۵۲ واحد تولیدی راکد استان کرمان به چرخه تولید برگشته وفعال شدند
تاریخ انتشار: 07 دسامبر 2021 - خواندني هاي برگزيده‌

۵۲ واحد تولیدی راکد استان کرمان به چرخه تولید برگشته وفعال شدند...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

جان گرفتن صنایع در استانی که به عنوان قطب معدن و کشاورزی کشور شناخته می شود می تواند ضمن توسعه اشتغال و افزایش درآمدها، در فرآوری و تکمیل زنجیره های تولید و نیز افزایش صادرات از پهناورترین استان کشور نیز کمک کننده باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان علیرضا رحمان نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص با اشاره به یکهزار و ۷۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری استان می گوید: اینک نزدیک ۲۱ درصد واحدهای تولیدی استان کرمان راکد، حدود ۴۴ درصد نیمه فعال و ۳۵ درصد نیز فعال هستند.

۵۲ واحد راکد در کرمان فعال شدند
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه سازمان صمت فعالیت های خود را در یک سال گذشته تولید در ۱۰ برنامه و هفت محور انجام داد افزود: یکی از مهمترین این برنامه ها فعال سازی معادن راکد و نیمه فعال بود و در پروژه فعال سازی واحدهای راکد ۵۲ واحد را فعال کردیم.
به گفته وی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بر اساس آخرین گزارش در یک سال گذشته تعداد ۴۹ جلسه تخصصی و ۲۶ نشست اصلی را برگزار کرد و ۶۱۱ مشکل واحدهای تولیدی به صورت مصوبه درآمد.
وی ادامه داد: با پیگیری میدانی ۵۵ درصد این مصوبات اجرا شدند، ۱۰ درصد اجرا نشد و ۳۵ درصد نیز در حال پیگیری هستند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: مصوبات اجرا شده نسبت به سال پیش از آن بیش از ۱۵ درصد رشد داشته اند و یکی از برنامه های تحقق یافته در برنامه، برقراری ارتباط بین واحدهای کوچک و بزرگ بود.
وی عنوان کرد: براساس مصوبات این نشست ها، نیازسنجی تولیدات واحدهای کوچک را شناسایی کردیم و ۱۴۰ واحد را به واحدهای بزرگ متصل کردیم که در این زمینه واحدهای بزرگ علاوه بر خرید محصولات واحدهای خرد، به رشد و تعالی این واحدها کمک کردند.
رحمان نژاد افزود: همچنین کمیته حمایت قضایی با دبیری اتاق بازرگانی و ریاست دادگستری استان علاوه بر کارگروه رفع موانع تولید تشکیل شد که این نشست ها باید مصوبات اجرایی و محکم تر در راستای قانون داشته باشد.

جذب سرمایه گذاری جدید در کرمان
علاوه بر سیاست فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال کوچک و متوسط، جذب سرمایه گذاری جدید نیز در دستور کار مسئولان قرار گرفته که آمارها در این حوزه نیز نشان دهند رشد اقتصادی استان، افزایش سرانه اشتغالزایی و تولید است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۶۵ پروانه بهره برداری جدید توسط این سازمان صادر شد گفت: سه هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی و سرمایه گذاری ۸۹ هزار میلیارد ریالی تنها در این پروانه ها رقم خورد.
جهش ۳۵ درصدی تولید در کرمان
فعال سازی واحدهای کوچک و همچنین جذب سرمایه گذاری جدید سبب شده که تولید استان کرمان با رشد ۳۵ درصدی همراه شود و پیش زمینه ای برای رشد اقتصادی استان باشد.
رحمان نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: همچنین ۳۵ درصد رشد تولید در سال جهش تولید در استان کرمان رقم خورد که نشان می دهد سال ۹۹ در واقع جهش خوبی داشته ایم و این روند در سال جاری با شتاب بیشتری ادامه دارد.
وی ادامه داد: این جهش بیشتر در صنایع غذایی و سلولزی و نساجی استان کرمان اتفاق افتاده است.
مهندس رحمان نژاد با اشاره به دانش بنیان کردن صنایع بیان داشت: یکی از فعالیت هایی که انجام دادیم بیش از ۱۰ واحد از صنایع مختلف را دسته بندی و با مطالعه اولیه و همکاری اتاق بازرگانی قراردادی با اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان منعقد کردیم.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این واحدها را بازدید و پروژه عارضه یابی آنها تعریف شد لذا در صورت جذب اعتبارات این طرح برای سال جاری در ۱۰۰ واحد انجام می شود.
مهندس رحمان نژاد افزود: برای فعال سازی واحدهای راکد و تعطیل نهضت ساخت داخل را اجرا کردیم و کمک به ساخت داخلی موجب فعال سازی واحدهای داخلی و از خروج ارز جلوگیری می کند.
وی تاکید کرد: وزارت صمت در سال جهش تولید ۱۳۶ میلیون دلار تعهد را برای ما درنظر گرفته بود که در سال ۹۹ میزان ۲۰۰ میلیون دلار تعهد ارزی را انجام دادیم در حالی که بیش از هدفگذاری بود.
کرمان برای فعال سازی واحدهای کوچک چه کرد؟
مهندس رحمان نژاد با اشاره به تخصیص مواد اولیه برای واحدهایی دارای نیاز گفت: از طریق سامانه بهین یاب وزارت صمت سهمیه ورق به واحدهای تولید کننده واقعی به صورت کنترل شده تخصیص داده شد.
وی با اشاره به سامانه ای کردن ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یادآور شد: بسیاری دستگاه ها با استفاده از مصوبات و ابلاغیه ها می توانند مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کنند اما کارگروه تسهیل را به عنوان اهرم می دانند و گاهی وظایف اصلی خود را انجام نمی دهند لذا این امر موجب می شود که این کارگروه ورودی و مصوبات بسیاری داشته باشد که شاید کارگروه را با مشکل روبه رو کند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: متقاضیان پس از ورود به سامانه و اعلام مشکل ابتدا به دستگاه مربوطه و در صورت رفع نشدن، به کارگروه رفع موانع تولید ارجاع داده می شوند و پس از آن به سطح ملی و در آنجا براساس اختیارات مشکل را رفع می کنند.
وی ادامه داد: در این خصوص سه کمیته تخصصی صمت، کشاورزی و میراث فرهنگی داریم که مسائل واحدهای تولیدی را دنبال می کنند.

چاپ چاپ