نشست مردمی شهردار منطقه سه با اهالی محله راه آهن؛

نقش کلیدی مساجد در توسعه و مدیریت شهری

تاریخ انتشار: 14 آگوست 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

مساجد در واقع تجلی گاه دین مبین اسلام هستند و از این جهت جزء غنی ترین حوزه های سرمایه ی اجتماعی محسوب می شوند که همواره نقش تعیین کننده ای در توسعه جوامع به ویژه جوامع محله ای و شهری دارد. کار ویژه مساجد محله ای هویت بخشی است چراکه تاثیر آن برای ایجاد تعلقات هویتی محله ای از دیانت ، مراسم ، نهادها و الگوی دینی یک ذهنیت فرهنگی معین و خاصی بر جای می گذارد که در درک آینده آن شهروندان از خود دین و محله تاثیر به سزایی دارد.
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، علی یوسف زاده با طرح این سوال که مساجد چه نقشی را در توسعه مدیریت شهری می توانند ایفا نمایند؟ تصریح کرد: مسجد از مهمترین ارکان توسعه و مولد سرمایه های اجتماعی و تقویت کننده شاخص های کمی و کیفی و به کارگیری آنها در توسعه کشور است . از این رو مساجد نه تنها قابلیت زمینه سازی برای رشد و گسترش سرمایه های اجتماعی را دارند بلکه زمینه ساز تقویت سرمایه های اجتماعی است. همین است که در پاسخ به سوال فوق بایستی به این امر دلالت آورد که مساجد با ایجاد زمینه های فوق در ساخت و توسعه اجتماعی نقشی کلیدی را ایفا می نمایند.
وی در همین خصوص افزود: مساجد در واقع تجلی گاه دین مبین اسلام هستند و از این جهت جزء غنی ترین حوزه های سرمایه ی اجتماعی محسوب می شوند که همواره نقش تعیین کننده ای در توسعه جوامع به ویژه جوامع محله ای و شهری دارد . مسجد نهادی است که در آن می توان اقشار و صنوف گوناگون با توانایی های متفاوت روحی، جسمی و مالی را در آن گرد هم آورد و با توجه به توانایی های منابر از آن در جهت ارائه یک خط فکر مشخص بهره جست. علاوه بر این ها مسجد در انعکاس نقطه نظرها و پیشنهادهای مردم شهرها و محله ها به مسئولان و تاثیر گذاری بر روند تصمیم گیری و مدیریت خرد کشور می تواند بسیار تاثیر گذار باشد .
شهردار منطقه سه به کاربست های دین در جامعه نیز پرداخت و گفت: به طورکلی نقش دین در کاهش آسیب پذیری اجتماعی و ارتقای سطح ارزشهای اخلاقی و انسانی و بالا رفتن ضریب امنیت و مشارکتهای مردمی و مسئولیتهای اجتماعی تردید ناپذیر می باشد. اما در حال حاضر از امکانات مساجد و توانمندی های ساکنان محلات برای توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محله به درستی استفاده نمی گردد و برنامه های مساجد بدون در نظر گرفتن خواست های عموم اهالی در جذب بسیاری از سرمایه های انسانی نا موفق بوده است و به تعبیری می توان گفت که اصولاً مساجد امروزی بیشتر به نمازخانه هایی شباهت دارد که با محیط کوچک خود و خارج شدن از استانداردهای مساجد قدیم که دارای شبستان، حیات و حوض و … بود که همگی می توانستند از عوامل جاذب محسوب شوند امروزه صرفاً در آن به خواندن نمازهای یومیه و نهایتاً برخی مراسم های مذهبی معین در طول سال پرداخته می شود.
وی همچنین بر توانمندی مساجد در هویت بخشی به محلات تاکید کرد و افزود: کار ویژه مساجد محله ای هویت بخشی است چراکه تاثیر آن برای ایجاد تعلقات هویتی محله ای از دیانت ، مراسم ، نهادها و الگوی دینی یک ذهنیت فرهنگی معین و خاصی بر جای می گذارد که در درک آینده آن شهروندان از خود دین و محله تاثیر به سزایی دارد.
وی در پایان این بخش از سخنانش راهکارهای ارائه شده توسط مساجد را بسیار سازنده و برخواسته از متن جامعه دانست و تاکید کرد: باید به این موضوع هم توجه داشت که یافتن راه حل مشکلات اجتماعی فقط با تکیه بر توان دولت ها و نهادهای اجرایی مانند شهرداری ها شدنی نیست و در این میان مسجد به عنوان پایگاه تبلیغ دین اسلام و تاثیر آن بر بسیاری از آثار اجتماعی مثل اخلاص ، تقوی ، سامان دهی زندگی و نظم ، ایجاد همبستگی های اجتماعی و مولد نیروی انسانی سالم نقش مهمی را در حل مشکلات اجتماعی ایفا می کند ، فقدان ارزشهای دینی سبب بروز بی نظمی و آشوبهای اجتماعی می گردد که می توان با توجه بیشتر به کارکردهای اجتماعی مسجد به توسعه امنیت و رفاه اجتماعی محله های شهر امیدوار بود.
