- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

رویکرد جهادگونه شهرداری اهواز در احدث زیر گذر خلیج فارس و شریعتی

باسمه تعالی

“در حالی که بزرگراه پاسداران _ بهبهانی مهمترین محور بزرگراهی شهر اهواز محسوب شده و با طولی نزدیک به ۲۰ کیلومتر، عرض پوسته ۱۰۰ متر، تمام شهر اهواز را طی کرده و مهمترین عملکرد ترافیکی در شرق رودخانه کارون را ایفا می کند، اما در بخش هایی از مسیر با ازدحام و گره های ترافیکی مواجه بوده است.
یکی از مهمترین این نقاط، میدان خلیج فارس (دروازه) بوده که در این میدان دو معبر مهم دیگر از شرق و غرب وارد آن می شود. دسترسی شرقی ارتباط با مناطقی مانند حصیرآباد، چهارصد دستگاه و … دسترسی غربی (به عنوان اولین ورودی به هسته مرکزی شهر) در تخلیه بار ترافیک خیابان شریعتی (۳۰ متری) نقش مهم ایفا می کند .”
اینها بخشی از گفته های شهردار کلان شهر اهواز در مورد احداث زیرگذر خلیج فارس است .
وی می گوید : با توجه به دسترسی های مجاور و حجم بالای حرکات چرخشی در میدان خلیج فارس که بیش از ۲ هزار وسیله نقلیه از ضلع جنوبی و حدود یکهزار وسیله نقلیه از ضلع شمالی ورود آن بوده، اختلال جدی در ایجاد جریان ترافیک محور پاسداران و حوادث ترافیکی ناگواری به همراه داشت که این خود باعث انجام مطالعات جامع سازمان حمل و نقل شهرداری جهت احداث یک تقاطع غیر همسطح شد.
و اما هنوز ما هم یادمان نرفته پروژه نخستین زیر گذر شهر اهواز تحت عنوان “زیرگذر خلیج فارس ” که سال گذشته در بلوار پاسداران – بعد از میدان خلیج فارس (دروازه ) با حضور مسئولان اجرایی شهرداری اهواز کلید خورد.
انتشار خبر آغاز عملیات اجرایی این پروژه در رسانه های مختلف استان خرسندی همشهریان اهوازی بویژه رانندگان را بهمراه داشت، چرا که به عقیده آنها احداث این زیر گذر نقطه امیدی خواهد بود برای کاهش گره های ترافیکی بویژه در فصل تابستان که گرما طاقت فرساست.
هدف مهم شهرداری اهواز از احداث این زیر گذر در بلوار پاسداران، رفع مشکلات حاصله از ترافیک روز افزون در ساعات پر تردد در بلوار پاسداران و همچنین حفظ امنیت تردد شهروندان عنوان شده بود.
این زیر گذر پس از بررسی های تخصصی و فنی شهرداری اهواز و اتخاذ دستورات لازم مبنی بر تامین اعتبار نسبت به ایجاد زیرگذر در مکان یاد شده، با اعتبار اولیه ۴۰ میلیارد ریال در برنامه کاری شهرداری اهواز قرار گرفت و اولین زیر گذر در سطح کلان شهر اهواز است.
اکنون یک سال از آغاز عملیات اجرایی زیر گذر خلیج فارس گذشته و شهروندان اهوازی برای بهره برداری هر چه سریعتر این زیر گذر روز شماری کرده و منتظر خبرهای خوب شهرداری اهواز از عملیات بهره برداری آن هستند که خوشبختانه این انتظار شهروندان حداکثر تا دو ماه آینده تحقق می یابد.
به گفته” شهرداراهواز، پیشرفت فیزیکی کنونی پروژه زیر گذر خلیج فارس ۸۵ درصد است و می توان خوش بین بود که تا مهرماه این زیر گذر افتتاح شود.
سید خلف موسوی می گوید: تا کنون اقداماتی چون سنگ کاری (۲۵۰ متر مکعب )، قالب بندی (۵ هزار مترمربع )، آرماتور بندی (۷۰۰ تن ) شمع درجا (۵۰۰ عدد به قطر ۶۰ سانت و طول ۱۲ متر)، بتن ریزی (۵ هزار متر مکعب )، آسفالت کاری (۳۰ هزار متر مربع سانتی متر ) انجام شده است .
وی با یاد آوری اینکه شروع پروژه از سال گذشته بود و نهایتا در مهر ماه راه اندازی می شود می افزاید: ۵۰ درصد بتن ریزی کف، ۷۰ درصد نمای داخلی و ۱۰۰درصد عملیات برق باقی مانده است .
” سید خلف موسوی ” درتشریح مهمترین مشکلات پیش روی اجرای پروژه ” اینگونه پاسخ می دهد : وجود شبکه گسترده فشار قوی، استقرار ایستگاه قطار شهری و سازه های مرتبط با آن (دسترسی، پله اضطراری ، هواکش و..) باعث شد که احداث یک دور برگردان غیر همسطح بصورت زیر گذر در ضلع جنوبی میدان تصویب شود.
به گفته شهردار اهواز، وجود کابل های فشار قوی که در مطالعات اولیه پیش بینی نشده بود، نوع خاک سست و ریزشی و وجود آب های زیر زمینی از جمله مشکلاتی بود که به دشواری احداث زیر گذر خلیج فارس در بلوار پاسداران کمک می کرد.
