ما باشد. خانواده ها را به سوی نجات پیش می برد، زندگی قرآنی مصونیت می آورد.
وی بر آمادگی شهرداری و شورای شهر در جهت ترویج مفاهیم بلند قرآنی تاکید کرد و تصریح کرد: وظیفه شهرداری، مدیریت شهری است و ما در شورای اسلامی به عنوان مرکزسیاستگذاری شهر آمادگی داریم با هدف کاهش آسیب های اجتماعی فراگیر شهری که به اعتقاد ما میتوان بخش اعظمی از آنها را به واسطه مفاهیم عمیق قرآنی برطرف نمود شنونده دیدگاهها و ایده های شما باشیم چرا که اعتقاد ما این است که قرآن کریم می تواند دوای بسیاری از آسیب های اجتماعی امروز جامعه ما باشد. و ترویج سبک زندگی قرآنی مصونیت های اجتماعی را افزایش می دهد.
وی با تمجید از خلاقیت منطقه سه در راه اندازی شورای قرآن و عترت منطقه گفت: این فکر بدیع بایستی استمرار یابد و آن بسته به همت خیل فعالان قرآنی این منطقه است. اما سخن آخر من یک سوال است که پاسخ گویی به آن را از چنین جلساتی انتظار داریم. ما میخواهیم بدانیم که نقش شهرداری به عنوان مجری و شورای شهر به عنوان سیاستگذار شهری در توسعه قلمرو قرآنی چیست؟
وی درخاتمه بحث خود، با تبیین موضوع فوق خاطرنشان ساخت: درخواست ما این است که در سایر جلسات مساجد هم موضوع قرآن پر رنگ تر شود، اولویت های قرآنی در سال ۹۳ از جمله کارهایی که در حوزه فرهنگی شهر اعم از فرهنگ میزبانی و زیارت امام رضا(ع) در حوزه قرآن و عترت، تحکیم بنیان خانواده آسیب های از جمله طلاق و ازدواج، حقوق و تکالیف شهروندی ارتباط قرآن با حقوق شهروندان و مسجد محوری است و پاسخ به نقش مدیریت شهری در توسعه قرآنی می تواند برآمده از این اهداف کلان باشد.
در بخش پایانی این نشست هم شهردار منطقه سه به عزم جدی مدیریت شهری در گستراندن مفاهیم قرآنی در شهر پرداخت و خاطرنشان ساخت : هدف از برگزاری این نشست تحقق این آرمان است. به همین جهت تلاش ما هم تقویت زیر ساخت ها برای چنین موضوعاتی است و ارتباط گیری با شورای اجتماعی محلات یا نهادهای قرآنی و فرهنگی و… نیز جزء اهدافی است که به دنبال ایجاد چارچوبه های اجرایی مفاهیم قرآنی هستیم.
علی یوسف زاده در مورد ویژگی های چنین نشست هایی گفت: طبیعتا وقتی کاری نو آغاز می شود اعضای جلسه در چند نوبت آغازین به ارزیابی موضوع جلسه می پردازند و به مرور و به تدریج نتایج جلسات خود را می نمایاند و امید ما نیز آن است که به تدریج و در روند اجرایی این نشست ها اقدامات عملی و اجرایی آن را در سطح منطقه آغاز نماییم.
وی در مورد نفس وظایف فرهنگی و اجتماعی شهرداری نیز تصریح کرد: البته ما در مناطق موظف یه انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی هستیم که از طریق معاونت فرهنگی شهرداری مشهد به ما ارجاع می شود و عموماً جنبه تکلیفی دارد و برای ما نیز لازم الاجراست و بایستی تام وتمام اجرا شود، اما اینکه رویکرد عملیاتی آن در منطقه چگونه باشد با مدیریت ما در این منطقه صورت می پذیرد و در واقع راه رسیدن به اهداف تکلیف ی را ما در منطقه تعیین می نماییم که امروز دیدگاه ما تمرکز تمام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی منطقه بر موضوعات قرآنی است.
وی به یکی از حساس ترین موضوعات و دغدغه های مقام معظم رهبری اشاره نمود و گفت: در خصوص موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی، رهبر معظم انقلاب در سفر خود به خراسان شمالی خواستار ترویج و تبیین سبک زندگی اسلامی شدند، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی یکی از خواسته های به حق مقام معظم رهبری بوده است. بر طبق فرمایشات ایشان، بایستی هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، بگونه ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت تر، امکان پذیر باشد و این وظیفه قطعاً و یقیناً بر عده شهرداری ها به عنوان اصلی ترین متولی شهر است که زمینه این شرایط را فراهم آورند.
یوسف زاده در پایان تاکید کرد: به هیچ عنوان شهرداری بنا ندارد پا جای پای سایر نهادهای فعال این حوزه بگذارد و بنای شهرداری منطقه سه بالابردن توانمندی های اجتماعی شهروندان با یاری جستن از آموزه های قرآنی است چراکه متاسفانه بخش اعظمی از حقوق و تکالیف شهروندی امروز جامعه ما برآمده از فرهنگ غربی است و از این رو نمی توان آن را راهکار مناسبی برای جامعه اسلامی دانست و چه راهکاری بهتر از اینکه مشی قرآنی را در نهادینه سازی فرهنگ شهروندی پیاده سازی نماییم.