در ادامه این نشست علی یوسف زاده به برخی سوالات شهروندان در مورد محدوده مسجد ابوالفضلی(ع) واقع در چهارراه پر تردد راه آهن پاسخ گفت.
سیستم آبیاری فضای سبز منطقه سه در حال روزآمد شدن است
یکی از سوالات در خصوص وضعیت آبیاری فضای سبز این محدوده بود که شهردار با اشاره به وضعیت فعلی تغییر سیستم آبیاری در این محدوده را ضروری دانست و از این رو اعلام کرد که سیستم آبیاری قطره ای در دست اقدام است و به زودی این امر به سرانجام خواهد رسید.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از شهروندان در مورد رسیدگی به آسفالت این محله گفت: وضعیت آسفالت معابر محلات راه آهن و هاشمی نژاد در قیاس با بخش ها شمالی این منطقه ایده آل است و اگر در مواردی مشکلاتی وجود دارد شهروندان می توانند از طریق ناحیه یک موضوع را پیگیری نمایند و اطمینان داشته باشند که در صورت لزوم موارد سریعاً پیگیری خواهد شد.
برخی از سازندگان مسکن مصر بر تخلف هستند!
یوسف زاده با اشاره به تکرر تخلفات برخی از سازندگان مسکن در این محدوده ها به سوال یکی از شهروندان در مورد کمبود آب در برخی طبقات این محلات این گونه پاسخ گفت که: متاسفانه برخی از شهروندان منطقه ما درخواست های متنوعی در زمینه ساخت وساز دارند که عمده آنها بر خلاف ضوابط ومقررات شهرسازی است که با توجه به این موضوع شهرداری اجازه این دست ساخت وسازها را به شهروندان نمی دهد و در یک مورد خاص به عنوان نمونه منطقه بیش از ۵۴ بار اخطار جهت ممانعت از ساخت داده است که متاسفانه به دلایل خارج از روند قانونی توفیقی در این امر نداشته ایم. به رغم این موارد و تلاش برخی که به دنبال راهکارهایی برای ساخت وسازهای غیر مجاز در این محدوده هستند ما تمام توان و تلاش خود را برای جلوگیری از این موارد به خرج داده ایم ولی آیا میسر است که برای هر ساخت وساز در منطقه ما یک نیروی امنیتی شبانه روزی قرار دهیم؟ ما خود از مخالفان اصلی این گونه ساخت وسازها در این محدوده ها هستیم چراکه با توجه به این واقعیت که بسیاری از کاستی های این محدوده ناشی از همین ساخت وسازهای غیرمجاز در گذشته بوده است تن دادن به این خواسته ها می تواند منجر به ایجاد حاشیه هایی جدید در حاشیه شهر شود و یا در محدوده محلات برخوردارتر مانند راه آهن و هاشمی نژاد موجب مسائل و مشکلاتی از جمله کمبود آب و اختلال در خدمت رسانی شود.
شهردار منطقه سه مشهد دغدغه یکی از شهروندان در مورد نمایشگاه های اتومبیل این محدوده را مشترک با شهرداری دانست و گفت: ما هم مانند شما از بسیاری جهات با حضور نمایشگاه داران در این محدوده دچار مشکل هستیم. در حال حاضر اقداماتی به منظور ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده در محورهای بحرانی منطقه انجام شده است و در صورتی که در آتیه سرمایه گذار مطمئن و مناسبی پیدا نماییم طرح بزرگی برای انتقال نمایشگاه داران بولوار شهید کامیاب و گاز در دستور کار داریم که تحت عنوان هایپر مارکت خودرو اجرایی خواهد گردید ولی تا آن زمان هم از نمایشگاه داران این درخواست را داریم که مراعات حقوق شهروندان را بنمایند و هم در ورت تخلف قول به پیگیری های قانونی مستمر می دهیم.
وی در پایان یکی از عمده دلایل برگزاری سلسله نشست های مردمی با شهروندان در مساجد را، احقاق حقوق شهروندی همشهریان با افزودن به دانش و آگاهی های قانونی آنها عنوان نمود و تصریح کرد: ما در مساجد حضور پیدا می کنیم، واین وظیفه ماست که در محدوده کاری، پاسخگوی اقداماتی که انجام می دهیم باشیم.از این رو در طول سال در نشست های مردمی درمحلات حضور پیدا کرده ایم و هر هفته چهارشنبه ها با شهروندان به گفتگوی رودرو می پردازیم و روزهای یکشنبه نیز به در خواستهای موردی شما شهروندان ارجمند به صورت حضوری و پس از یازدید میدانی در محل پاسخگویی خواهیم داشت.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.