این مقام مسئول می گوید : تغییر مسیر ترافیک و به دنبال آن نیاز به صدور مجوزهای لازم از سوی راهنمایی رانندگی برای انجام عملیات در شب یکی دیگر از مشکلاتی بود که به علت ورود وخروج مصالح به کارگاه با آن مواجه بودیم و متاسفانه در صدور این مجوزها تاخیر صورت می گرفت.
وی با اشاره به اینکه ریختن مصالح زه کش، نصب پمپ های لجن کش قوی و احداث سپتیک از جمله اقداماتی بوده که برای حل مشکلات مذکور به انجام رسیده، می افزاید: با احداث این دور برگردان کلیه حرکات چرخشی ضلع جنوبی (تقاضای گردش به چپ وسایل ورودی از سمت میدان شهید بندر به حصیر آباد و نیز خروجی مرکز شهر به سمت میدان شهید بندر) وارد تقاطع غیرهمسطح و بسمت شمال حرکت می کنند.
شهردار اهواز از همکاری خوب سازمان حمل ونقل ترافیک شهرداری اهواز در احداث زیر گذر خلیج فارس تشکر کرده ومی افزاید : ادارات دیگر مانند شرکت توزیع برق اهواز، سازمان آب و برق، شرکت گاز هم هر چند با تاخیر ولی در اجرای پروژه نقش داشتند.
وی، هزینه صرف شده برای ساخت زیر گذر خلیج فارس را ۶۰ میلیارد ریال برشمرده و اضافه می کند: پیش بینی می شود که هزینه نهایی پروژه ۷۰ میلیارد ریال باشد.
البته ناگفته نماند که شهرداری اهواز دست روی دست نگذاشت و پس از عملیاتی کردن و پیش بردن احداث زیر گذر خلیج فارس ، پروژه دیگری به نام ” احداث زیر گذر شریعتی ” را در در دستور کاری خود قرار داد تا بدین وسیله در جهت رضایت هر چه بیشتر شهروندان و روان سازی ترافیک گام بردارد.
برای اجرای این پروژه ابتدا مثلثی های احداث شده در ضلع های شمالی و جنوبی میدان شریعتی جمع آوری شد تا علاوه بر ایجاد کارگاه عملیاتی پروژه، تردد در مسیر بلوار جمهوری اسلامی روان تر شود .
استارت اولیه احداث زیرگذرشریعتی که دارای ۳۰۰ متر طول،۲۲ متر عرض، ۶۰ متر طول سقف است، از شهریور ماه سال گذشته به زمین زده شد و فقط ۵ ماه صرف جابجایی تاسیسات زیربنایی پروژه و تعویض فاضلاب فرسوده گردید.
به گفته شهردار اهواز هم اکنون پروژه زیر گذر شریعتی از پیشرفت ۵۵ درصدی برخوردار است و در مجموع ، ۷۵ درصد خاکبرداری، ۷۰ درصد نصب شمع های بتنی درجا، ۲۰ درصد احداث دیواره های بتنی و ۱۵ درصد خاکبرداری کف انجام شده است.
سید خلف موسوی اظهار می دارد این پروژه با مشکلاتی در زمینه جابجایی تاسیسات شهری مواجه بود با این حال تاسیساتی که تا کنون جابجا شده اند، ۲ خط فاضلاب، ۳ خط آب شهری و حفاظت از فیبر نوری مخابرات و جابجایی خط لوله گاز هستند.
به گفته “شهردار اهواز، ۲۰ درصد از عملیات اجرایی زیر گذر شریعتی اعم از ” شمع ریزی بتنی به تعداد ۲۵۰ عدد، خاکبرداری، دیوار بتنی، کف سازی و جابجایی یک دکل برق ” تا زمانی که مشکل تملک اراضی آنجا حل نشود قابلیت اجرایی ندارند.
وی می افزاید : اساسی ترین مشکل از بین همه مشکلات پروژه، بحث فاضلاب بود که همکاری شرکت آب و فاضلاب در این زمینه ضعیف ولی اداراتی چون شرکت گاز و شرکت توزیع برق همکاری نسبتاً خوبی برای جابجایی تاسیسات شهری زیر گذر شریعتی داشته اند.
این مقام مسئول خاطرنشان می کند: اعتبار اولیه این پروژه ۶ میلیارد و یکصد میلیون تومان و مقرر بود شهریورماه به اتمام برسد که به دلیل تکمیل نشدن تملک اراضی ومشکلات جابجایی تاسیسات و فاضلاب هنوز پروژه به اتمام نرسیده است، ولی می توان خوش بین بود که درصورت هر چه سریعتر تملک اراضی محدوده طرح بتوان بزودی این پروژه را بهره برداری کرد.
گزارش فوق ما را به این تفکر وا می دارد که اگر تلاش ها و مطالعات اولیه سازمان حمل ونقل ترافیک شهرداری اهواز برای شناخت گره های ترافیکی و ارائه راه حل مهندسی مناسب برای رفع آن نبود آیا مردم می توانستند به زودی از ترافیک های کلافه کننده بویژه در این آب وهوای گرم خلاص شوند ؟
اگر تلاش های متخصصان و تصمیمات بهنگام شهردار اهواز نسبت به تامین اعتبارات لازم برای احداث زیر گذر های خلیج فارس و شریعتی به عنوان نقاط الویت دار ترافیکی نبود، آیا می توانستیم ترافیک را مهار کنیم ؟
به راستی اگر همت شهرداری اهواز و همکاری ارگان های مربوطه و مهم دراجرای طرح نبود آیا به زودی شاهد درمدار قرار گرفتن پروژه های زیر گذر اهواز بودیم ؟