مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان؛

احیای میدان امام علی(ع) باعث شد جسارت بیشتری در اجرای پروژه های بزرگ شهری داشته باشیم...

تاریخ انتشار: 09 آگوست 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان عنوان کرد: اجرای پروژه احیای میدان امام علی(ع) سبب شد اکنون در اجرای پروژه های بزرگ شهری جسارت بیشتری داشته باشیم.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان، حسین جعفری با اعلام این مطلب اظهار داشت: با اشاره به اولین سالگرد افتتاح میدان امام علی(ع) به عنوان بزرگترین پروژه مرمت شهری کشور، از شهروندانی که مدیریت شهری را در اجرای این پروژه کمک کردند تا یکی از اقدامات ویژه در اصفهان رقم بخورد تشکر و قدردانی نمود و اظهار داشت: اجرای پروژه احیای میدان امام علی(ع) سبب شد اکنون در اجرای پروژه های بزرگ شهری جسارت بیشتری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه این پروژه در محدوده ۳۲ هکتاری اجرا شد و فاز اول آن به بهره برداری رسید عنوان کرد: اجرای فازهای دیگر این پروژه در کنار آثار تاریخی ارزشمندی مانند مسجد جامع که ثبت جهانی نیز شده است ادامه داد که فازهای بعدی این پروژه با حساسیت ویژه و دقت فراوان در حال اجرا است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افرود: عملیات اجرایی احیای جلوخان مسجد جامع امسال آغاز می شود و اکنون یکی از فازهای آن یعنی فاز ۱۰ در مقابل مسجد جامع و بازار غاز شروع شده و امیدواریم بتوانیم با تملک، فازهای بعدی را نیز به نتیجه برسانیم.
جعفری یکی از مسائل اصلی در محدوده میدان امام علی(ع) را ۵۴ اثر ارزشمندی دانست که برخی از آن ها ثبت جهانی شده اند.
به گفته وی، وجود ۱۴ مسجد، حمام شیخ بهایی، عصارخانه، سراها، کاروانسراها و کنیسه ها اهمیت این پروژه را دوچندان کرده و نوع برخورد با این پروژه حفاظت، نگهداری و مرمت است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در اجرای این پروژه دقت ضروری است عنوان کرد: اجرای این پروژه مسیر اجرای پروژه های بزرگ را در محور تاریخی و فرهنگی اصفهان هموار کرد و پس از این پروژه، پروژه های دولتخانه صفوی و پیاده روسازی چهارباغ در اولویت قرار دارد.
جعفری با بیان اینکه اکنون بازآفرینی میدان انجام شده است افزود: بازآفرینی میدان جلوخان مسجد جامع اصفهان گام بعدی در اجرای این پروژه است به طوریکه مسجد جامع اصفهان بر روی آتشکده ای بنا شده است و پیشینه آن به اوایل دوران اسلام باز می گردد که بیش از ۱۰۰۰سال قدمت دارد. وی از مسجد جامع به عنوان اولین مسجدی که ثبت جهانی شده یاد کرد و گفت: این مسجد که در ادوار مختلف تاریخی توسعه یافته یکی از ارزشمندترین مساجد جهان است به طوریکه در ادوار مختلف تاریخی برنامه هایی برای این مسجد پیش بینی شده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مسجد جامع و ۱۴ مسجد واقع در محدوده پروژه احیای میدان امام علی(ع) چهار هکتار وسعت دارد و همه این ابنیه و آثار تاریخی در طرح منعکس شده و برای همه برنامه پیش بینی شده است ولی برخی از آن ها برای مرمت در اولویت قرار دارند.
جعفری ادامه داد: ابتدا احیای میدان اصلی و میدان جلوخان مسجد جامع در اولویت بود و پس از آن بازارهای پیرامون میدان احیا شدند و در فاز سوم که با مشارکت مالکان و سرمایه گذاران انجام می شود سراها و کاروانسراها مرمت می شوند.
وی با تاکید بر اینکه حمام شیخ بهایی و عصارخانه شیخ بهایی باید در اولویت مرمت قرار گیرند اظهار داشت: حمام شیخ بهایی اکنون توسط میراث فرهنگی اصفهان در حال مرمت بوده و امید است مرمت آن هرچه سریعتر به به پایان برسد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: با اجرای پروژه احیای میدان امام علی(ع) همه آثار ارزشمند پیرامون این میدان مرمت و احیا می شود.
جعفری به احیای گذر حیدر میرزا تا امامزاده اسماعیل و از انتهای آن تا بقعه خواجه نظام الملک به عنوان یکی از گذرهای مرمت شده یاد کرد و از احیای باغ نظام الملک که در مرحله تصویب است خبر داد.
وی با اشاره به اینکه محدوده میدان امام علی(ع) در دوران سلجوقیان مرکز پهناورترین کشور جهان بوده است عنوان کرد: در دوران مختلف مشکلاتی در این محدوده ایجاد شده بود. در دوره صفویه بود که با احداث میدان نقش جهان این محدوده مورد بی مهری قرار گرفت. در دوران قاجاریه میدان با ساخت و سازهای غیراصولی پر شد و در دوران پهلوی اول خیابان های هاتف و مجلسی بخشی از میدان را تخریب کرد و در دوران پهلوی دوم احداث خیابان عبدالرزاق و ولیعصر میدان را به طور کامل از بین برد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به آثار و ابنیه موجود در اصفهان، باقی مانده از سه دوره پایتختی اشاره کرد و افزود: اکنون بناهای متعددی متاثر از معماری ادوار مختلف تاریخی در اصفهان موجود است و باید همه این آثار و ابنیه شناسایی شود و برای همه این آثار برنامه ریزی لازم انجام شود.
جعفری با اشاره به اینکه میدان امام(ره) با وسعت۴/۸ هکتار و میدان امام علی(ع) واقع در شمال غربی این میدان محور فرهنگی و تاریخی اصفهان را تشکیل می دهند گفت: چند محور فرهنگی و تاریخی از میدان امام علی(ع) جدا می شود که محورهای دردشت و جماله در غرب میدان، محور جویباره در شمال شرق میدان و محور علامه مجلسی و محور حیدرمیرزا و خواجه نظام الملک از محورهایی هستند که از میدان منشعب می شوند و مرمت آن ها در اولویت قرار گرفته است.
به گفته وی، محدوده میدان امام علی(ع) شهر سلجوقی است و بقیه بخش های شهر اصفهان شهر صفویه است و شهرسازی دوران صفویه اکنون نیز پاسخگوی شهر امروزی اصفهان است.

اداره ارتباطات رسانه ای
روابط عمومی شهرداری اصفهان

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.