- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

پاکسازی سواحل در روز دریای خزر

۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۸۵، کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) برای ۵ کشور ساحلی لازم الاجرا گردید. این روز توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) به عنوان روز دریای خزر نامگذاری شد.
در این روز مسئولین شهرستان رامسر با حضور در طرح سالمسازی ساحل طلایی و پاکسازی ساحل گامی دیگر در جهت زیباسازی و ترویج فرهنگ ساحل سالم برداشتند چرا که دریای خزر دریای تقویت دوستی‌ها، برادری‌ها و صلح است.
معرفی دریای خرز:
دریای کاسپین باقیمانده از دریای عظیم تتیس است که در دوران های گوناگون به اسامی کرانه نشینان آن و یا اقوام و قبایلی که گه گاه در مجاورت آن مسکن گزیده بودند نامیده می شده و تمام یا بخشی از آن بنامی موسوم بوده، مانند دریای خزران، دریای کاسپیان ،دریای جرجان، دریای گیلان، دریای دیلم، دریای طبرستان، دریای مازندران، اعراب نخست این دریا را بحر جرجان و سپس خزر نامیدند.
تنوع زیستی دریای کاسپین شامل ۸۵۴ گونه جانوری و بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی است و زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی ویژه ای است در نوع خود بی نظیرند. نمونه بارز آن ماهیان خاویاری است که ۶ گونه آن در این دریا یافت می شوند و از نظر جمعیت بالغ بر ۸۵ درصد ذخایر اقیانوس ها را شامل می شود و ۹۵ درصد مصرف جهانی خاویار را تامین میکند. دریای کاسپین از نظر تنوع زیستی دارای ۱۱۴ گونه، ۶۳ گونه و ۱۴۰ نژاد از کمیاب ترین ماهیان جهان است.