درخواست کمک شهرداری قم از جامعه دانشگاهی/ نظام آموزشی پژوهش را مبنا قرار دهد
تاریخ انتشار: 25 دسامبر 2021 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی

درخواست کمک شهرداری قم از جامعه دانشگاهی/ نظام آموزشی پژوهش را مبنا قرار دهد...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشستی با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه علم اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم که اسلام تا این اندازه به علم توجه داشته و یک هشتم آیات قرآن در رابطه با علم و تعقل و تدبر است.

وی نخستین آیات قرآن کریم که خداوند بر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل کرد را مورد بررسی قرار داد و افزود: خدواند در این آیات وظیفه ۲۳ ساله پیامبر را علم و تدبر و تعقل معرفی می‌کند و در جای دیگر نیز وظیفه پیامبر(ص) را تعلیم و تزکیه می‌داند.

شهردار قم ادامه داد: خداوند در قرآن علم، تقوا، مجاهدت و تلاشگری را از برترین ابزارهای قدرت دست بشر می‌داند.

سقائیان‌نژاد در ادامه تاریخ علم و تحولات جهان را مروری کوتاه کرد و گفت: جهان بعد از تکذیب دین و ارائه نظریه‌های زیادی در مسیر سرکوب دین، درپایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم با چند اتفاق بزرگ سیلی بزرگی خورد که یکی از آنها دو جنگ جهانی بزرگ بود.

وی نبود اخلاق در کنار علم را دادن تیغ تیز به دست زنگی مست خواند و گفت: دو جنگ جهانی و مشکلات زیست محیطی در جهان به خاطر تکذیب دین بود، اما نتوانستند دین را از زندگی بشرحذف کنند.

شهردار قم به انقلاب اسلامی به رهبریت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: امروز برای کلیسا رفتن در نیویورک مجبور هستند مرکز شهر را ببندند و تجمعی به این بزرگی در دنیای غرب برای دین و تمایل بشر برای دینداری ایجاد شده است.

وی علم واقعی را توام با ایمان و عمل دانست و یادآور شد: مبنای فرهنگ دینی تقوا و مبنای فرهنگ غرب استیلا است؛ علمی که بر مبنای فردیت باشد، هیچ مشکلی از جامعه را حل نمی‌کند.

سقائیان‌نژاد با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری بر کسب علم خاطرنشان کرد: در سیستم آموزشی ما بر اساس حافظه محوری عمل می‌شود و دانشجویان با پژوهش آشنا نمی‌شوند اما اگر سیستم آموزشی ما بر مبنای ارزش باشد، هیچ گاه دچار فراموشی نخواهد شد.

وی جدایی جامعه از دانشگاه را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: چرا هنوز دانشجویان و مراکز علمی ما با جامعه جفت نشده است؟ در صورتی که مقام معظم رهبری اصرار دارند که دولت باید راه را برای دانشگاه و ورود آن به جامعه باز کند.

شهردار قم در ادامه به موسسات دانش بنیان اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری به خاطر ورود دانش و علم به جامعه از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند زیرا اگر علم وارد جامعه شود، توانمندی ایجاد خواهد شد.

وی با طرح بحث مهاجرت‌های دانشجویان گفت: اگر علم و تقوا با هم توأمان شود، قطعاً مهاجرت‌هایی به‌صورتی که هم اکنون کشور دچار آن شده است، رخ نمی‌دهد، زیرا تعهد علمی، خدمت متقابل به مردم و کشور را توصیه می‌نماید و خدمات این عزیزان در مسیر خدمت به کشور برنامه‌ریزی می‌گردد.

وی در توصیف امتیازات دانشگاه آزاد و دانشجویان آن گفت: من به شما نوید می‌دهم امروز ما شاهد موفقیت بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد از دانشگاه‌های دولتی در کشور هستیم زیرا با پرداخت قسمتی از هزینه‌های تحصیلی خود، این دانشجویان قدر و منزلت تحصیل علم را بهتر درک می‌نمایند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های دولتی با مشکل بودجه رو به رو هستند اما در دانشگاه آزاد که مدیریت درآمد و هزینه دارد شرایط رشد برای آن ایجاد شده است؛ همچنین باید بدانیم بهترین دانشگاه‌های دنیا، دانشگاه‌های غیر دولتی هستند.

شهردار قم به توانایی‌های دانشگاه آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه آزاد باید به توانایی‌های خود افتخار کرده و آنها را به عمل تبدیل کند.

وی ادامه داد: ما در شهرداری از شما درخواست کمک می‌کنیم، زیرا شهر به همه رشته‌های دانشگاهی نیاز داشته و جای کار دارد و امیدواریم دانشگاهیان قم با شهرداری و شورای اسلامی شهر همکاری داشته باشند.

سقائیان‌نژاد در پایان با تاکید دوباره بر شناخت علم و جایگاه دانشجویی گفت: اگر تفکر همراه با شناخت باشد تحول ایجاد می‌کند و علمی که ما می‌آموزیم اگر برمبنای تحقیق و عمل باشد، کسی نمی‌تواند با آن مبارزه کند و باید ارزش‌ها را نهادینه کرد تا آثار آن در جامعه هویدا گردد.*****/ش

چاپ چاپ